Οι ερευνητές βρήκαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένα από τα γλυπτά είχαν έντονα μοτίβα με σχέδια, που περιλάμβαναν ανθρώπινες φιγούρες ...
Οι ερευνητές βρήκαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένα από τα γλυπτά είχαν έντονα μοτίβα με σχέδια, που περιλάμβαναν ανθρώπινες φιγούρες και μοτίβα από φύλλα φοίνικα.
Στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα περιλάμβαναν ζωγραφισμένα μοτίβα με σχέδια υψηλής τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ανθρώπινων φιγούρων και φύλλων φοίνικα, παρουσιάζει νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε (11/10) στο περιοδικό« Antiquity».
Η έρευνα διεξήχθη στα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, με σκοπό τον εντοπισμό ιχνών χρώματος και σκαλίσματος στις επιφάνειές τους.
«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο θεωρούνται μια από τις κορυφές της αρχαίας τέχνης και μελετώνται εδώ και αιώνες από διάφορους μελετητές», δήλωσε ο Giovanni Verri, επιστήμονας συντήρησης στο Art Institute of Chicago, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας με μια ομάδα συντηρητών, ιστορικών κλωστοϋφαντουργίας και αρχαιολόγων από το Βρετανικό Μουσείο και το Kings College του Λονδίνου. «Παρόλα αυτά, δεν έχουν βρεθεί ποτέ ίχνη χρώματος και ελάχιστα είναι γνωστά για το πώς σκαλίστηκαν».
Τα χρώματα που χρησιμοποιούνταν
Η μελέτη, που χρησιμοποίησε καινοτόμες τεχνολογίες σάρωσης, δείχνει ότι οι αρχαίοι δημιουργοί ολοκλήρωσαν τις γλυπτές επιφάνειες με υφές που αντανακλούν συγκεκριμένα στοιχεία (π.χ. δέρμα, μαλλί, λινό).
Τα στοιχεία αυτά εμπλουτίστηκαν με την εφαρμογή χρωμάτων, συμπεριλαμβανομένης μιας μωβ χρωστικής και του αιγυπτιακού μπλε, μιας τεχνητής βαφής που αποτελείτο από ασβέστιο, χαλκό και πυρίτιο και χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην αρχαιότητα, κυρίως στη ζωγραφική περίτεχνων σχεδίων σε ανάγλυφα υφάσματα.
Όπως αναφέρει η έρευνα, τα ευρήματα ενθαρρύνουν μια επανεξέταση της εμφάνισης του Παρθενώνα τον 5ο αι. π.Χ.
Εντυπωσιακές έγχρωμες λεπτομέρειες
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του «Guardian», oι ερευνητές βρήκαν ίχνη αιγυπτιακού μπλε σε 11 αετωματικά γλυπτά και μια φιγούρα στη ζωφόρο, το οποίο χρησιμοποιούνταν με διάφορους τρόπους -π.χ. να ξεχωρίσει τη ζώνη της θεάς Ίριδας, στα φιδίσια πόδια του Κέκροπα (το σώμα του απέληγε σε ουρά φιδιού), να τονίσει τον αφρό των κυμάτων από τα οποία ο Ήλιος έβγαινε μέσα στο άρμα του.
Εντυπωσιακές είναι και οι λεπτομέρειες από το άγαλμα της Διώνης, μητέρας της Αφροδίτης, η οποία παρουσιάζεται ξαπλωμένη δίπλα στην κόρη της. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, εξετάζοντας την κατανομή του αιγυπτιακού μπλε στο σχέδιο του χιτώνα της Διώνης, οι ερευνητές εντόπισαν την εικόνα δυο ανθρώπινων ποδιών που τρέχουν, μαζί με άλλες εικόνες που πιστεύουν ότι μπορεί να δείχνουν ένα χέρι και ένα πόδι, μέρος ενός «υφαντού σχεδίου με ανθρώπινες φιγούρες που εμφανίζονται και εξαφανίζονται ανάμεσα στις πτυχές του ενδύματος».
Οι διαφορετικές τεχνικές
Η ερευνητική ομάδα εξέτασε και τον τρόπο με τον οποίο σκαλίστηκαν τα αγάλματα, ανακαλύπτοντας ότι οι αρχαίοι δημιουργοί χρησιμοποιούσαν διαφορετικές τεχνικές και εργαλεία για να αναπαραστήσουν τα υφάσματα των ενδυμάτων των Ολύμπιων θεών, όπως το λινό και το μαλλί, ενώ το δέρμα ήταν πολύ γυαλισμένο.
Η ίδια ανάλυση υποδεικνύει πως οι γλύπτες απέδιδαν μεγάλη βαρύτητα στην πιστή απεικόνιση των μορφών και σε στοιχεία όπως το μαλλί και το δέρμα, χωρίς να ακολουθούν τεχνικές για την ενίσχυσή τους με χρώμα.
«Τα κομψά και περίτεχνα ενδύματα είχαν ενδεχομένως ως στόχο να αναπαραστήσουν τη δύναμη των θεών του Ολύμπου, καθώς και την εμβέλεια της Αθήνας και των Αθηναίων» ανέφερε ο δρ. Τζιοβάνι Βέρι από το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο. Πρόσθεσε πως «παρά τα αξιοσημείωτα νέα σχέδια χρωμάτων που αποκαλύφθηκαν, δεν ήταν δυνατή η λεπτομερής κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα χρησιμοποιούσαν οι γλύπτες».
«Σε γενικές γραμμές, στον επιστημονικό τομέα, βρίσκουμε πολύ, πολύ, πολύ μικρά ίχνη [χρωστικής], οπότε αυτό είναι που συνήθως περιμένουμε», δήλωσε ο δρ Giovanni Verri, επιστήμονας συντήρησης στο Art Institute of Chicago, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας με μια ομάδα συντηρητών, ιστορικών κλωστοϋφαντουργίας και αρχαιολόγων από το Βρετανικό Μουσείο και το Kings College του Λονδίνου.
«Και έτσι ήταν μια θαυμάσια αποκάλυψη να διαπιστώσουμε ότι υπήρχαν περισσότερα από όσα συνήθως βρίσκονταν. Επειδή τίποτα δεν ήταν πραγματικά ορατό με γυμνό μάτι. Ούτε καν ένα ίχνος του. Υπό αυτή την έννοια, ξεπέρασε τις προσδοκίες».
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα φαίνεται πιθανό ότι επηρέασαν μεγάλο μέρος της μεταγενέστερης τέχνης στην αρχαία Ελλάδα. Τα ευρήματα της συγκεκριμένης μελέτης θα αποτελέσουν το υπόβαθρο για τη μελέτη μεταγενέστερων έργων τέχνης της περιόδου. «Θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι ο Παρθενώνας αποτέλεσε εν μέρει ή εξ ολοκλήρου την έμπνευση για ένα ευρύτερο ενδιαφέρον για τη χρήση πλούσιων και κομψών πολύχρωμων Γλυπτών», δήλωσε ο Verri. «Το ενδιαφέρον αυτό έχει σαφείς παραλληλισμούς σε άλλα μέσα, όπως τα εδώλια από τερακότα και τα υφάσματα, τα οποία, όπως αναφέρεται σε γραπτές πηγές, περιείχαν εικονιστικά σχέδια».
«Η προσθήκη χρώματος στις τελειωμένες επιφάνειες γλυπτών και κτιρίων ήταν το τελευταίο βήμα σε μια μακροχρόνια παραγωγική διαδικασία και η μελέτη της πολυχρωμίας αποτελεί ένα κρίσιμο σημείο που μπορεί να δώσει πληροφορίες για την αρχική εμφάνιση, τον ρόλο και τη σημασία των μνημείων στην αρχαιότητα», αναφέρει μεταξύ άλλων η έρευνα που διενεργήθηκε από τους Giovanni Verri, Hero Granger-Taylor, Ian Jenkins, Tracey Sweek, Katarzyna Weglowska και William Thomas Wootton.
Δεν υπάρχουν σχόλια