Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

«Σλάβοι στη Μεσαιωνική Ελλάδα»

«Η έλευση των σλαβικών ομάδων και η εγκατάσταση τους στις ελλαδικές επαρχίες του Βυζαντίου υπήρξε ειρηνική και δεν επηρέασε τη μακρό...


«Η έλευση των σλαβικών ομάδων και η εγκατάσταση τους στις ελλαδικές επαρχίες του Βυζαντίου υπήρξε ειρηνική και δεν επηρέασε τη μακρόχρονη διεργασία διαμόρφωσης της νεοελληνικής συνείδησης» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο ιστορικός Φ. Μαλιγκούδης, παρουσιάζοντας τη δεύτερη, εμπλουτισμένη με νέα ιστορικά στοιχεία, επανέκδοση του βιβλίου του : «Σλάβοι στη Μεσαιωνική Ελλάδα», σε αίθουσα της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

«Από μία άποψη αναζωογόνησε την οικονομία του Βυζαντίου σε μια εποχή κρίσης και ήταν μια ευλογία, διότι οι σλάβοι ήταν κυρίως γεωργοί και απέδιδαν τους φόρους τους, το λεγόμενο «καπνικόν» (σ.σ. από τον καπνό της εστίας σε κάθε σπίτι). Το δημόσιο ταμείο του Βυζαντίου γεμίζει πάλι από χρήματα και από 8ο αι. παρατηρείται μια αναγέννηση και μια άνθιση, χτίζονται εκκλησίες ισχυροποιείται ο στρατός, ανακτάται η Κρήτη από τους 'Αραβες και επεκτείνονται τα βόρεια σύνορα της αυτοκρατορίας» σημείωσε ο κ. Μαλιγκούδης.

Όπως ανέφερε ο συγγραφέας οι σλάβοι κατεβαίνουν από την περιοχή της σημερινής Ουκρανίας και εγκαθίστανται σε διάσπαρτες «νησίδες» στον ελλαδικό χώρο. Είναι ειρηνικός λαός και αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι οι λέξεις που αφορούν τον οπλισμό είναι «δάνειες» από άλλες γλώσσες και διαλέκτους. Επίσης, είναι οργανωμένοι σε φατρίες, χωρίς ανώτερες μορφές διοικητικής ιεράρχησης. Από τα διασωθέντα σλάβικα τοπωνύμια στον ελλαδικό χώρο συνάγεται ότι τα πιο αρχαία βρίσκονται στην Πελοπόννησο και νεώτερα προς το βορρά, γεγονός που δείχνει ότι σταδιακά επέρχεται αφομοίωση τους από τον ντόπιο πληθυσμό. Επίσης, νότια παρατηρούνται σλαβικά τοπωνύμια, που συνδέονται με ονόματα προσώπων, ενώ βορειότερα λόγω της πιο εκτεταμένης οικονομίας αποσυνδέονται από πρόσωπα και αναφέρονται φυσικά ανάγλυφα, ή ιδιότητες.

Ο συγγραφέας τόνισε επίσης, ότι η πολιτική του Βυζαντίου ήταν ο εκχριστιανισμός των σλάβων, αν και αρκετές προηγούμενες δοξασίες τους επιζούν ως έθιμα και συνήθειες σε χωριά και περιοχές της Ελλάδας. Ο κ. Μαλιγκούδης αναφέρθηκε και στο έργο των Θεσσαλονικέων αδερφών αγίων Κύριλλου και Μεθοδίου, που αντλώντας ακούσματα από τη σλαβική γλώσσα, την αποτύπωσαν στα σύμβολα γλαγολιτικής γραφής.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Κυριακίδη».


Πηγή: Express

Δεν υπάρχουν σχόλια