Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Η άνοιξη μπαίνει και στα ελληνικά μουσεία

Τα αγάλματα είναι τα πιο δύσκολα προς πώληση είδη. Ωστόσο πάντα υπάρχει κοινό και γι’ αυτά, καθώς αγοράζονται ύστερα από σχετική παραγγελ...

Τα αγάλματα είναι τα πιο δύσκολα προς πώληση είδη. Ωστόσο πάντα υπάρχει κοινό και γι’ αυτά, καθώς αγοράζονται ύστερα από σχετική παραγγελία (φωτ.: Κώστας Βέργας).
Παραταγμένοι πάνω στο τραπέζι του εργαστηρίου, οι Ποσειδώνες περίμεναν υπομονετικά την τελευταία φροντίδα, πριν αναχωρήσουν για τα πωλητήρια μουσείων και αρχαιολογικών χώρων σε όλη την Ελλάδα. Το ίδιο και τα δεκάδες κυκλαδίτικα ειδώλια, η θεά Αθηνά, οι λιγοστοί Κούροι, ενώ το εντυπωσιακό αντίγραφο του 1,80 μ. Ηνίοχου δεχόταν με ιδιαίτερη προσοχή τις τελευταίες λεπτομέρειες της καλλιτέχνιδος που το είχε αναλάβει στα εργαστήρια του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων στου Ρέντη.

Είναι ορισμένα μόνο από τα χιλιάδες έργα που ετοιμάζονται να βγουν στην αγορά των μουσείων. Αυτή η άνοιξη είναι διαφορετική για 33 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία που συγκεντρώνουν το 95% της επισκεψιμότητας και περιλαμβάνουν προορισμούς από την Ακρόπολη, τους Δελφούς, την Ολυμπία, την Κνωσό, τη Σπιναλόγκα, ώς τη Λίνδο, το Ακρωτήρι, τη Δήλο, τους Βασιλικούς τάφους των Αιγών, κ.ά. Διαφορετική, διότι μετά τα 12 εκατ. τουριστών που επισκέφθηκαν τα μουσεία μας στο σύνολο των 17,8 εκατ. που ήρθαν στη χώρα μας πέρυσι, τοποθετώντας την Ελλάδα στη δεύτερη υψηλότερη θέση σε αφίξεις, φέτος περιμένουμε νέο ρεκόρ. Στη λίστα των δημοφιλέστερων προορισμών, η χώρα περιμένει να ξεπεράσουμε τα 18,5 εκατομμύρια αφίξεις και πάνω από 13 δισ. ευρώ έσοδα.

Η θερινή τουριστική περίοδος, που ξεκινάει από την 1η Απριλίου, δημιουργεί πολλές προσδοκίες. Η παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην υπηρεσιακή σύσκεψη με θέμα την αναβάθμιση 33 μουσείων και χώρων αλλά και τη διεύρυνση του ωραρίου, δείχνει ότι το ζήτημα απασχολεί σοβαρά την κυβέρνηση. Κατά πόσο όμως είναι έτοιμα τα μουσεία μας να δεχθούν τόσους επισκέπτες; Όλοι γνωρίζουν πως η λίστα των προβλημάτων είναι μεγάλη. Από την προσβασιμότητα και την καθαριότητα, μέχρι τα πωλητήρια, την έλλειψη προϊόντων, ακόμη και χώρων υγιεινής.

Η προετοιμασία έχει ξεκινήσει μήνες τώρα, λέει ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, τονίζοντας ότι: «Το πιλοτικό πρόγραμμα που ξεκίνησε με 33 ανοιχτούς χώρους, επτά ημέρες (8 π.μ. - 8 μ.μ.), θα επεκταθεί και σε άλλους σε δεύτερο στάδιο. Είναι ένα εθνικό ζήτημα το οποίο πρέπει να έχει συνέχεια ακόμη κι όταν αλλάζουν οι υπουργοί. Αγωνιστήκαμε όχι μόνο για την επέκταση του ωραρίου μετά τις 3 το μεσημέρι, αλλά και για να εξασφαλίσουμε εγκαίρως προσωπικό μέσω ΑΣΕΠ με τα κατάλληλα προσόντα. Καθώς και με ενιαία ενδυμασία».

Μόνιμο προσωπικό

Το τελευταίο, οι προκάτοχοι τού Πάνου Παναγιωτόπουλου δεν το κατόρθωσαν. Ο ίδιος πιστεύει ότι θα το πετύχει, τονίζοντας πως: «Θα αναγράφεται και στις συμβάσεις που υπογράφουν οι προσληφθέντες». Όσο για την ΠΕΥΦΑ, που τον κατηγορεί ότι δεν συναντά το προεδρείο της, εκείνος πιστεύει ότι θα στηρίξουν την απόφαση και «οι εκπρόσωποι των συλλόγων με τους οποίους είμαστε σε διάλογο» και πως σταδιακά το μέτρο της ενιαίας ενδυμασίας θα ισχύσει και για το μόνιμο προσωπικό: «Πρέπει να συνεργαστούμε όλοι στο εθνικό σχέδιο που αφορά την προβολή της χώρας μας».

Μεγάλο αγκάθι, χρόνια τώρα, είναι και τα πωλητήρια μαζί με τα προϊόντα που διαθέτουν. «Δεν έχουμε την ψευδαίσθηση ότι θα λυθούν όλα από τη μια μέρα στην άλλη», λέει ο υπουργός. Ξεκινά με την επέκταση του ωραρίου, αλλά γνωρίζει ότι πολλοί χώροι στερούνται βασικών υποδομών. Ενήμερος για τα προβλήματα που παρουσίαζαν οι χώροι υγιεινής στη Δήλο και το Ακρωτήρι, αλλά και την απουσία WC ακόμη και σήμερα στο αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης, έχει συγκροτήσει ομάδα (συμμετέχει και μέλος του Δ.Σ. του ΤΑΠΑ), η οποία διενεργεί αυτοψίες ανά την Ελλάδα για την καταγραφή των ελλείψεων. «Για όσα δεν μπορούμε να φτιάξουμε άμεσα, θα ζητήσω δωρεές από κοινωνικούς εταίρους όπως είναι ο ΣΕΤΕ ή ο ΗΑΤΤΑ. Θα απευθυνθώ ακόμη και σε κατασκευαστές ειδών υγιεινής ζητώντας τη βοήθειά τους».

Καθώς ολοκληρώνεται η απαραίτητη γραφειοκρατική διαδικασία, θα κατασκευαστούν στέγαστρα για να προφυλάξουν από τον ήλιο τα ακυρωτικά μηχανήματα εισιτηρίων που επιτέλους θα λειτουργήσουν, ράμπες για ΑΜΕΑ, νέα εκδοτήρια, πωλητήρια, χώροι υγιεινής ανάλογα με τις ανάγκες κάθε χώρου: Ακρόπολη, Δελφούς, Σούνιο, Ακρωτήρι, Λίνδος, Ασκληπιείο Κω, Κνωσός, Παλαμήδι. Προβλέπονται ακόμη διαμορφώσεις, πλακοστρώσεις, τοποθέτηση νέων πινακίδων από υλικό αντοχής, αλλά και αυτόματων πωλητών νερού (35 λεπτά θα κοστίζει το μπουκάλι) σε: Ακρόπολη, Κεραμεικό, Ολυμπιείο, Δελφούς κ.ά.

Ο Ποσειδώνας, σε εκατοντάδες φροντισμένα αντίγραφα που θα σταλούν σε πωλητήρια μουσείων και αρχαιολογικών χώρων για το φετινό καλοκαίρι, που περιμένουμε νέο ρεκόρ τουρισμού
(φωτ.: Κώστας Βέργας).
Τα πιο δημοφιλή

Ο αριθμός των επισκεπτών είναι αποκαλυπτικός για τις επιλογές του κοινού, δείχνοντας πού πρέπει να εστιάσει το ΥΠΠΟΑ. Την Ακρόπολη, το Θέατρο Διονύσου, την αρχαία Αγορά (ενιαίο εισιτήριο) επισκέφθηκαν 1.690.063 άτομα, την Κνωσό 602.949, τη Λίνδο 437.174, την Ολυμπία 375.085, το ίδιο και στη Σπιναλόγκα, ενώ το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είχε 308.573 επισκέπτες, η Επίδαυρος 276.125, το Ολυμπιείο 270.290, οι Μυκήνες 240.763, οι Δελφοί 190.547, το Παλάτι Μαγίστρου στη Ρόδο 184.776, το Ακρωτήρι Θήρας 162.610, το Σούνιο 142.186, η Βεργίνα 136.197, το Φρούριο Κέρκυρας 119.277, το Μουσείο Ολυμπίας 91.150, η Δήλος 83.591, ο Μυστράς 75.828, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο 26.282.

Αυτοξενάγηση μέσω Wi Fi - κινητού

Δεν είναι παντού εύκολη η κατάσταση, ούτε πρέπει να περιμένει κανείς ότι την 1η Απριλίου θα είναι όλα έτοιμα. «Ξεκινάμε με το ωράριο και τις πρώτες αναβαθμίσεις και σιγά σιγά θα παραδίδονται τα έργα», λέει ο υπουργός Πολιτισμού. Άλλωστε υπάρχουν και οι αγκυλώσεις του Δημοσίου. «Στο Σούνιο, για παράδειγμα, η δημιουργία ενός καλού πωλητηρίου έχει κολλήσει στην άδεια της δασικής υπηρεσίας. Τα ξεμπλέκουμε κατά περίσταση. Έχουμε υπογράψει επίσης σύμβαση (με ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου) για να έχουμε Wi Fi ώς το καλοκαίρι σε 88 μουσεία, προκειμένου να μπορούν οι επισκέπτες με το κινητό τους να αυτοξεναγούνται. Επιπλέον ξεκινά το e-ticketing, ο εκσυγχρονισμός των ιστοσελίδων πολλών μουσείων, ακόμη και του ΤΑΠΑ».

Οι «μηχανές» του άλλοτε εύρωστου ΤΑΠΑ, μετά τις περικοπές και την απαξίωση, προσπαθούν να βάλουν πάλι μπροστά. Θα παράγει λιγότερα και επιλεγμένα προϊόντα διότι πολλά έμεναν στα ράφια, αυξάνει την παραγωγή άλλων ειδών (γραφική ύλη, παζλ, μαντίλια, διακοσμητικά κ.ά.), ξαναρχίζει τις αρχαιολογικές εκδόσεις (θα συγκροτηθεί νέα επιστημονική επιτροπή), ενώ εξετάζεται η μεταφορά των υπηρεσιών του σε ένα από τα διατηρητέα κτίρια του ΥΠΠΟΑ. «Στο Ταμείο βρήκαμε μια κατάσταση που θυμίζει ξεχασμένη φρουρά. Οι άνθρωποί του το πονάνε, δεν μειώνω την προσφορά όσων εργάστηκαν και συνεχίζουν, αλλά πρέπει να εκσυγχρονιστεί».

Το ερώτημα ωστόσο των εργαζομένων, αν το ΤΑΠΑ κινδυνεύει να περάσει σε ιδιωτικά χέρια, παραμένει. Ο κ. Παναγιωτόπουλος είναι κατηγορηματικός: «Όχι! Η πολιτιστική κληρονομιά της χώρας ανήκει διαχρονικά στο ελληνικό έθνος και ταυτόχρονα είναι στοιχείο της παγκόσμιας κληρονομιάς. Πρέπει να παραμείνει και θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο. Μπορεί όμως να έχει διαφανείς και διαυγείς συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα». Λέει επίσης πως για την επίλυση του προβλήματος των ΧΕΠ (Χρηματικά Εντάλματα Πληρωμής), που έφεραν σε απόγνωση μουσεία και εφορείες, βρίσκεται σε συνεννόηση με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα, «ώστε το Ταμείο να μπορεί να δίνει ένα ποσοστό στον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά πριν να έχει καλύψει τα λειτουργικά τους έξοδα».

Προτεραιότητα του ΥΠΠΟΑ δεν είναι μόνο η αναβάθμιση των μουσείων αλλά και η εξωστρέφειά τους. «Η χώρα διαθέτει 65 εκατ. κινητά αρχαιολογικά εκθέματα. Μόνο η σκαπάνη της Θεσσαλονίκης για τα έργα του μετρό αποκάλυψε 150 χιλ. αντικείμενα και μια πόλη κάτω από την πόλη. Πολιτισμός δεν είναι μόνο η εθνική μας συνείδηση αλλά και ένας τεράστιος μοχλός ανάπτυξης της χώρας. Έχουμε 21.000 οργανωμένους και μη αρχαιολογικούς χώρους, είναι ένα μεγάλο πεδίο προς ανάπτυξη».


Πηγή: Γ. Συκκά, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια