Το τελικό ζωγραφισμένο πορτρέτο. Το πρόσωπο ενός πλούσιου Ρωμαίου πολίτη που ζούσε στη νότια Ουαλία αποκαλύφθηκε σχεδόν δύο χιλιετίες...
Το τελικό ζωγραφισμένο πορτρέτο. |
Το
πρόσωπο ενός πλούσιου Ρωμαίου πολίτη που ζούσε στη νότια Ουαλία αποκαλύφθηκε
σχεδόν δύο χιλιετίες μετά το θάνατό του.
Χρησιμοποιώντας
την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, οι ειδικοί δημιούργησαν ένα πορτρέτο του
ανθρώπου, του οποίου ο σκελετός ανακαλύφθηκε πριν από 18 χρόνια στο Caerleon,
κοντά στο Newport.
Οι
αρχαιολόγοι προσπαθούν να συμπληρώσουν περισσότερες λεπτομέρειες χρησιμοποιώντας
εγκληματολογικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται από την αστυνομία. Η εικόνα του
ανθρώπου παρουσιάστηκε στο Εθνικό Μουσείο Ρωμαϊκής Λεγεώνας στο Caerleon την περασμένη
Πέμπτη.
Τα
σκελετικά υπόλοιπα που χρονολογούνται περίπου στο 200 μ.Χ. αποκαλύφθηκαν από τους
εργάτες κατασκευαστικής εταιρείας στο πλαίσιο εργασιών στην πανεπιστημιούπολη του Newport, το Νοέμβριο του
1995. Η ανάλυση έδειξε ότι ο σκελετός ανήκε σε έναν καλοδιατηρημένο άντρα,
ηλικίας 40 περίπου ετών.
Από
τότε που εκτέθηκε στο κοινό το 2002, ο σκελετός έχει γίνει ένα από τα πιο
δημοφιλή εκθέματα του μουσείου, με αποτέλεσμα το προσωπικό του να αποφασίσει να
μάθει περισσότερα για τον άνθρωπο αυτό και να δημιουργήσει ένα πορτρέτο προς
τιμήν του. Οι προσπάθειες οικοδόμησης μιας εικόνας που να δείχνει το πώς μπορεί
να ήταν ο άντρας αυτός ξεκίνησαν πριν από τρία χρόνια.
Αρχικά,
οι επιστήμονες διεξήγαγαν μια ανάλυση ισοτύπου στο σμάλτο ενός δοντιού από τον
σκελετό. Η ανάλυση αυτή αποκάλυψε ότι ο άντρας του φέρετρου είχε περάσει τα
παιδικά του χρόνια, σε ηλικία μεταξύ 5 και 8 ετών, στην περιοχή του Newport και
πιθανότατα προερχόταν από την περιοχή.
Ο
υπεύθυνος για την έρευνα Δρ. Mark Lewis δήλωσε ότι ο άντρας ζούσε σε μια εποχή
που το ρωμαϊκό φρούριο του Caerleon ήταν στο αποκορύφωμά του, καθώς βρισκόταν
εκεί για 125 χρόνια. Αποτελούσε την βάση της λεγεώνας και εξυπηρετούσε μέχρι
και 6.000 στρατιώτες.
Το πέτρινο φέρετρο που περιέχει τον σκελετό του άνδρα όπως εκτίθεται στο μουσείο Caerleon στην Ουαλία. |
«Το
γεγονός ότι ο άντρας είχε θαφτεί παρά αποτεφρωθεί όπως επέλεγαν οι περισσότεροι
άνθρωποι εκείνη την εποχή, είναι μια ένδειξη για το γεγονός ότι ήταν κατά πάσα
πιθανότητα αρκετά εύπορος. Αυτό που μπορούμε να μάθουμε από τα τελευταία
στοιχεία είναι ότι ίσως πρόκειται για έναν πολύ πλούσιο έμπορο που εφοδίαζε το φρούριο.
Μπορεί επίσης να ήταν αρκετά ψηλά στην ιεραρχία διοίκησης του φρουρίου. Μπορεί ακόμη
να υπηρέτησε στο στρατό και να επέστρεψε στο σπίτι του στην Ουαλία για συνταξιοδότηση.»
Είναι σημαντικό επίσης ότι η έρευνα ανέδειξε πως ο άντρας ήταν ένας ντόπιος της περιοχής, δήλωσε ο Δρ. Lewis.
«Ίσως
η μητέρα ή η γιαγιά του παντρεύτηκε Ρωμαίο στρατιώτη, ίσως ο πατέρας του ήταν στρατιώτης
και αυτός τον ακολούθησε στο στρατό.»
Ο
Δρ. Lewis δήλωσε ότι οι μελλοντικές έρευνες θα εστιάσουν στην προέλευση του άντρα
μέσω της περαιτέρω εξέτασης DNA. Πέρα από την επιστημονική ανάλυση, το μουσείο
ανέθεσε την ανακατασκευή του προσώπου του άντρα κάνοντας ευρεία χρήση εγκληματολογικών
τεχνικών.
Το
κρανίο σαρώθηκε για να δημιουργηθεί ένα τρισδιάστατο (3D) ψηφιακό μοντέλο και οι
δύο επιστήμονες εργάστηκαν διαδοχικά για την ψηφιακή ανασυγκρότηση των περιοχών
που λείπουν από το κρανίο και την ανακατασκευή ενός πιστού προσώπου. Επειδή το
μουσείο θέλησε να έχει ένα πορτρέτο του Ρωμαίου στην γκαλερί του, κλήθηκε η Penny Hill, καλλιτέχνης και συντηρητής
του Εθνικού Μουσείου Ουαλίας.
Η
Hill χρησιμοποίησε υλικά και καλλιτεχνικές συμβάσεις που είναι γνωστές ότι χρησιμοποιήθηκαν
σε ρωμαϊκά έργα ζωγραφικής ή αναφέρονται σε αρχαίες φιλολογικές πηγές. Ανέφερε ότι
ήταν ένα δύσκολο κομμάτι της πειραματικής αρχαιολογίας χρησιμοποιώντας μια
διαδικασία που ονομάζεται «εγκαυστική», στην οποία ζωγραφίζεις με την χρήση κεριού.
Δεν υπάρχουν σχόλια