Ένα μοναδικό, στην παγκόσμια λογοτεχνία, λεύκωμα στο οποίο παρουσιάζεται με κάθε λεπτομέρεια η ιστορία του Μηχανισμού των Αντικυθήρων,...
Ένα μοναδικό, στην παγκόσμια λογοτεχνία, λεύκωμα στο οποίο παρουσιάζεται με κάθε λεπτομέρεια η ιστορία του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, από την ανακάλυψή του στο ναυάγιο μέχρι και την αποκρυπτογράφηση των λειτουργιών και τη δημιουργία αντιγράφω μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά.
Είναι «Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων» του Κωστή Στήκα, ένα βιβλίο που διατίθεται αποκλειστικά από τα καταστήματα Public.
Ο συγγραφέας μέσα από μια πληθώρα συνεντεύξεων αποκαλύπτει κάθε κρυμμένο μυστικό και με πλούσιο φωτογραφικό υλικό μεταφέρει στον αναγνώστη όλη τη γνώση που κρύβεται πίσω τον μηχανισμό και τις λειτουργίες του.
O μηχανισμός θεωρείται μέχρι και σήμερα ο πρώτος υπολογιστής στην ιστορία, ενώ ο μηχανισμός του έχει γίνει βάση για τη λειτουργία μηχανικών ρολογιών, για πανεπιστημιακές μελέτες μέχρι και για… κατασκευές Lego, όπως μπορεί να ανακαλύψει ο αναγνώστης στις σελίδες του βιβλίου.
«Έχει, τελικά, σχέση ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων με το κιβώτιο ταχυτήτων, τον τρίτο νόμο του Κέπλερ κ.λπ;» γράφει ο συγγραφέας. «Τι εμπόδισε τη διάδοση της κεκτημένης για τους αρχαίους Έλληνες γνώσης, δημιουργώντας μια ‘καθυστέρηση’ τουλάχιστον χιλίων χρόνων στην παγκόσμια Ιστορία; Πρόκειται όντως για την ίδια γνώση που φτάνει μέχρι το ρολόι που φοράμε σήμερα και τόσες άλλες σύγχρονες μηχανές και εφαρμογές»;
Το βιβλίο αποτελεί έναν ύμνο στην Καινοτομία. Στις σελίδες του συναντώνται πολλοί και διαφορετικοί κόσμοι. Αρχαιολόγοι, αστροφυσικοί, φιλόσοφοι, ιστορικοί, μελετητές, εκπαιδευτικοί, μεγάλοι μηχανικοί της ωρολογοποιίας, κορυφαίοι επιχειρηματίες, ακόμη και παιδιά… Συνδετικός κρίκος, είναι εκείνο που δεν έχασαν στην πορεία της ζωής τους: τη δυνατότητά τους να καινοτομούν – δηλαδή να τολμούν να είναι καθένας ο εαυτός του.
Η σοβαρότερη και πλέον πολύπλοκη επιστημονική έρευνα, από σπουδαίους επιστήμονες, παρουσιάζεται με πλήρη αλλά και δημιουργικό τρόπο. Θέτει ερωτήματα, λύνει απορίες, γίνεται δημιουργικό –αλλά και τόσο διδακτικό– παιχνίδι στο σχολείο ή με τα τουβλάκια της LEGO.
«Τη Μεγάλη Τρίτη του 1900, σφουγγαράδες από τη Σύμη, ψάχνοντας για όστρακα για το νηστίσιμο τραπέζι τους, έπεσαν επάνω σε ένα ναυάγιο» σημειώνει ο Δημήτρης Β. Νανόπουλος, «Ποιο ναυάγιο; Το υπόλοιπο της ιστορίας θα το διαβάσετε στις σελίδες του εξαιρετικού αυτού βιβλίου, που πολύ ανάγλυφα, και χρησιμοποιώντας συνεντεύξεις από όλους τους βασικούς συντελεστές, ξετυλίγει βήμα-βήμα το μυστήριο του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, που έμενε ανεξήγητο για πάνω από 100 χρόνια. Φαίνεται ότι έχουμε στα χέρια μας τον πρώτο αναλογικό υπολογιστή, πολύ προχωρημένης τεχνολογίας.
Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός επί του θέματος για να κατανοήσει την απήχηση που έχει η αποκωδικοποίηση του Μηχανισμού στην κατανόηση της Ιστορίας της Ανθρωπότητας αλλά και της χώρας μας. Ακούμε συνέχεια ότι οι αρχαίοι Έλληνες δεν ασχολούνταν πολύ με το πείραμα και την τεχνολογία, μόνο φιλοσοφούσαν. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων αποτελεί απόδειξη ότι αυτό δεν ισχύει. Το πόσο προχωρημένοι ήταν στην τεχνολογία οι αρχαίοι Έλληνες αποτυπώνεται εύστοχα στην πρωτοποριακή αυτή έκδοση. Να διευκρινίσουμε ότι, όταν μιλάμε για αρχαία ελληνική σκέψη, δεν εννοούμε μόνο την Αριστο-Σωκρατο-Πλατωνική φιλοσοφία. Δεν πρέπει να ξεχνούμε τους Προσωκρατικούς και τη Σχολή της Αλεξάνδρειας (ελληνιστικοί χρόνοι), της οποίας «προϊόν» φαίνεται να είναι και ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων.
Το παρόν βιβλίο αλλάζει, πραγματικά, την αντίληψή μας για την αρχαία Ελλάδα και αποκαθιστά την αλήθεια για το τεχνολογικό και επιστημονικό επίπεδό της. Βέβαια, εύλογα κανείς αναρωτιέται ποιοι εμπόδισαν όλη αυτή τη γνώση να διαδοθεί και γιατί καθυστέρησε πάνω από χίλια χρόνια η εξέλιξη του πολιτισμού μας.
Όπως και να το δούμε, ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι ένα δώρο των Ελλήνων στον σύγχρονο Πολιτισμό».
«Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα αρχαία τεχνουργήματα που έχουν ανακαλυφθεί έως σήμερα» γράφει με τη σειρά του ο αστροφυσικός και διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου Διονύσης Σιμόπουλος. «Τη λεπτομερή περιγραφή του Μηχανισμού αυτού έχει ως αντικείμενο παρουσίασης το βιβλίο του Κωστή Στήκα, το οποίο αποτελεί μια πραγματικά αξιόλογη προσθήκη στην ελληνική και ξένη βιβλιογραφία πάνω στο θέμα. Μια απλή ματιά, άλλωστε, στον κατάλογο των περιεχομένων του αρκεί για να καταλάβει κάποιος τον πλούτο των γνώσεων που περιλαμβάνεται στις 200 σελίδες του. Όλη η ιστορική και επιστημονική γνώση για τον Μηχανισμό βρίσκεται συγκεντρωμένη στις 28 συνεντεύξεις του καλαίσθητου αυτού βιβλίου, οργανωμένη σε πέντε ενότητες. Κάθε λεπτομέρεια του Μηχανισμού περιγράφεται σύντομα αλλά περιεκτικά μέσω των απαντήσεων των ίδιων των ερευνητών που ασχολήθηκαν με τη μελέτη και τη διερεύνησή του. Η τεχνοτροπία των συνεντεύξεων με τους πλέον σημαντικούς αρχαιολόγους, αστροφυσικούς, φιλοσόφους, ιστορικούς, μελετητές, εκπαιδευτικούς και μηχανικούς ωρολογοποιίας κάνει τις πληροφορίες να ρέουν, σαν να ακούμε κάποιον δικό μας φίλο».
Τέλος ο ALEXANDER JONES - Καθηγητής της Ιστορίας των Θετικών Επιστημών στην Αρχαιότητα Ινστιτούτο για τη Μελέτη του Αρχαίου Κόσμου, Πανεπιστήμιο Νέας Υόρκης, παρατηρεί:
«Το βιβλίο Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι ένας συναρπαστικός φόρος τιμής στο πιο πολύπλοκο τεχνούργημα της αρχαίας τεχνολογίας και επιστήμης που διασώθηκε ως τις μέρες μας, αλλά και μια αποκαλυπτική καταγραφή της εκατονταετούς έρευνας που έδωσε απαντήσεις σε πολλά από τα αινίγματα που υπήρχαν γύρω του. Ιδιαίτερα αξιόλογες είναι οι ιστορικές φωτογραφίες και οι αφηγήσεις για τις ηρωικές καταδύσεις της περιόδου 1900-1901 στα Αντικύθηρα, αλλά και οι συνεντεύξεις όπου αναδεικνύεται η προσωπική άποψη πολλών από τους πρωταγωνιστές της έρευνας για τον Μηχανισμό».
Οι έρευνες στο ναυάγιο των Αντικυθήρων θα παρουσιαστούν τον Φεβρουάριο στο Φεστιβάλ υποβρύχιας αρχαιολογίας, που θα γίνει στην Βαρσοβία. Ανάμεσα στους ομιλητές θα είναι και ο δρ Μπρένταν Φόλεϊ, ο οποίος μετέχει στις έρευνες, που γίνονται από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού σε συνεργασία με το αμερικανικό Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole. Ανάμεσα στις ανασκαφές ναυαγίων που θα παρουσιαστούν θα είναι εκείνες που γίνονται σε αρχαία πλοία (όπως ένα ρωμαϊκό στη Νάπολη της Ιταλίας) αλλά και σε σύγχρονα, όπως πολωνικά ναυάγια από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Πηγή: Α. Καρατάσου, Liberal
Δεν υπάρχουν σχόλια