Σχεδόν 40 χρόνια πέρασε ανάμεσα σε σκάμματα στη βασιλική νεκρόπολη η καθηγήτρια Αρχαιολογίας Χρυσούλα Παλιαδέλη «Είμαι συγκινημένη π...
Σχεδόν 40 χρόνια πέρασε ανάμεσα σε σκάμματα στη βασιλική νεκρόπολη η καθηγήτρια Αρχαιολογίας Χρυσούλα Παλιαδέλη |
«Είμαι συγκινημένη που μεγάλωσα και γερνάω μετέχοντας στην ανασκαφή της Βεργίνας.
Που ξεκίνησα στις αρχές της δεκαετίας του '70, πλάι στον Μανόλη Ανδρόνικο, τον σπουδαίο δάσκαλο που έφερε στο φως όλα αυτά τα ευρήματα». Με φωνή που έτρεμε από συγκίνηση η διευθύντρια της πανεπιστημιακής ανασκαφής στη Βεργίνα, Χρυσούλα Παλιαδέλη, μίλησε για την έκθεση με φωτογραφίες από τα ευρήματα, που φιλοξενεί το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη έως τις 14 Σεπτεμβρίου.
Σχεδόν 40 χρόνια πέρασε ανάμεσα σε σκάμματα στη βασιλική νεκρόπολη η καθηγήτρια Αρχαιολογίας, που ετοίμασε μια μεγάλη έκθεση με τίτλο «Art and crafts in Greek antiquity: Selected finds from a royal necropolis in Northern Greece». Πρόκειται για μια φωτογραφική έκθεση με ευρήματα της ανασκαφής του ΑΠΘ στη Βεργίνα-Αιγές με αφορμή τα 75 χρόνια από την έναρξή της, που συμπληρώθηκαν το 2013. Τον περασμένο Νοέμβριο η έκθεση φιλοξενήθηκε σε κεντρικό χώρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και όπως είπε η ευρωβουλευτής, «τώρα που τελειώνει η θητεία μου, είμαι ευτυχής που τη φέρνω και στην πόλη μου».
Περιήγηση
Η εικαστική περιήγηση στο ανάκτορο, το θέατρο, την αγορά και το νεκροταφείο των Αιγών, συνοδεύεται με απεικονίσεις έργων γλυπτικής, μικρογλυπτικής, επιτύμβιων στηλών, κοσμημάτων, όπλων και τεφροδόχων αγγείων, που αντανακλούν τη μέγιστη σημασία του αρχαιολογικού χώρου, για την ιστορία και τον πολιτισμό των αρχαίων Μακεδόνων.
Ξεχωριστή θέση ανάμεσα στα εκθέματα κατέχουν οι αναπαραγωγές σε φυσικό μέγεθος δύο μνημειακών τοιχογραφιών από τους βασιλικούς τάφους της Μεγάλης Τούμπας: της Αρπαγής της Περσεφόνης από τον Αδη, που κοσμεί το εσωτερικό του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης και, σύμφωνα με την κ. Παλιαδέλη, ο Μ. Ανδρόνικος απέδωσε στον ζωγράφο Νικόμαχο. Και ακόμα, η ζωφόρος με το κυνήγι του λιονταριού από την πρόσοψη του τάφου του Φιλίππου Β΄, που «αποτελεί το σημαντικότερο έργο ζωγραφικής της κλασικής αρχαιότητας».
«Σχεδόν χειροποίητη, αφού στήθηκε εξ ιδίων και με τη συμβολή της ομάδας μου στη Θεσσαλονίκη και στις Βρυξέλλες, η έκθεση υπηρέτησε με σοβαρότητα την προβολή του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας στις Βρυξέλλες και ανέδειξε, χωρίς εθνικιστικές εξάρσεις, τον ρόλο της μακράς πανεπιστημιακής ανασκαφικής δραστηριότητας στην αρχαιολογική επιστήμη, πλαισιώνοντας δράσεις μου ως ευρωβουλευτή, για την υποστήριξη από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς των ανθρωπιστικών σπουδών γενικότερα και των πανεπιστημιακών ανασκαφών ειδικότερα».
Μιλώντας με θέρμη για τη μνημειώδη ανακάλυψη πριν από 37 χρόνια, του αείμνηστου καθηγητή Μ. Ανδρόνικου, η Χρ. Παλιαδέλη τόνισε ότι όλα αυτά τα χρόνια οι ανασκαφές γίνονται με χρηματοδότηση αποκλειστικά από το ΑΠΘ, ενώ σημείωσε ότι «σκόπιμα αποφύγαμε να χρησιμοποιήσουμε όρους που θα αγγίζανε πολιτικά ζητήματα, γεωγραφικούς όρους που θα δημιουργούσαν αντιδράσεις και θα γύριζαν μπούμερανγκ στις προθέσεις μας, καθώς η έκθεση στήθηκε αρχικά μέσα στο Ευρωκοινοβούλιο».
Εν όψει της τουριστικής περιόδου και του μεγάλου κύματος των τουριστών που αναμένεται στη Θεσσαλονίκη, η κ. Παλιαδέλη ευχήθηκε να δουν την έκθεση όσο το δυνατόν περισσότεροι επισκέπτες, Έλληνες και ξένοι.
Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια