Σπάνια συνδυάζεται τόσο αρμονικά η φυσική ομορφιά του μεσογειακού τοπίου με τα πειστήρια που μαρτυρούν την ανθρώπινη παρουσία στο συ...
Σπάνια συνδυάζεται τόσο αρμονικά η φυσική ομορφιά του μεσογειακού τοπίου με τα πειστήρια που μαρτυρούν την ανθρώπινη παρουσία στο συγκεκριμένο τόπο από τον 5ο π.Χ. αιώνα (σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις). Η ανάπλαση της παραλίας του Μεγάλου Καβουρίου στη Βουλιαγμένη, που έγινε παράλληλα με την αρχαιολογική έρευνα και αποκάλυψη του μεγαλύτερου σωζόμενου αρχαίου αμαξιτού δρόμου, συνιστά ένα μοναδικό τοπίο, προσφορά στους κατοίκους του Λεκανοπεδίου και όλου του κόσμου.
Το έργο ανάπλασης που χρηματοδοτήθηκε κατά 80% από κοινοτικούς πόρους μέσω ΕΣΠΑ και είχε ως φορέα υλοποίησης τον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, κόστισε πάνω από 1,8 εκατ. ευρώ και πραγματικά εντυπωσιάζει κάθε επισκέπτη.
Φυτεύσεις δέντρων του φυσικού τοπίου, μαζί με ήπιους ποδηλατόδρομους στρωμένους με χαλίκι, διάδρομοι για περίπατο που δεν ξεχωρίζουν από το έδαφος και ήπιες υποδομές αναψυχής, όπως μια καινούρια και όμορφη παιδική χαρά είναι τα στοιχεία που συνθέτουν το νέο τοπίο στην ελεύθερη παραλία του Καβουρίου.
Όμως το στοιχείο του Πάρκου στο Μεγάλο Καβούρι που το καθιστά μοναδικό πανευρωπαϊκά είναι ο αρχαίος δρόμος που αποκαλύφθηκε. Πρόκειται για μια ιδέα του Χρήστου Διονυσόπουλου την οποία υλοποίησε η δημοτική αρχή υπό τον Σπύρο Πανά.
Η αρχαία διαδρομή σύμφωνα με τους αρχαιολόγους εξυπηρετούσε τα αρχαία και τα ύστερα χρόνια το εμπόριο της εποχής. Οι μεγάλες πέτρες που αποκαλύπτει ακόμη και σήμερα η αρχαιολογική σκαπάνη ήταν το βασικό υλικό του δρόμου, η “άσφαλτος” της εποχής, που βρισκόταν σε αφθονία στην περιοχή. Η χρονολόγηση της αρχαίας οδού πάντως έγινε χρησιμοποιώντας τα υπολείμματα κεραμικής που βρέθηκαν στο χώρο. Ο δρόμος οδηγεί σε περιοχή της ακτής όπου στην αρχαιότητα, κατά την εκτίμηση του εμπειρογνώμονα σε θέματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Δήμου κ. Χρήστου Διονυσόπουλου, υπήρχε λιμάνι και μάλιστα διπλό, όπως δείχνει η σωζόμενη στη θάλασσα απόληξη του αρχαίου προβλήτα, του οποίου ένα μέρος μόνον προβάλλει σήμερα ως νησίδα, λόγω της ανόδου της στάθμης της θαλάσσης κατά 1,5 μ. από την αρχαία εποχή μέχρι σήμερα. Ήδη από την αρμόδια Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, λαμβάνονται τα αναγκαία μέτρα για την ανάδειξη και συντήρηση του αρχαίου δρόμου. Οι αρχαιολογικές εργασίες συνεχίζονται και θα ακολουθήσουν οι απαραίτητες γεωλογικές και υποθαλάσσιες έρευνες.
Σήμερα ο αρχαίος δρόμος είναι εκτεθειμένος και μπορεί να περπατηθεί από όποιον το επιθυμεί, κάτι που ανησυχεί τους αρχαιολόγους. Για το λόγο αυτόν έχει ήδη ανατεθεί μετά από πρόταση του Χρήστου Διονυσόπουλου, χρηματοδότηση του Θανάση Μαρτίνου και την εποπτεία του Δημάρχου, Σπύρου Πανά, μελέτη ανακατασκευής του δρόμου και συντήρησής του. Το έργο έχει αναλάβει ο αρχιτέκτονας μηχανικός και αναστηλωτής, Γουλιέλμος Ορεστίδης και ο συντηρητής αρχαιοτήτων, Αθανάσιος Τζαμαλής. Στόχο έχει την ανάδειξη του αρχαίου δρόμου, το φωτισμό του και την ανακατασκευή του με μια συγκολλητική ουσία που θα τον καταστήσει τόσο στερεό, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος να καταστραφεί από την παρέμβαση του ανθρώπου ή της φύσης. Φυσικά, θα τοποθετηθούν και κιγκλιδώματα. Σημειωτέον, ο προϋπολογισμός των αρχαιολογικών ερευνών από το κράτος ανέρχεται σε μόλις 30.000 ευρώ, την ώρα που οι ανάγκες είναι υπερπολλαπλάσιες. Για το λόγο αυτό και κρίθηκε απαραίτητη η ιδιωτική συνδρομή.
Τα εγκαίνια του έργου πρόκειται να πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα 5 Μαΐου 2014 στις 11.00.
Πηγή: Γ. Λαουτάρης, InfoNotia
Δεν υπάρχουν σχόλια