Ο Δισκοβόλος, Ρωμαϊκό αντίγραφο, 2ος αιώνας μ.Χ. Το Μουσείο Τέχνης του Ντάλας, στο Τέξας των ΗΠΑ, φιλοξενεί αυτή την περίοδο την έκθε...
Ο Δισκοβόλος, Ρωμαϊκό αντίγραφο, 2ος αιώνας μ.Χ. |
Το Μουσείο Τέχνης του Ντάλας, στο Τέξας των ΗΠΑ, φιλοξενεί αυτή την περίοδο την έκθεση του Βρετανικού Μουσείου «Το κάλλος του σώματος στην αρχαία Ελλάδα». Η έκθεση αυτή, που βρίσκεται σε διεθνή περιοδεία, είναι βέβαια μιας πρώτης τάξεως «επένδυση» για το Βρετανικό Μουσείο.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό «διαφημιστικό» για να το επισκεφθεί κανείς και να θαυμάσει τα αρχαιοελληνικά εκθέματα στο Λονδίνο αντί για το φυσικό τους χώρο, την Ελλάδα. Το όφελος για το Μουσείο αλλά και για το βρετανικό τουρισμό είναι προφανές και δείχνει κάποιους από τους λόγους για την εμμονή του Μουσείου να μη δέχεται θέμα επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα (ή άλλων πολιτιστικών κειμηλίων από την Ελλάδα και άλλες χώρες).
Πάντως, ανεξάρτητα από αυτά, δεν μπορεί κανείς να καταλογίσει στο Βρετανικό Μουσείο πως δεν κάνει καλά τη δουλειά του με αυτές τις εκθέσεις. «Το κάλλος του σώματος στην αρχαία Ελλάδα» περιλαμβάνει πολλά αρχαιοελληνικά γλυπτά, αγγεία και κοσμήματα από τη συλλογή του Μουσείου που καλύπτουν την περίοδο από την προϊστορική εποχή έως την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει μια μακέτα 1:200 της Ολυμπίας και των κτηρίων της όπως ήταν το 100 π.Χ., ενώ το κορυφαίο έκθεμα είναι ένα ρωμαϊκό αντίγραφο του περίφημου Δισκοβόλου του Μύρωνα, έργο του 5ου αιώνα π.Χ.
Πρόκειται για έργα τέχνης, που, όπως σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης, έχουν διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε και βλέπουμε τους εαυτούς μας. Το ανθρώπινο σώμα προβάλλεται ως μέσο για τη διερεύνηση και ερμηνεία της «ανθρώπινης κατάστασης».
Μόλις τον περασμένο Απρίλιο, δύο αρχαιοελληνικά αγάλματα γυμνών ανδρών στην έκθεση «Ολυμπιακοί Αγώνες - Παρελθόν και παρόν» φαίνεται πως σκανδάλισαν τους υπευθύνους του Μουσείου του Κατάρ, που ζήτησαν τη μερική κάλυψή τους. Οι ελληνικές αρχές τα απέσυραν, τελικά, «για λόγους ευαισθησίας προς τις ανάγκες και τις αρχές της κοινωνίας» του αραβικού κράτους, όπως έλεγαν τα «Νέα της Ντόχα». Αν και όλα έγιναν πολύ «φιλικά», το γεγονός δεν παύει να καταδεικνύει πως οι πολιτισμικές διαφορές δεν εξαρτώνται από πολιτικές ή άλλες επιλογές.
Πηγή: Μ. Κοσμίδης, Ελευθεροτυπία
Πηγή εικόνας: Βρετανικό Μουσείο
Δεν υπάρχουν σχόλια