Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Το tablet μου, ο ξεναγός μου

Μια εφαρμογή για ταμπλέτες δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες για τους πίνακες στο Μουσείο Τέχνης του Κλίβελαντ στις ΗΠΑ. Την ώρα που η...

Μια εφαρμογή για ταμπλέτες δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες για τους πίνακες
στο Μουσείο Τέχνης του Κλίβελαντ στις ΗΠΑ.
Την ώρα που η τελευταία λέξη της τεχνολογίας γίνεται σύμμαχος των μουσείων ανά τον κόσμο και τη θέση των χάρτινων οδηγών έχουν πάρει τα κινητά τηλέφωνα και οι ταμπλέτες, η Ελλάδα, με περισσότερα από 200 μουσεία και 250 οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους, δεν ακολουθεί ακόμη τις εξελίξεις.

Χωράει το Λούβρο στην τσέπη σας; Και το Λούβρο χωράει, και το Πράδο της Μαδρίτης, και η Τέιτ του Λονδίνου και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Διότι όλα τα µεγάλα µουσεία του κόσµου δεν αντιστέκονται στην τεχνολογική επανάσταση και βεβαίως στις δυνατότητες που παρέχει η αιχµή του δόρατος της συγκεκριµένης επανάστασης: το κινητό τηλέφωνο.

«Οι εφαρμογές και η τεχνολογική αναβάθμιση των μουσείων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και η αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων είναι αναπόφευκτη», δηλώνει κατηγορηματικά η Νουρία Γκονζάλεζ Ουμπιέτα, αναπληρώτρια διευθύντρια των εκδόσεων του Ιδρύματος Γκούγκενχαϊμ.

Στο ίδιο πνεύμα κινείται και η αντιπρόεδρος του τμήματος επικοινωνίας του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, Ελίζα Τοπάλιαν - το οποίο βρίσκεται σταθερά στην πεντάδα των μουσείων με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παγκοσμίως και περί τα έξι εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως -, που εκτιμά ότι «τους τελευταίους δώδεκα μήνες πλέον παγκοσμίως, το βάρος πέφτει στις εφαρμογές ως πεδίο πειραματισμού, δεδομένου ότι θεωρούνται στρατηγικής και ζωτικής σημασίας για την αποστολή ενός μουσείου».

Μόδα, λοιπόν, ή ανάγκη; Ο,τι και να ισχύει, οι εφαρμογές-ξεναγοί μουσείων για κινητά και ταμπλέτες ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια και προσφέρουν τη δυνατότητα γνωριμίας με αριστουργήματα της τέχνης από τα οποία μας χωρίζουν χιλιάδες χιλιόμετρα ή και χιλιάδες χρόνια.

Και αν έως τώρα οι εφαρμογές λειτουργούσαν είτε μέσα στις αίθουσες των μουσείων είτε ακόμη και εξ αποστάσεως, μια νέα καινοτομία ετοιμάζεται να ανατρέψει εκ νέου τα δεδομένα ώς το τέλος της χρονιάς που εκτιμάται ότι θα κυκλοφορήσει στην αγορά, με κόστος περί τα 220 ευρώ.

Πρόκειται για ένα ζευγάρι γυαλιά που θα «βυθίζουν» τον επισκέπτη στον κόσμο ενός μουσείου μέσω εικονικής πραγματικότητας, χωρίς εκείνος να χρειαστεί να σηκωθεί καν από τον καναπέ του.

Οι περισσότερες εφαρμογές, ωστόσο, που κυκλοφορούν στην αγορά περιέχουν γενικές πληροφορίες και σκοπό έχουν να προσφέρουν μια εικόνα του μουσείου με ευρετήριο έργων, διαδραστικούς χάρτες, ημερολόγιο με τις εκδηλώσεις, άρθρα και οπτικοακουστικό υλικό.

Επίδειξη των δυνατοτήτων της εφαρμογής για το Μουσείο Ακρόπολης, που βασίζεται στην τεχνολογία Chess και θα είναι διαθέσιμη σε έναν χρόνο.
Πού έγκειται η διαφορά τους; Στην τιμή. Το Γκούγκενχαϊμ, για παράδειγμα, αποφάσισε να προσφέρει την εφαρμογή δωρεάν, ώστε να «μπορεί ο επισκέπτης να προετοιμαστεί πριν έρθει στο μουσείο». Το Πράδο έχει υιοθετήσει διαφορετική στρατηγική.

Διαθέτει την εφαρμογή προς 9,95 ευρώ, καθώς υποστηρίζει ότι αποτελεί την ψηφιακή εκδοχή του χάρτινου καταλόγου του μουσείου και πωλείται στη μισή τιμή από ό,τι ο τόμος. «Δεν πρόκειται για μια συνηθισμένη εφαρμογή με τις βασικές πληροφορίες. Είναι ένα εργαλείο που διαρκώς αναβαθμίζεται», υποστηρίζει η διευθύνουσα σύμβουλος του Πράδο, Κριστίνα Αλοβισέτι.

Η τελευταία λέξη της μόδας των εφαρμογών τις θέλει πολύ πιο εξειδικευμένες, είτε ειδικά φτιαγμένες για έναν καλλιτέχνη είτε για μια περιοδική έκθεση. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του ισπανικού μουσείου Τίσεν-Μπορνεμίτσα, που έχει αφιερώσει μια εφαρμογή σε ένα από τα πιο διάσημα έργα της συλλογής του, το Πορτρέτο της Τζοβάνα Τορναμπουόνι του Γκιρλαντάιο. Πέρα από τα συνηθισμένα που μπορεί να βρει κάποιος σε μια ανάλογη εφαρμογή - πληροφορίες, άρθρα και βίντεο - παρέχει και κάποια περισσότερο πειραματικά στοιχεία, όπως τη δυνατότητα να δούμε τρία επίπεδα κάτω από την επιφάνεια του πίνακα με τη βοήθεια ακτίνων Χ, υπέρυθρων και υπεριωδών, ώστε να ανακαλύψουμε μυστικά της τεχνικής του ιταλού ζωγράφου.

Το πιο πλούσιο ρεπερτόριο εφαρμογών το διαθέτει η λονδρέζικη Τέιτ, συνολικά 18 τον αριθμό, οι οποίες διατίθενται σε τιμές μεταξύ 2-3 ευρώ.

Δεν είναι, όμως, μόνο ο ενημερωτικός χαρακτήρας - εν είδει ξεναγού - που έχουν οι ψηφιακές εφαρμογές. Υπάρχουν και εκείνες που εστιάζουν στην εκπαίδευση, όπως αυτή που υιοθέτησε η Αρκο, η φουάρ σύγχρονης τέχνης της  Μαδρίτης, μέσω της οποίας τα παιδιά μπορούσαν να παίξουν με τα έργα που ήταν εκτεθειμένα. Όπως και εκείνες που έχουν στόχο τη διευκόλυνση των φιλότεχνων, αλλά και το εμπορικό κέρδος συνάμα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το ψηφιακό εργαλείο που κυκλοφόρησε επίσης στην ίδια έκθεση και επέτρεπε στους ενδιαφερόμενους να κάνουν τις αγορές τους ακόμη κι εξ αποστάσεως.

Η χρήση των εφαρμογών, πέρα από τους τοίχους ενός μουσείου, κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος, ενώ την ίδια ώρα τα συστήματα ακουστικής ξενάγησης - τα audio guides - αποσύρονται ως περιττές συσκευές που μπερδεύουν τους επισκέπτες.

Τώρα πλέον, όπου δεν υπάρχει εφαρμογή, αρκεί ο κώδικας Q που «διαβάζεται» από ένα κινητό ή μια ταμπλέτα για να βρει κάποιος όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και μάλιστα προσαρμοσμένες στις ανάγκες του. Ενδεικτικό, άλλωστε, είναι πως τον κώδικα Q του Εθνικού Μουσείου της Κίνας - ένα από τα 20 με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παγκοσμίως - τον κατέβασαν 430.000 άτομα μέσα σε τρεις μήνες.

«Αν έχετε μόνο μία ώρα διαθέσιμη, μπορούμε μέσω των εφαρμογών που μας παρέχει η ψηφιακή τεχνολογία να σχεδιάσουμε την περιήγησή σας στο μουσείο κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μη χάσετε κανένα από τα σημαντικά εκθέματα», λέει εκ μέρους του Μητροπολιτικού Μουσείου η Ελίζα Τοπάλιαν.

Ωστόσο, ανοιχτό παραμένει το θέμα της οικονομικής βιωσιμότητας ανάλογων ψηφιακών εφαρμογών, κάτι που συνδέεται άμεσα με το πόσοι χρήστες θα βρουν ελκυστικές τις συγκεκριμένες μεθόδους ξενάγησης. Οι περισσότεροι ειδικοί, όμως, εμφανίζονται αισιόδοξοι, εκτιμώντας ότι «οι δυνατότητες είναι ατελείωτες».


Πηγή: Μ. Αδαμοπούλου, Τα Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια