Βρισκόμαστε στα 1854. Μία σκούνα φορτωμένη κρασί πλέει από το λιμάνι της Πάτρας και αρχίζει το ταξίδι της στη Μεσόγειο, με προορισμό την Κων...
Βρισκόμαστε στα 1854. Μία σκούνα φορτωμένη κρασί πλέει από το λιμάνι της Πάτρας και αρχίζει το ταξίδι της στη Μεσόγειο, με προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Εκεί θα ξεφορτώσει το εμπόρευμά της, ο πλοιοκτήτης θα εισπράξει τα χρήματα από την πώληση του φορτίου, θα κάνει τις τυχόν απαραίτητες επισκευές και το πλοίο θα συνεχίσει το ταξίδι του. Αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μια ιστορική αφήγηση. Ομως είναι και ένας γύρος από το επιτραπέζιο παιχνίδι του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών «SeaLiT – Μεσογειακά πλοία και εμπόριο στον μακρύ 19ο αιώνα» που δημιούργησε ο δρ Απόστολος Δελής και σχεδίασε η Korina Doerr.
Προορισμένο για παρέες 2-4 ατόμων, το SeaLiT καλεί τους παίκτες να αναλάβουν τον ρόλο του πλοιοκτήτη και μέσα από το παιχνίδι να αναπτύξουν την επιχείρησή τους και να αναβαθμίσουν τα πλοία τους αντιμετωπίζοντας κινδύνους, όπως ναυμαχίες ή πειρατές. Ταυτόχρονα, έχουν την ευκαιρία να μάθουν για τους κύριους τύπους πλοίων που χρησιμοποιούνταν στο θαλάσσιο εμπόριο, τα σημαντικά λιμάνια της εποχής, τα εμπορεύματα, αλλά και για τη λειτουργία της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ο παίκτης που θα καταλήξει να έχει τα περισσότερα χρήματα και του οποίου τα πλοία και τα εμπορεύματα θα έχουν τη μεγαλύτερη αξία, αναδεικνύεται νικητής του παιχνιδιού.
Το παιχνίδι αυτό είναι μέρος μιας πολυετούς έρευνας που υπάγεται στο ερευνητικό πρόγραμμα Seafaring Lives in Transition (SeaLiT).
Σε αυτό συμμετέχουν Ελληνες και ξένοι επιστήμονες, οι οποίοι μελετούν συγκριτικά την εξέλιξη της ναυτιλίας σε όλη τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα. Πώς όμως προέκυψε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, ανάμεσα στις διάφορες επιστημονικές δημοσιεύσεις; «Ηταν κάτι εντελώς αυθόρμητο», μας λέει ο κ. Δελής, ο οποίος είναι και ο επιβλέπων ερευνητής του προγράμματος SeaLiT. «Είχα ξεκινήσει να το δουλεύω από παλιά, ίσως επειδή ως φοιτητής έπαιζα στρατηγικά επιτραπέζια παιχνίδια». Η έρευνα, λοιπόν, η οποία ξεκίνησε το 2013 υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών, δεν έγινε με σκοπό να προσαρμοστεί σε ένα παιχνίδι. Τελικά, ωστόσο, έπειτα από διάφορες παικτικές δοκιμές με συναδέλφους ιστορικούς πήρε τη μορφή ενός επιτραπέζιου με 120 γύρους, έναν για κάθε χρόνο από τη χρονική περίοδο που πραγματεύεται.
Γιατί, όμως, επιλέχθηκε ο 19ος αιώνας ως χρονικό πλαίσιο του παιχνιδιού; Οπως μας πληροφορεί ο δημιουργός του, ο λεγόμενος «μακρύς 19ος αιώνας», δηλαδή η περίοδος από τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, έφερε βασικές δομικές αλλαγές στις θαλάσσιες μεταφορές οι οποίες επηρέασαν τις ναυτικές κοινωνίες – και όχι μόνον. «Τότε αλλάζει ο τρόπος που ταξιδεύουμε, αλλάζουν τα επαγγέλματα, η δομή των ναυτικών επιχειρήσεων, αλλάζουν όψη τα λιμάνια και οι πόλεις», σημειώνει. Μάλιστα, το χρονικό αυτό διάστημα τέθηκαν και οι προϋποθέσεις για τη γέννηση του ελληνικού έθνους – κράτους.
«Ολες αυτές οι πληροφορίες που βλέπει κάποιος στο παιχνίδι θα μπορούσαν να είναι ένα βιβλίο ιστορίας», καταλήγει ο κ. Δελής, o οποίος μάλιστα το χρησιμοποιεί και για να διδάξει τους φοιτητές του στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Ομως, μπορεί να το απολαύσει οποιοσδήποτε, χωρίς να έχει γνώσεις ναυτιλιακής ιστορίας, μας επιβεβαιώνει. Το ζητούμενο είναι «οι παίκτες να διασκεδάσουν, να τα βάλουν με την τύχη τους, να ρισκάρουν και να ανταγωνιστούν».
Πηγή: Μ. Κατσίγερα, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια