Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Θες... Σαλονίκη; Μαθητές «γράφουν» ιστορία

Τους τελευταίους μήνες, μαθητές γυμνασίων, λυκείων και ΕΠΑΛ της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής βγήκαν για λίγο από τις σχολικές...


Τους τελευταίους μήνες, μαθητές γυμνασίων, λυκείων και ΕΠΑΛ της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής βγήκαν για λίγο από τις σχολικές αίθουσες και ακολούθησαν τη διαδρομή της ιστορικής έρευνας: έψαξαν αρχεία, ξεφύλλισαν παλιές εφημερίδες και άλλα έντυπα, κράτησαν σημειώσεις, εν τέλει συνεργάστηκαν μεταξύ τους καθώς και με επιβλέποντες καθηγητές για να γράψουν μία σειρά παρουσιάσεων, που έχουν ως θέμα τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης.


Το αποτέλεσμα της δουλειάς τους θα παρουσιαστεί στο μαθητικό συνέδριο ιστορίας με τίτλο «Συμβολή στον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης» που θα πραγματοποιηθεί από τις 18 έως τις 21 Δεκεμβρίου στο Κέντρο Ιστορίας του δήμου Θεσσαλονίκης (Μέγαρο Μπίλλη). Το συνέδριο διοργανώνεται από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας, ειδικότερα το Τμήμα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ.Ε., με έγκριση του Υ. ΠΑΙ.Θ.Π.Α., σε συνεργασία με σχολικούς συμβούλους, τους διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας, εκπροσώπους δήμων της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης και το ΚΙΘ.

«Λαμβανομένου υπόψιν του σύντομου διαστήματος που υπήρχε για την προετοιμασία των ανακοινώσεων ήταν πάρα πολύ μεγάλη η ανταπόκριση των μαθητών», λέει η δρ Ευαγγελία Ψυχογυιού, προϊσταμένη του Τμήματος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ.Ε. Κ. Μακεδονίας, εκπρόσωπος της οργανωτικής επιτροπής. «Τα παιδιά έδειξαν πολύ έντονο ενδιαφέρον. Αντίθετα με αυτό που πιστεύουν πολλοί, δεν είναι αδιάφορα, απλώς χρειάζονται κίνητρο για να ενεργοποιηθούν. Η σύγχρονη αντίληψη για την εκπαίδευση θέλει το μαθητή να σκέφτεται από μικρός, να προβληματίζεται, να στοχάζεται. Το συνέδριο αποτελεί μία θαυμάσια αφορμή για τα παιδιά να καταθέσουν την άποψή τους, τη δική τους οπτική, για το πώς αντιλαμβάνονται και πώς αποτιμούν το γεγονός της απελευθέρωσης της πόλης».

Στους σκοπούς του συνεδρίου συγκαταλέγονται η ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής φυσιογνωμίας των τοπικών κοινωνιών, μέσα από την εκπόνηση ερευνητικών μαθητικών εργασιών, η ενασχόληση των μαθητών/τριών με την ιστορική έρευνα, η σύνδεση της τοπικής ιστορίας με τη διδακτική πράξη, η ανάδειξη πτυχών της καθημερινής ζωής ως προσέγγισης παράλληλης με τη μελέτη της γενικής Ιστορίας. Πέραν των άλλων, η ενδιαφέρουσα και ασυνήθιστη αυτή πρωτοβουλία, συμβάλλει στο να έρθουν πιο κοντά σχολείο και τοπική κοινωνία. «Μέσα στους στόχους μας ήταν να ανοίξει το σχολείο στην κοινωνία, να συνδεθεί το παιδί με τη ζωή του τόπου. Πιστεύουμε ότι έτσι αναπτύσσεται μία υγιής βάση για να δημιουργηθεί ο πολίτης», παρατηρεί η κ. Ψυχογυιού.

Η υιοθέτηση από τους μαθητές επιστημονικής μεθοδολογίας κατά τη συγγραφή των εργασιών τους και η απόκτηση από αυτούς δεξιοτήτων που θα τους επιτρέπουν να συμμετέχουν σε συνέδρια με κριτές, ήταν επίσης από τις κύριες στοχεύσεις της διοργάνωσης.

Η θεματολογία του συνεδρίου είναι ευρύτατη: καλύπτει διάφορες πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας (κοινωνικής, οικονομικής, επιστημονικής, πολιτιστικής, περιβαλλοντικής κ.λπ.), που σχετίζονται με την Ιστορία της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, κατά την τελευταία εκατονταετία. Οι πλατείες Ναυαρίνου και Λευκού Πύργου ως «πλατείες των νέων» στη Θεσσαλονίκη, η ιστορία γνωστών μνημείων και παλιών αρχοντικών της πόλης, η βιομηχανική κληρονομιά, η μεγάλη πυρκαγιά του '17, σημαντικές πολιτικές δολοφονίες στην πόλη συγκαταλέγονται στα θέματα που θα αναπτύξουν στο συνέδριο οι μαθητές.

Ήδη από το 2011 η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας συνεργάζεται με τον δήμο Θεσσαλονίκης και άλλους δήμους της ευρύτερης περιοχής στην κατεύθυνση της αξιοποίησης των ιστορικών αρχείων και την ανάδειξη της τοπικής ιστορικής φυσιογνωμίας, μέσα από διαθεματικές/διερευνητικές εργασίες μαθητών και μαθητριών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Προκειμένου να υλοποιηθεί η συνεργασία αυτή διοργανώθηκαν ημερίδες ενημέρωσης αλλά και ημερίδες προβολής των εργασιών. Ύστερα και από επιθυμία εκπαιδευτικών, η δράση αυτή επεκτάθηκε με τη διοργάνωση του συνεδρίου.

Το πρόγραμμα του συνεδρίου, εκτός των εισηγήσεων των μαθητών/μαθητριών, περιλαμβάνει και δύο σύντομες εισηγήσεις, με τις οποίες θα ανοίξουν οι εργασίες την Τρίτη, στις 9.30, στο ΚΙΘ. Η καθηγήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ Σιδηρούλα Ζιώγου - Καραστεργίου θα μιλήσει με θέμα «Ο ρόλος των εκπαιδευτικών και του σχολείου στην απελευθέρωση της πόλης» και ο δρ Οικονομικής Ιστορίας, έφορος του Εβραϊκού Μουσείου, Ευάγγελος Χεκίμογλου, θα αναφερθεί στην «Κοινωνία της Θεσσαλονίκης κατά το μεσοπόλεμο».


Πηγή: Χ. Νάνου, Αγγελιοφόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια