Νέα αρχιτεκτονικά μέλη έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στο μεγαλοπρεπές αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, η αναστήλωση του οποίου ολοκλη...
Νέα αρχιτεκτονικά μέλη έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στο μεγαλοπρεπές αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, η αναστήλωση του οποίου ολοκληρώθηκε και από το επόμενο καλοκαίρι μπορεί να φιλοξενήσει μικρό αριθμό παραστάσεων, με την άδεια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων.
«Το κάτω διάζωμα μπορεί να δοθεί για θεατρικές και άλλου τύπου παραστάσεις, υπό όρους και προϋποθέσεις, και πάντα με τη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ», επισημαίνει στο «Έθνος» ο προϊστάμενος της ΕΦΑ, Κώστας Σουέρεφ.
Η αποκατάσταση του θεάτρου της Δωδώνης ήταν επιβεβλημένη, λόγω της κακής κατάστασης διατήρησης και η ιδιαιτερότητα των προβλημάτων του οφειλόταν στο εξαιρετικά ευπαθές είδος λίθου που χρησιμοποιήθηκε ως δομικό υλικό, τις εσπευσμένες αποκαταστάσεις τμημάτων του τη δεκαετία του '60 και τις αντίξοες κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής.
Όπως μας είπε η αρχαιολόγος, μέλος της Επιτροπής Δωδώνης, Ελένη Σκαλιστή, για την αναστήλωση του πρώτου διαζώματος χρειάστηκε να μετακινηθούν ένας προς έναν οι λίθοι, να συντηρηθούν με φυσικό ή τεχνητό τρόπο και να επανατοποθετηθούν. Στα εδώλια παραμένει το αρχαίο υλικό, σε ποσοστό άνω του 75%. Το κάτω διάζωμα έχει αναστηλωθεί μέχρι την 8η κερκίδα. Συνολικά συντηρήθηκαν και αποκαταστάθηκαν 1.400 αρχιτεκτονικά μέλη (εδώλια, πλάκες διαδρόμου και βαθμίδες), ενώ το θέατρο έγινε προσπελάσιμο και από άτομα με ειδικές ανάγκες με την κατασκευή ειδικής, λυόμενης ράμπας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στη διάρκεια των εργασιών βρέθηκε μικρός αριθμός νομισμάτων, αλλά αυτά δεν έχουν ακόμη μελετηθεί, όπως επίσης και τμήματα από αρχιτεκτονικά μέλη.
Στη διάρκεια των πολύχρονων εργασιών συντηρήθηκαν 27 βάθρα, όλοι οι σωζόμενοι στυλοβάτες και αναβαθμοί στο μεγαλύτερο τμήμα της κρηπίδας και η Δυτική Στοά είναι πλέον αναμορφωμένη και επισκέψιμη. |
Αναφορικά με τη μελέτη για την αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου, ο πολιτικός μηχανικός της ΕΦΑ Ιωαννίνων, Πέτρος Κατσούδας, ανέφερε ότι πριν από την έναρξη του αναστηλωτικού έργου έγιναν εργασίες συντήρησης των εδωλίων, συγκολλήσεις μεγάλων αποκολλημένων τμημάτων, πλήρωση των ρωγμών, ώστε να διατηρηθεί το σώμα και οι απαιτούμενες μηχανικές αντοχές των εδωλίων.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, χωρητικότητας 17.000 θεατών, χρονολογείται στα ελληνιστικά χρόνια, στις αρχές του 3ου π.Χ. αιώνα και συνδέεται με τους ιερούς αγώνες των Ναΐων -προς τιμήν του Ναΐου Διός-, οι οποίοι στο τέλος του 3ου με αρχές του 2ου π.Χ. αιώνα μετατράπηκαν σε στεφανίτες αγώνες και αναγνωρίστηκαν ως ισολύμπιοι, δηλαδή πανελλήνιας εμβέλειας.
«Η Δωδώνη δεν είναι ένα ακόμη μνημείο. Είναι η πρωταγωνίστρια. Είναι το σημείο αναφοράς που πάντα θα μας δίνει νέες πληροφορίες. Η διαχρονικότητά της και το πλήθος των μνημείων και ευρημάτων την κατατάσσουν στην κορυφή, στο κέντρο του κόσμου», δήλωσε ο κ. Σουέρεφ, στη διάρκεια εκδήλωσης που έγινε στα Γιάννενα για την παρουσίαση της απόδοσης του έργου με το κλείσιμο του ΕΣΠΑ.
Η αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου έγινε από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2007-2013, τα τέσσερα τελευταία χρόνια και κόστισε 3.060.000 ευρώ, μαζί με την ανάδειξη της δυτικής στοάς, η οποία ένωνε την κεντρική πλατεία του αρχαιολογικού χώρου με το Πρυτανείο, ένα από τα σημαντικότερα οικοδομήματα διοικητικού χαρακτήρα στο ιερό της Δωδώνης.
Η δυτική στοά χρονολογείται επίσης στους ελληνιστικούς χρόνους και συνδέεται με την αρχιτεκτονική διαμόρφωση του ιερού κατά την περίοδο του Κοινού των Ηπειρωτών (234-168 π.Χ.). Η πρώτη φάση των εργασιών περιελάμβανε την ανασκαφική έρευνα, η οποία και αποκάλυψε πολλά θραύσματα από αρχιτεκτονικά μέλη και ακροκέραμα με φυτικά μοτίβα και συγκεκριμένα ανθέμια. Τα δομικά υλικά συντηρήθηκαν και αποκαταστάθηκαν οι αρχαίες στάθμες του δαπέδου στο εσωτερικό του κτιρίου και του εδάφους στο εξωτερικό τμήμα.
Στη διάρκεια των πολύχρονων εργασιών συντηρήθηκαν 27 βάθρα, όλοι οι σωζόμενοι στυλοβάτες και αναβαθμοί στο μεγαλύτερο τμήμα της κρηπίδας και η Δυτική Στοά είναι πλέον αναμορφωμένη και επισκέψιμη στο κοινό.
Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια