Οι προτάσεις των Δημήτρη Τζαβάρα και Ζαφειρίας Σπαγαδώρου για τον διαγωνισμό του ΤΑΠ Οι νικητές του διαγωνισμού του Ταμείου Αρχαιολογι...
Οι προτάσεις των Δημήτρη Τζαβάρα και Ζαφειρίας Σπαγαδώρου για τον διαγωνισμό του ΤΑΠ |
Οι νικητές του διαγωνισμού του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, καλλιτέχνες εφαρμοσμένων και δημιουργικών τεχνών, θα σχεδιάσουν καινούργια αντικείμενα με στόχο να βρίσκονται προς πώληση από το καλοκαίρι.
Εάν όλα πάνε καλά και καταφέρει το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων να παραγάγει κάποια αντικείμενα, από το ερχόμενο καλοκαίρι μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι θα προσθέσουν στα πωλητέα τους φρέσκα, ευφάνταστα σχέδια. Γραφίστες, αλλά και φοιτητές, κατέθεσαν τις σχεδιαστικές τους προτάσεις σε έναν διαγωνισμό του Ταμείου, οι νικητές ανακοινώθηκαν και όλα είναι έτοιμα πλέον.
Τα περισσότερα από τα βραβευμένα καλλιτεχνήματα έχουν ενδιαφέρον και θα ανανεώσουν τα όσα προσφέρονται στους επισκέπτες των μουσείων ως αναμνηστικά από την επίσκεψή τους.
Δεν λείπουν βεβαίως και οι λιγότερο επιτυχείς προτάσεις, οι οποίες αγγίζουν ακόμα και τα όρια ως προς τα γνωστά «τσολιαδάκια», παρότι η πρόεδρος του ΤΑΠ δηλώνει: «Ο διαγωνισμός πέτυχε τον στόχο του σε ποιότητα, με ευπώλητα αντικείμενα που ακολουθούν τους ρυθμούς του εξωτερικού και των σύγχρονων τάσεων σχεδιασμού».
Είναι όμως μια αρχή που επιτρέπει αισιοδοξία. Θα έπρεπε να προσεχθεί, ωστόσο, η διάθεση κάποιων να «αντιγράψουν» απλώς το αρχαίο απλοποιώντας τις γραμμές ή να το μετατρέψουν σε καρτούν, αλλά χωρίς τον χαρακτήρα που κρύβεται πίσω από αυτά.
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, βασικός σκοπός ήταν η ανάδειξη νέων σχεδίων από Έλληνες σχεδιαστές, δημιουργούς, καλλιτέχνες εφαρμοσμένων τεχνών και δημιουργικών που θα υπέβαλλαν σχέδια που θα αποτελούσαν το δημιουργικό για τη μαζική παραγωγή πολιτιστικών προϊόντων/εφαρμογών (αναμνηστικά και είδη δώρων, art gifts-souvenirs).
Τα σχέδια θα ήταν εμπνευσμένα από θεματικές ενότητες εκθεμάτων των μουσείων ή των ίδιων των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων της Ελλάδας. Στόχος δεν ήταν, βεβαίως, η αντιγραφή κάποιων έργων. Ήταν η ανταπόκριση σε μια σύγχρονη και επικαιροποιημένη οπτική γλώσσα, ευφάνταστη, ευρηματική και δυναμική. Φυσικά. Με μοναδικότητα αλλά και πρωτοτυπία. Συνολικά υπήρξαν πάνω από 200 συμμετοχές, από τις οποίες βραβεύτηκαν οι 18 προτάσεις (10 νικητές, 5 επιλαχόντες, 3 φοιτητές).
Οι νικητές είναι οι: Βασίλης Γεωργίου, Δημήτρης Τζαβάρας, Νέαρχος Ντάσκας, Σουραπάς και ΣΙΑ Ο.Ε., Γεώργιος Μαρινόγλου, Δημήτρης Κουρκούτης, Βασίλης Μπενέτος, Κατερίνα Πέτσιου, Δημήτριος Κολιαδήμας, Βασιλική Χριστίνα Ασφή.
Οι συμμετέχοντες έπρεπε να δημιουργήσουν τρία σχέδια -ένα από τα οποία εμπνευσμένο από τη Ρωμαϊκή ή τη Βυζαντινή εποχή- βασισμένα σε τρεις θεματικές ενότητες, από τον Παρθενώνα και τον Λευκό Πύργο μέχρι το Δαχτυλίδι του Μίνωα και τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, αλλά και να αποδώσουν γραφιστικά αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες των μνημείων, όπως κιονόκρανα ή κατόψεις ναών.
Οι νικητές του διαγωνισμού θα αναλάβουν την εκπόνηση ακόμη επτά σχεδίων που θα αποφασίσει το ΤΑΠ, με αποτέλεσμα τη συνολική παραγωγή 100 νέων σχεδίων για τα προϊόντα των πωλητηρίων. Οι αντίστοιχες εφαρμογές δεν θα περιορίζονται στις συνηθισμένες κούπες και μπρελόκ, αλλά θα επεκταθούν σε φλιτζάνια του εσπρέσο, θήκες κινητών τηλεφώνων και τάμπλετ, φωτιστικά, ακόμη και κουδουνίστρες. Τα έργα των 18 νικητών εκτέθηκαν στο «Ρομάντσο». Σύντομα, όλοι, πρόκειται να υπογράψουν και συμβόλαιο συνεργασίας με τα μουσεία.
Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια