Εκείνος, ο υποψήφιος δήμαρχος Μαραθώνα Ηλίας Ψινάκης, επέλεξε να μπει σε έναν κλειστό αρχαιολογικό χώρο για να φωτογραφηθεί και επί τη...
Εκείνος, ο υποψήφιος δήμαρχος Μαραθώνα Ηλίας Ψινάκης, επέλεξε να μπει σε έναν κλειστό αρχαιολογικό χώρο για να φωτογραφηθεί και επί τη ευκαιρία να διαμαρτυρηθεί έτσι, κατά την άποψή του, επειδή το σπουδαίο αιγυπτιακό ιερό της Μπρεξίζας παραμένει απρόσιτο για τους επισκέπτες.
Εκείνη, η Αρχαιολογική Υπηρεσία, όταν είδε τα δημοσιευμένα καρέ κατέθεσε εναντίον του και κατά παντός υπευθύνου μηνυτήρια αναφορά όχι μόνο επειδή φωτογραφίστηκε χωρίς άδεια, αλλά και επειδή μπήκε «αυθαίρετα σε έναν μη προσβάσιμο αρχαιολογικό χώρο». Κίνηση, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, που ύστερα και από την προβολή που έλαβε από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης «είναι δυνατόν να υποκινήσει μιμητές με συνέπειες για τον αρχαιολογικό χώρο οι οποίες δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθούν».
Ωστόσο αναπάντητα μένουν ορισμένα ερωτήματα, στα οποία καμία από τις δύο πλευρές δεν τοποθετείται προς το παρόν, ενώ η μόδα των υποψηφίων που επιδιώκουν να ποζάρουν με φόντο αρχαιότητες φαίνεται πως χαρακτηρίζει την τρέχουσα προεκλογική περίοδο, καθώς προ ημερών και ο υποψήφιος δήμαρχος Ηρακλείου Γιάννης Κουράκης επέλεξε την Κνωσό για να παρουσιάσει τα άτομα που απαρτίζουν το ψηφοδέλτιο στο οποίο ηγείται. Βγάζοντας μάλιστα τις απαραίτητες αναμνηστικές φωτογραφίες και προκαλώντας την αντίδραση του υπουργείου Πολιτισμού, που δεν κατέληξε όμως σε μηνυτήρια αναφορά καθώς δεν σημειώθηκε παραβίαση κλειστού χώρου.
Όλα άρχισαν πριν από τρεις εβδομάδες όταν ο Ηλίας Ψινάκης με συνεργάτες του εμφανίστηκαν στον αρχαιολογικό χώρο της Μπρεξίζας - εκεί όπου ο Ηρώδης ο Αττικός, ο οποίος είχε καταγωγή από τον Μαραθώνα, ίδρυσε το Ιερό των Αιγυπτίων Θεών - ώστε να φωτογραφιστεί δίπλα στα αντίγραφα των εντυπωσιακών αγαλμάτων (τα πρωτότυπα εκτίθενται στο Μουσείο Μαραθώνα). Οι λήψεις θα αξιοποιούνταν για να πλαισιώσουν συνέντευξή του στο «Εθνος της Κυριακής», ενώ το «παρών» έδωσαν τηλεοπτικά κανάλια και ο τοπικός Τύπος.
Ο χώρος όμως δεν είναι ανοιχτός για το κοινό λόγω έλλειψης φυλακτικού προσωπικού. «Αν κάποιος επιθυμεί όμως μπορεί από την προηγουμένη να τηλεφωνήσει στο Μουσείο Μαραθώνα ώστε την επομένη να υπάρχει φύλακας στην Μπρεξίζα, κάτι το οποίο δεν σκέφτηκε να κάνει ο κ. Ψινάκης», είπε στα «ΝΕΑ» ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Β' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Ευάγγελος Νικολόπουλος.
Δύο ερωτήματα
Το πρώτο αναπάντητο ερώτημα είναι, λοιπόν, πώς μπόρεσε ο υποψήφιος δήμαρχος Μαραθώνα να μπει στον περιφραγμένο χώρο. Η Εφορεία διαπίστωσε «παραβίαση και φθορά με επιμελημένη κοπή στην περίφραξη», την οποία όμως δεν μπορεί να αποδώσει στον Ηλία Ψινάκη και για τον λόγο αυτό η μηνυτήρια αναφορά απευθύνεται και κατά παντός υπευθύνου.
Ο Ηλίας Ψινάκης, από την πλευρά του, παρότι χθες προχώρησε σε γραπτή δήλωση-απάντηση στην κίνηση του υπουργείου Πολιτισμού, δεν θέλησε να διευκρινίσει το επίμαχο θέμα σε τηλεφωνική επικοινωνία με «ΤΑ ΝΕΑ». Αρκέστηκε να κάνει λόγο για «υπερβολική αντίδραση, αβάσιμη και αδικαιολόγητη» εκ μέρους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και για «κυνήγι μαγισσών», ενώ προειδοποίησε ότι θα επισκεφθεί «όλους τους εγκαταλελειμμένους αρχαιολογικούς χώρους και ας μου κάνουν όσες μηνύσεις θέλουν!».
Το δεύτερο αναπάντητο ερώτημα είναι πώς τόσοι άνθρωποι κατάφεραν να παραβιάσουν έναν κλειστό αρχαιολογικό χώρο - και μάλιστα φωτογράφοι και τηλεοπτικά συνεργεία - και να περάσουν απαρατήρητοι. Τόση κινητοποίηση είναι δύσκολο να μην τράβηξε την προσοχή κανενός ώστε να μην ειδοποιηθεί η Εφορεία ούτε οι φύλακες στο Μουσείο Μαραθώνα.
Η υπόθεση βρίσκεται πλέον στα χέρια εισαγγελέα, ο οποίος και θα κρίνει αν θα φτάσει στο δικαστήριο. Ωστόσο το ζήτημα έφερε στην επιφάνεια το κενό ασφαλείας που εξακολουθεί να υπάρχει στα μνημεία, παρά την πολυδιαφημιζόμενη αναβάθμιση των αρχαιολογικών χώρων.
Άδεια και τέλη
Εκτός από την αδιευκρίνιστη πρόσβαση στον κλειστό αρχαιολογικό χώρο, στη μηνυτήρια αναφορά γίνεται λόγος και για την άδεια φωτογράφισης που δεν είχε εξασφαλίσει ο υποψήφιος δήμαρχος, καθώς και για τα τέλη που θα έπρεπε πιθανόν να καταβάλει. «Σε μία ημέρα θα μπορούσε να έχει πάρει άδεια και ίσως να μη χρειαζόταν να καταβάλει τέλη αν δεν επρόκειτο για εμπορική χρήση των φωτογραφιών» λέει ο Ευάγγελος Νικόπουλος από την Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.
Πηγή: Μ. Αδαμοπούλου, Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια