Η περίπτωση του Αμερικανού φωτογράφου και αρχαιολόγου John Henry Haynes (1849-1910) ιχνηλατείται στην έκθεση «Απεικονίζοντας τη Μικρά Ασ...
Η περίπτωση του Αμερικανού φωτογράφου και αρχαιολόγου John Henry Haynes (1849-1910) ιχνηλατείται στην έκθεση «Απεικονίζοντας τη Μικρά Ασία», που παραμένει ανοικτή έως τις 20 του μηνός στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη.
Είναι μία θαυμάσια στημένη έκθεση (επιμέλεια: Robert Ousterhout και Μαρία Γεωργοπούλου) που ξεδιπλώνεται σαν ένα πανόραμα των πρωιμότερων φωτογραφιών πολλών περιοχών της μικρασιατικής ενδοχώρας. O Haynes ήταν ένας πολυπράγμων, καλλιεργημένος άνδρας, ο οποίος το 1880 βρέθηκε μέλος μιας αρχαιολογικής αποστολής στην Κρήτη. Εκεί γνώρισε τον φωτογράφο William James Stillman, ο οποίος τον δίδαξε φωτογραφία και τον έφερε στην Αθήνα, όπου μελετούσε την Ακρόπολη.
Ο Haynes εισήλθε έτσι στον κόσμο της Ανατολικής Μεσογείου και λίγο αργότερα ακολούθησε τους Bacon και Clarke στην ανασκαφή τους στην Ασσο της Μικράς Ασίας και τεκμηρίωσε φωτογραφικά επί τρία χρόνια τα μνημεία της ευρύτερης περιοχής. Αργότερα, κέρδισε μία θέση στο περίφημο Robert College της Κωνσταντινούπολης (1881-84) και άρχισε να ταξιδεύει στην Ανατολία. Το 1887, το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της Αμερικής του ανέθεσε να φωτογραφίσει τα μνημεία της Φρυγίας. Ιδιαίτερα γοητεύτηκε από την Καππαδοκία και υπήρξε ο πρώτος φωτογράφος που επισκέφθηκε την περιοχή στη δεκαετία του 1880. Ήταν η εποχή που πολλά τμήματα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας καλύπτονταν ακόμη με πέπλο μυστηρίου για πολλούς Δυτικούς. Ήταν από τους πρώτους που φωτογράφισε τα σελτζουκικά μνημεία, αλλά και ο φωτογράφος που εξερεύνησε την περιοχή «Χίλιες και μία εκκλησίες» το 1887, με τα πρωτοχριστιανικά μνημεία. Το 1889, ο Haynes εγκαθίσταται στη Μεσοποταμία.
Η έκθεση παρακολουθεί την εξέλιξη των αμερικανικών αρχαιολογικών αποστολών στη Μικρά Ασία κυρίως μέσα από τον Francis Bacon και τους επιγόνους του, που διαμόρφωσαν τη νεότερη ματιά πάνω στην κληρονομιά της Ανατολίας με φωτογραφίες, τεκμήρια και εκδόσεις εποχής.
Πηγή: Ν. Βατόπουλος, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια