Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Οι προϊστορικοί καλλιτέχνες δημιουργούσαν προϊστορικές ταινίες!

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα οι καλλιτέχνες της παλαιολιθικής εποχής χρησιμοποιούσαν τεχνικές σχεδίασης καρτούν προκειμένου να αποδώσουν την α...


Σύμφωνα με μια νέα έρευνα οι καλλιτέχνες της παλαιολιθικής εποχής χρησιμοποιούσαν τεχνικές σχεδίασης καρτούν προκειμένου να αποδώσουν την αίσθηση ότι τα τέρατα που ζωγράφιζαν, τρέχουν ή περνάνε ανάμεσα από τους τοίχους των σπηλιών.


Ο αρχαιολόγος Marc Azéma του Πανεπιστημίου της Toulouse–Le Mirail της Γαλλίας και ο Γάλλος καλλιτέχνης Florent Rivère αναφέρουν ότι πριν από 30.000 χρόνια οι παλαιολιθικοί καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν τεχνικές animation στις ζωγραφιές τους. Προκειμένου να αποδώσουν την κίνηση, ζωγράφιζαν διαδοχικές εικόνες.


‭Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό εξηγεί την ύπαρξη πολλαπλών κεφαλιών ή άκρων σε μερικές τοιχογραφίες σπηλαίων.‬


«Ο προϊστορικός άνθρωπος προανήγγειλε ένα από τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της οπτικής αντίληψης, στην τέχνη του οπτικού ερεθισμού (του αμφιβληστροειδή χιτώνα)» αναφέρουν χαρακτηριστικά. 


Ο Azéma, που πέρασε τα τελευταία 20 χρόνια ερευνώντας τις τεχνικές κίνησης στις τοιχογραφίες της προϊστορικής εποχής, απομόνωσε 53 φιγούρες από 12 γαλλικά σπήλαια, οι οποίες τοποθετούσαν δύο ή περισσότερες εικόνες προκειμένου να απεικονίσουν το τρέξιμο ή τον καλπασμό, την κίνηση του κεφαλιού και της ουράς.  


«Το σπήλαιο Lascaux έχει τον μεγαλύτερο αριθμό περιπτώσεων κίνησης με την συνεχή τοποθέτηση διαδοχικών εικόνων. Περίπου 20 ζώα, κυρίως άλογα έχουν το κεφάλι, τα πόδια ή την ουρά ζωγραφισμένα πολλαπλές φορές» δηλώνει ο Azéma. «Όταν βλέπουμε τις τοιχογραφίες αναβοσβήνοντας ταυτόχρονα ένα φακό, το εφέ της κίνησης φτάνει στην κορύφωσή του. Η εκ προθέσεως απόδοση της κίνησης ενισχύεται από την ύπαρξη κομμένων σχημάτων σε μορφή δίσκων που πιθανότατα χρησιμοποιήθηκαν ως θαυματρόπια» προσθέτει. 


Το θαυματρόπιο (ή αλλιώς «τροχός των θαυμάτων»)  θεωρείται ο πρόγονος της κινηματογραφικής κάμερας. Εφευρέθηκε το 1825 από τον αστρονόμο John Hershel ενώ επεκτάθηκε η εμπορική του χρήση από τον φυσικό John Ayrton Paris (1785– 1856).
Αποτελούμενο από μια κάρτα ή δίσκο με διαφορετικά σχέδια σε κάθε πλευρά, η συσκευή επιδεικνύει την οφθαλμαπάτη: όταν η κάρτα ή ο δίσκος περιστρέφεται, τα σχέδια εμφανίζονται να συγχωνεύονται το ένα μέσα στο άλλο.


Ο έτερος ερευνητής, Florent Rivère ανακάλυψε ότι οι παλαιολιθικοί καλλιτέχνες χρησιμοποιούσαν παρόμοια οπτικά παιχνίδια με αυτά του 19ου αιώνα.


Ο Rivère εξέτασε τους κοκάλινους δίσκους – αντικείμενα που βρέθηκαν στα Πυρηναία, βόρεια της Ισπανίας και στην περιοχή Dordogne. Τα αντικείμενα είχαν διάμετρο περίπου 3,8 εκ., ενώ τα περισσότερα ήταν τρυπημένα στο κέντρο τους. Για αυτούς τους λόγους είχαν ερμηνευθεί ως κουμπιά ή κοσμήματα.



«Δεδομένου ότι κάποια από αυτά είναι διακοσμημένα και στις δύο πλευρές με ζώα σε διάφορες στάσεις, ίσως υποδεικνύουν μια διαφορετική χρήση, σχετική με προσπάθεια απόδοσης κίνησης στα σχέδια» αναφέρουν οι ερευνητές.


Μία από τις πιο τρανταχτές περιπτώσεις είναι ένας κοκάλινος δίσκος που βρέθηκε το 1868 στην περιοχή Dordogne της Ισπανίας. Στην μια πλευρά του, ο δίσκος φέρει ένα όρθιο ελάφι ή αίγαγρο. Από την άλλη του πλευρά, το ζώο απεικονίζεται ξαπλωμένο.


Οι δύο ερευνητές ανακάλυψαν ότι εάν τοποθετούσαν μια κλωστή στην κεντρική τρύπα του δίσκου και τέντωναν την κλωστή κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο δίσκος να περιστραφεί γρήγορα γύρω από τον κεντρικό του άξονα, το αποτέλεσμα ήταν η σύνθεση των δύο εικόνων σε μια.


«Το ζώο εμφανίζεται να ξαπλώνει και να σηκώνεται και αντίστροφα σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Σε αυτές τρεμάμενες εικόνες βρίσκονται οι απαρχές της κάμερας» δηλώνουν χαρακτηριστικά. «Τα παλαιολιθικά θαυματρόπια μπορούν να θεωρηθούν ως οι πρώτες προσπάθειες απεικονίσεις της κίνησης που εξελίχθηκε τελικά στην εφεύρεση της κινηματογραφικής κάμερας». 




Πηγή: Discovery News

Δεν υπάρχουν σχόλια