Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Έρχεται ο Ηρακλής από τη Ν. Υόρκη

Στην εμπρόσθια όψη απεικονίζεται μια μοναδική παράσταση της τεχνικής διακόσμησης μαρμάρινων γλυπτών με την τεχνική της εγκαυστικής Δώσ...

Έρχεται ο Ηρακλής από τη Ν. Υόρκη
Στην εμπρόσθια όψη απεικονίζεται μια μοναδική παράσταση της
τεχνικής διακόσμησης μαρμάρινων γλυπτών με την τεχνική της εγκαυστικής
Δώσαμε αρχαιότητες για την έκθεση της Περγάμου στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης κι εκείνο μας δανείζει ένα ξεχωριστό έκθεμα: απουλικό κρατήρα των κλασικών χρόνων.

Η προσωρινή εισαγωγή του αντιδανείου πήρε το «πράσινο φως» χθες από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Θα εκτεθεί από τις 9 Μαΐου και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα του Βωμού, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 150 χρόνια του.

Η έκθεση του ΜΕΤ τιτλοφορείται «Pergamon and the Hellenistic Kingdoms of the Ancient World» (Η Πέργαμος και τα ελληνιστικά βασίλεια του αρχαίου κόσμου) και σε αυτήν το ΕΑΜ συνεισέφερε με δικούς του θησαυρούς. Έτσι, στο πλαίσιο της αμοιβαιότητας, το Μητροπολιτικό Μουσείο στέλνει τον θεσπέσιο κρατήρα και θα αναλάβει, αδαπάνως για το ελληνικό Δημόσιο, όλα τα έξοδα μεταφοράς και ασφάλισης του αγγείου από και προς τη Νέα Υόρκη.

Όπως λέει στο «Έθνος» η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Μαρία Λαγογιάννη, ο ερυθρόμορφος απουλικός κρατήρας αποδίδεται στην «Ομάδα της Βοστόνης 00.348» (αυτή είναι η συμβατική ονομασία που έχουν δώσει οι αρχαιολόγοι στους αρχαίους καλλιτέχνες από εργαστήριο της Κάτω Ιταλίας). Έχει ύψος 51,5 εκ. και χρονολογείται στο 360-350 π.Χ.

Τι απεικονίζει

Στην εμπρόσθια όψη απεικονίζεται μια μοναδική παράσταση της, χαμένης σήμερα, τεχνικής διακόσμησης μαρμάρινων γλυπτών με την τεχνική της εγκαυστικής. Ενας τεχνίτης με τον βοηθό του διακοσμεί ένα άγαλμα του Ηρακλή.

Ενώ η σκηνή διαδραματίζεται σε εσωτερικό χώρο, όπως δηλώνει ο κίονας αριστερά, παρίστανται επίσης ο Δίας, πατέρας του Ηρακλή, μία Νίκη, ενώ στο δεξιό άκρο και ο ίδιος ο αποθεωμένος Ηρακλής, που παρακολουθεί τον στολισμό του αγάλματός του. Στην οπίσθια όψη απεικονίζεται η Αθηνά, προστάτιδα του Ηρακλή, να συνομιλεί καθισμένη με έναν από τους Διόσκουρους, παρουσία του Ερμή, του Πάνα και ενός Ερωτα που παίζει με πτηνό.

Η παράσταση του κρατήρα είναι μοναδικής σπουδαιότητας για τη διακόσμηση των αρχαίων αγαλμάτων, παρατηρεί η κ. Λαγογιάννη, και έχει σχέση με τεχνικές της αρχαίας γλυπτικής. Το αγγείο μπορεί να συσχετιστεί με εκθέματα του ΕΑΜ που σώζουν ακόμη ίχνη του αρχικού χρωματισμού τους, ιδίως γλυπτά, όπως π.χ. η Φρασίκλεια, ο δίσκος του ιατρού Αινείου κ.ά. Επειδή η εγκαυστική τεχνική επέζησε μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, θα σημανθούν και τα πορτρέτα του Φαγιούμ που υπάρχουν στο ΕΑΜ και τα οποία έχουν ιστορηθεί με την εγκαυστική τεχνική. Άλλα εκθέματα, αν και διαφορετικής τεχνικής, στα οποία υπάρχει απόηχος της αρχαίας ζωγραφικής είναι οι πίνακες του Πιτσά, οι λευκές λήκυθοι και τα ειδώλια.

Η προβολή του θέματος του κρατήρα, δηλαδή της Αποθέωσης του Ηρακλή, ενός θνητού που μετά τον κάματο δώδεκα Άθλων και πολλών Παρέργων έγινε τελικά δεκτός ως θνητός-αθάνατος από τους ολύμπιους θεούς, προγραμματίζεται να συνδυαστεί με τις επετειακές δράσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για τα 150 χρόνια από τη θεμελίωσή του.


Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια