Ένα από τα περίφημα ψηφιδωτά της Ροτόντας. Μέσα, η λάμψη του ψηφιδωτού σε αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα....
Ένα από τα περίφημα ψηφιδωτά της Ροτόντας. |
Μέσα, η λάμψη του ψηφιδωτού σε αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα.
Η Ροτόντα, για πρώτη φορά, μετά την αποκατάσταση και την απόδοση του μνημείου στο κοινό, «κατέβασε» τον εντοίχιο ψηφιδωτό διάκοσμο για να συνομιλήσει με σημαίνοντα ψηφιδωτά πρώιμων βυζαντινών χρόνων της ιταλικής πόλης. Στα εγκαίνια όλα ήταν σε τάξη: Είκοσι οκτώ (28) αντίγραφα ψηφιδωτής τέχνης από επτά μνημεία (5ου και 6ου αιώνα) της Ραβέννας, τοποθετημένα στις πέντε κόγχες του μνημείου. Στο κέντρο, φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης σε κυκλικές προθήκες αναδεικνύουν τις λεπτομέρειες από τις ψηφιδωτές συνθέσεις του θόλου της Ροτόντας.
Οι ομιλητές τόνιζαν τη σημασία της μοναδικής αυτής περιοδικής έκθεσης (μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου) στη Ροτόντα, την ευκαιρία μιας παράλληλης ανάγνωσης με ψηφιδωτά μνημείων της Θεσσαλονίκης, την ιστορία με τα πιστά αντίγραφα που ταξιδεύουν ανά τον κόσμο επί μισό και πλέον αιώνα. Τα φιλοτέχνησαν ψηφοθέτες της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Ραβέννας το 1950 για να προβάλλουν την παράδοση της ψηφιδωτής τέχνης που βρήκε την υψηλότερη έκφρασή της στην ιταλική πόλη, από τις αρχές του 5ου αι. ως κέντρο της δυτικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και αργότερα επί Ιουστινιανού ως έδρα του βυζαντινού εξαρχάτου. Μέσα, η λαμπερή τελετή έκλεινε με μουσικές και δροσερά κοκτέιλ στον κήπο. Παρόντες ο πρέσβης της Ιταλίας στην Ελλάδα Λουίτζι Μάρρας, ο νυν δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο νεοεκλεγείς Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο αντιδήμαρχος της Ραβέννας Τζιάκομο Κονσταντίνι.
Έξω εικόνες τριτοκοσμικής πόλης. Βρωμιά και δυσωδία. Τα σκουπίδια ξεχείλιζαν από τους κάδους μπροστά στην είσοδο του μνημείου. Ολόγυρα, ένας άλλος κόσμος, της παρανομίας, των ναρκωτικών. Αλισβερίσια μπροστά στα μάτια των περαστικών. Η κατάσταση στη Ροτόντα δεν είναι άγνωστη. Εδώ και χρόνια κάτοικοι της περιοχής, κινήσεις πολιτών, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης διαμαρτύρονται για την γκετοποίηση της γειτονιάς. Το πρόβλημα έχει συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο, οι επιχειρήσεις της αστυνομίας (μία από αυτές την επομένη των εγκαινίων) δεν αποδίδουν. Τι σκεφτόταν άραγε ο αντιδήμαρχος πολιτισμού της Ραβέννας για το χάλι αυτής της πόλης που υποβαθμίζει ένα από τα πιο επισκέψιμα μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς;
Πηγή: Γ. Μυρτσιώτη, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια