Η «σύγχρονη» Γέννηση της Αθηνάς με στοιχεία γκράφικ νόβελ. Αυτό που μου κίνησε την περιέργεια να εξερευνήσω το μικρό, αλλά συμπαθητι...
Η «σύγχρονη» Γέννηση της Αθηνάς με στοιχεία γκράφικ νόβελ. |
Αυτό που μου κίνησε την περιέργεια να εξερευνήσω το μικρό, αλλά συμπαθητικό, Αρχαιολογικό Μουσείο της Τήνου ήταν ο διάλογος των αρχαίων εκθεμάτων με τα σύγχρονα έργα του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου.
Δεν χάνεις αυτήν την ευκαιρία όταν η δυνατότητα μιας τέτοιας συνομιλίας προβάλλει ως κάτι εξόχως δυναμικό. Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Τήνου βρίσκεται πολύ κοντά στον Ιερό Ναό της Ευαγγελιστρίας. Είναι πάνω στον κεντρικό δρόμο και ξεχωρίζει ως χαρακτηριστικό κτίσμα της δεκαετίας του ’60. Διάβασα ότι τα σχέδια είχε κάνει ο Χαράλαμπος Μπούρας και σήμερα θα διαπιστώσετε ότι διατηρείται ατόφιο το κλίμα εποχής, με όλα τα καλά και όλα τα κακά που μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο.
Το μουσείο έχει ένα αίθριο με ρωμαϊκά γλυπτά, αλλά στο εσωτερικό θα δείτε –ανάμεσα σε πολλά άλλα όχι προφανή– κάτι μοναδικό: τους τεραστίων διαστάσεων αρχαϊκούς αμφορείς που ανακαλύφθηκαν μεταπολεμικά στο Εξώμβουργο της Τήνου. Εχουν κάτι απόκοσμο και σε έναν από αυτούς ιστορείται η γέννηση της Αθηνάς.
Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος ξεναγεί το κοινό στην έκθεση. |
Προφανώς, ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος προσήλθε στη συνομιλία αυτή βαθιά «υποψιασμένος». Στο κείμενό του για τον κατάλογο επιχειρεί μια θεώρηση αυτής της διαρκούς μετουσίωσης της τέχνης, καθώς οι παραστάσεις στους αμφορείς έχουν ασσυριακή επίδραση. Αν σταθείτε απέναντι στα σύγχρονα έργα και στην αντιπαραβολή τους με τα αρχαία εκθέματα, θα δείτε πιθανώς την παράλληλη αφήγηση για την ύβρι και το δέος, το εφήμερο και το διαρκές, το συνεχές της τέχνης ως πρωτογενούς, αλλά και μεταπρατικής διαδικασίας.
Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος έχει δημιουργήσει μια θαυμάσια δική του γέννηση της Αθηνάς σε διάλογο με τον αρχαϊκό αμφορέα, και εδώ, όπως και σε όλα τα έργα της έκθεσης (από τη συλλογή του Σωτήρη Φέλιου), υπάρχουν όλα τα αλληγορικά στοιχεία, το χρυσό φόντο, οι γκροτέσκες και παράδοξες μορφές, οι αναφορές στην ιστορία της τέχνης, τα κόμικς και το γκράφικ νόβελ, το ηρωικό στοιχείο και οι ιστορίες μέσα στις ιστορίες («σαν τις απεικονίσεις μαχών επί των ρωμαϊκών θωράκων»), οι νύξεις προς το σκοτάδι και το ευφρόσυνο της ζωής. Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος έχει εισέλθει στο μουσείο της Τήνου όχι ως προσκυνητής αλλά ως σκυταλοδρόμος, καταθέτει δώρα, σπονδές και πανοπλίες, ακέφαλα σώματα και φαγιούμ χωρίς χαρακτηριστικά. Τα εναποθέτει όλα στην ποδιά της Ιστορίας και μας καλεί να κοινωνήσουμε. Η έκθεση γίνεται με την υποστήριξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου.
Πηγή: Ν. Βατόπουλος, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια