Πήγαμε στο εργαστήριο του ζωγράφου – αγγειογράφου Δημήτρη Σταθόπουλου. Είναι ένας καλλιτέχνης που κατάφερε να ζωγραφίσει τα αγγεία όπως...
Πήγαμε στο εργαστήριο του ζωγράφου – αγγειογράφου Δημήτρη Σταθόπουλου. Είναι ένας καλλιτέχνης που κατάφερε να ζωγραφίσει τα αγγεία όπως τα έκαναν οι αρχαίοι Έλληνες. Θεωρείται κορυφαίος και έργα του βρίσκονται στις προθήκες πολλών μουσείων ως πιστά αντίγραφα αρχαιοελληνικών αγγείων.
Όπως είπε και ο Πάνος Βαλαβάνης καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών: «Μετά από πολύχρονες έρευνες και εύστοχα πειράματα κατόρθωσε να εμφυσήσει ζωή στα αρχαία αγγεία και βγάζοντας τα από τη μουσειακή απαγόρευση του «μην εγγίζετε» να μας τα ξαναδώσει κυριολεκτικά στα χέρια, ζωντανά δείγματα αισθητικής αξίας, αλλά και λειτουργικότητας».
Τα αρχαία ελληνικά αγγεία παρ’ όλο που αντιμετωπίζονται ως αντικείμενα τέχνης, ήταν κατασκευασμένα κυρίως για να υπηρετούν τις πρακτικές ανάγκες των ανθρώπων της εποχής. Μ’ αυτά οι άνδρες σέρβιραν κρασί και έπιναν στα συμπόσια τους, σ’ αυτά μετέφεραν το αρωματικό τους λάδι ή φύλαγαν τα κοσμήματα τους οι γυναίκες. Ακόμα αγγεία τοποθετούσαν στους τάφους ως κτερίσματα για τους νεκρούς ή τα ανέθεταν στα ιερά, γεμάτα με προσφορές, για να εκφράσουν μιαν ευχή ή τις ευχαριστίες προς τους θεούς.
Μία συζήτηση με τον κύριο Σταθόπουλο, είναι πραγματικά ένα ταξίδι στη γνώση. Μαθαίνεις για τη χρησιμότητα των αγγείων στην αρχαιότητα.
«Ο ψημένος πηλός είναι το πλέον διαχρονικό υλικό που μπόρεσε να κατασκευάσει ο άνθρωπος μέχρι σήμερα που βρισκόμαστε στη διαστημική εποχή. Οτι το καταξιώνει η φωτιά, τρομερά δύσκολα μπορεί να το φθείρει ο χρόνος. Για αυτό ύστερα από χιλιάδες χρόνια ξεθάβουμε αγγεία και φαίνονται καινούργια. Τα βγάζουμε μέσα από τη θάλασσα και με το που θα τα ξεπλύνουμε με υδροχλωρικά οξέα, ξαναγυαλίζουν και γίνονται καινούργια», σημειώνει ο κύριος Σταθόπουλος.
Μεγάλη συζήτηση κάνουμε για τα αγγεία που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι για το κρασί. Εκεί μαθαίνουμε υπέροχα πράγματα. Όπως μας λέει ο κύριος Σταθόπουλος: «Οι αρχαίοι έπιναν το κρασί νερωμένο. Έλεγαν στον οινοχόο κεράννυμι, που σημαίνει ανακάτεψε και από εκεί βγήκε η έκφραση κέρνα μας, και κατά επέκταση η λέξη κέρασμα». Ένα άλλο που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι το αρχαιοελληνικό αγγείο Κύλιξ. Ένα από τα σκεύη όπου έπιναν κρασί οι αρχαίοι. Η μοναδικότητα της συνίσταται στο ότι ενώ έπιναν κρασί ξαπλωμένοι στο ανάκλιντρο, με την κύλιξ δεν έπεφτε επάνω τους κρασί και έτσι δεν λερώνονταν.
Είναι τόσα πολλά που έμαθα στη συνομιλία με τον κύριο Σταθόπουλο. Η ώρα περνούσε γρήγορα και δυστυχώς έπρεπε να φύγω. Υποσχέθηκα στον εαυτό μου να ξαναπάω. Αν είχα τη δυνατότητα θα πρότεινα εκπαιδευτικές εκδρομές σχολείων στο εργαστήριο του. Εκεί τα παιδιά σίγουρα θα μάθαιναν περισσότερα πράγματα για τους αρχαίους Έλληνες, από ότι σε ολόκληρη τη σχολική χρονιά!
Σε αυτό το βίντεο «ταξιδεύουμε» στον υπέροχο κόσμο της αρχαιοελληνικής αγγειογραφίας με «καπετάνιο» τον Δημήτρη Σταθόπουλο. Αξίζει να το δείτε!
Ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ένας σπουδαίος άνθρωπος. Η κλασική παιδεία, η βαθιά γνώση του αντικειμένου αλλά και το πηγαίο ταλέντο τον έχουν καταξιώσει στο παγκόσμιο στερέωμα της αγγειογραφίας.
Πηγή: Η. Κούκου, The TOC
Πηγή: Η. Κούκου, The TOC
Δεν υπάρχουν σχόλια