Χρυσά περικάρπια. Χάρμα αισθήσεων και όχι μόνον οφθαλμών οι Πριγκίπισσες της Μεσογείου. Καθώς είναι στολισμένες μ΄ όλα τα βαρύτιμα κ...
Χρυσά περικάρπια. |
Χάρμα αισθήσεων και όχι μόνον οφθαλμών οι Πριγκίπισσες της Μεσογείου. Καθώς είναι στολισμένες μ΄ όλα τα βαρύτιμα κοσμήματά τους μοιάζει να θέλουν μιλήσουν και ν΄ αφηγηθούν χιλιάδες ιστορίες από τη ζωή τους, αιώνες πριν.
Κι ο επισκέπτης λίγο ακόμη και θ΄ ακούσει το θρόισμα του χρυσοποίκιλτου πέπλου τους, γιατί μόνον τέτοια μπορούσε να φορούν. Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, που υποδέχθηκε τις πολύτιμες καλεσμένες του από την Αττική, την Κρήτη, τη Μακεδονία, την Κύπρο την Κάτω Ιταλία και την Ετρουρία αυτές οι Πριγκίπισσες, 24 τον αριθμό μεταφέρουν άγνωστες και συχνά μυστηριώδεις συνήθειες μακρινών εποχών, επιδεικνύουν τον πλούτο τους δείχνοντας ταυτόχρονα την τέχνη και τη φαντασία των καλλιτεχνών αλλά κυρίως δηλώνοντας την εξαίρεσή τους από τις άλλες, απλές γυναίκες και την ανάδειξή τους σε ένα κατ΄ εξοχήν ανδροκρατούμενο κόσμο.
Χρυσό περίαπτο από την Ελεύθερνα της Κρήτης. |
«Δεν κατεβάζουμε τον πήχη, γιατί αν γίνει αυτό θα υπάρξει συρρίκνωση και η συρρίκνωση οδηγεί στη μιζέρια. Αν όμως η νέα γενιά συνηθίσει σε χαμηλό επίπεδο, δεν υπάρχει μέλλον», είπε χαρακτηριστικά ο διευθυντής του μουσείου καθηγητής κ. Νίκος Σταμπολίδης για το τόλμημα μιας τέτοιας διοργάνωσης σε χαλεπούς καιρούς. Θα επιθυμούσε βέβαια κι άλλες πριγκίπισσες από άλλα σημεία της Μεσογείου αλλά όπως είπε «πώς να δανειστείς πλέον αρχαία από την Αίγυπτο ή τη Συρία, όσο και αν οι συνάδελφοι αρχαιολόγοι ήταν πρόθυμοι να τα δώσουν; Αλλά και πώς να απευθυνθείς στην Ισπανία και τις Βαλεαρίδες ή στην Νότια Ιταλία όταν υπάρχει αυτή η οικονομική κατάσταση;»
Χρυσές ταινίες σε μορφή πλοκάμου από την πριγκίπισσα της Ελεύθερνας. |
Πρόκειται βεβαίως για ταφικά σύνολα, τα οποία παρουσιάζονται με τρόπο, που να αναπαριστούν τις ίδιες τις νεκρές με όλη την εξάρτησή τους και πλαισιωμένες από τα πολύτιμα κτερίσματά τους. Σε ειδικές προθήκες εξάλλου έχουν τοποθετηθεί ο ξύλινος θρόνος της μικρής πριγκίπισσας από την ταφή στο Βερούκιο της Ιταλίας μαζί με τα ξύλινα έπιπλά της, καθώς και τα μοναδικά κοσμήματα της βασίλισσας Σιρόλο - Νουμάνα. Ακόμη και αναπαραστάσεις γυναικών έχουν σχεδιαστεί, προκειμένου να κατανοήσει ο επισκέπτης τη χρήση των κοσμημάτων, που παρουσιάζονται στην έκθεση.
Σχεδιαστική αναπαράσταση γυναίκας της Οινωτρίας με τα ενδύματα και τα κοσμήματα από τον τάφο της περιοχής της Μπασιλικάτα. |
Οπως φαίνεται μάλιστα από τα εκθέματα συχνά κρύβονται μικροί θησαυροί και νοήματα, που ξεφεύγουν με την πρώτη ματιά. Ετσι στην πρώτη αίθουσα, όπου βρίσκεται η Αρχόντισσα των Αιγών ο τρίδυμος πέλεκυς παραπέμπει ως σύμβολο σε θυσιαστικές πρακτικές δηλώνοντας ότι η «πριγκίπισσα» αυτή μπορεί να ήταν και ιέρεια.
Οι οβελοί και οι κρατευτές, δηλαδή οι σούβλες και οι ψησταριές, έστω και σε μικρογραφική μορφή δίπλα από την Αρχόντισσα από την Μπολόνια (δεύτερη αίθουσα), καθώς και οι αγγειοστάτες (για το κρέμασμα των αγγείων του συμποσίου) στην πέμπτη αίθουσα στη μεγάλη βιτρίνα με τις ετρούσκες πριγκίπισσες φανερώνουν την εξάπλωση διατροφικών συνηθειών από την Ανατολική Μεσόγειο και την Ελλάδα στην Ετρουρία τον 8ο και 7ο Αι. π. Χ.
Αλλες φορές πάλι, όπως στην Εύπορη Αθηναία (πρώτη αίθουσα) το πώμα της πήλινης πυξίδας (κασετίνας) με τα πέντε ωοειδή εξάρματα ίσως δηλώνει, ότι η οικογένειά της ανήκε στην πιο πλούσια, αριστοκρατική τάξη της Αθήνας, αυτή των πεντακοσιομέδιμνων, καθώς τα εξάρματα έχουν ερμηνευθεί ως σιροί, δηλαδή σιταποθήκες.
Σχεδιαστική αναπαράσταση της ιέρειας της Σίνδου. |
Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 10 Απριλίου 2013 και τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Καρόλου Παπούλια και του Προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας κυρίου Giorgio Napolitano.
Πηγή: Μαρία Θερμού, "Το Βήμα"
Δεν υπάρχουν σχόλια