Το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης δεν θα καταφέρει να γιορτάσει τα 100 του χρόνια στη νέα του στέγη, στο Μοναστηράκι. Το ΜΕΛΤ, το «Ακ...
Το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης δεν θα καταφέρει να γιορτάσει τα 100 του χρόνια στη νέα του στέγη, στο Μοναστηράκι. |
Το ΜΕΛΤ, το «Ακροπόλ Παλάς», το Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου ήταν από τα μεγάλα έργα του υπουργείου Πολιτισμού με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ που ελπίζαμε να ολοκληρωθούν γρήγορα στο θλιβερό αθηναϊκό κέντρο. Τεράστιες επενδύσεις για μεγάλες υποδομές που καθυστέρησαν να αποπερατωθούν και να δώσουν μία ώρα αρχύτερα την ανάσα που όλοι ζητάμε, στην πόλη.
Το «Ακροπόλ Παλάς» είναι κόσμημα στην πολύπαθη Πατησίων, «σχεδόν έτοιμο» όπως είπε πρόσφατα η νέα υπουργός Πολιτισμού, δηλαδή ένα κενό κτίριο που η λειτουργία του θα είχε βοηθήσει τη γειτονιά και ακόμη περισσότερο τα δύο μουσεία της: το Εθνικό Αρχαιολογικό και το Επιγραφικό. Δυστυχώς, τα προστατευτικά υψώνονται ακόμη στην πρόσοψή του.
Το Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου στην οδό Μαυρομιχάλη 6 είναι έτοιμο στο εσωτερικό του όχι όμως εξωτερικά, ενώ το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης δεν θα καταφέρει να γιορτάσει τα 100 του χρόνια στη νέα του στέγη, στο Μοναστηράκι. Παρά τις αρχικές φιλόδοξες εξαγγελίες για τη μεταστέγασή του στα κτίρια που βρίσκονται στο οικοδομικό τετράγωνο Aρεως - Βρυσακίου - Κλάδου και Αδριανού, η λειτουργία του σ’ αυτή την τεράστια περίκλειστη αυλή, δίπλα στα κατάλοιπα ενός υστερορωμαϊκού τείχους, της παλαιοχριστιανικής βασιλικής του Αγίου Θωμά, ενός παλιού αρχοντικού και του Αγίου Ελισσαίου, το εκκλησάκι όπου έψαλε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, θα καθυστερήσει για δύο ακόμη χρόνια. Η ιδέα τού σύγχρονου μουσείου, στο οποίο ο ελληνικός πολιτισμός θα προβάλλεται σφαιρικά μέσα από την ερμηνευτική προσέγγιση της υλικής και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, παραμένει αλλά μέχρι να θαυμάσουμε τους νέους χώρους και την παρουσίαση των συλλογών του πρέπει να λυθούν πολλά ζητήματα.
Πρώτα το θέμα της προστασίας των ανακαινισμένων κτιρίων, αλλά και της διάθεσης προσωπικού για τη φύλαξή τους. Τα κτίρια έχουν αποκατασταθεί, θα παραδοθούν για διοικητική χρήση, αλλά η γειτονιά (πάνω από τον σταθμό Μοναστηράκι), απαιτεί προσοχή τα βράδια. Η παράδοση των χώρων για να στηθεί η νέα έκθεση θα γίνεται τμηματικά. Αλλωστε, για να λειτουργήσει το νέο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης πρέπει να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τον εκθεσιακό φωτισμό που επίσης καθυστέρησε. Γι’ αυτούς τους λόγους δεν πρόκειται να απομακρυνθούν τα προπετάσματα από την οδό Αρεως, μέχρι να εξασφαλιστεί η 24ωρη φύλαξη των κτιρίων και να αποφασιστεί ποιος θα αναλάβει το οικονομικό κόστος.
Η μεταφορά του συνόλου των λειτουργιών του μουσείου που θα ακολουθήσει με την παραλαβή των κτιρίων, έχει δρομολογηθεί όπως και ο διαγωνισμός για τις νέες προθήκες των εκθεσιακών χώρων. Όπως λέει στην «Κ» η διευθύντρια του ΜΕΛΤ Ελενα Μελίδη, «σε περίπτωση που ο διαγωνισμός εξελιχθεί ομαλά, χωρίς εντάσεις, θα υπάρξει ανάδοχος για να ξεκινήσει το έργο κατασκευής των προθηκών σε 24 μήνες. Παράλληλα, θα τρέξουν δύο ακόμη διαγωνισμοί για τον εκθεσιακό φωτισμό και τα ψηφιακά εκθέματα».
Το Μουσείο δεν θα ανοίξει στους χρόνους που υπολογιζόταν. Όμως η χρήση των κτιρίων από τις διοικητικές υπηρεσίες δεν θα το αφήσει να ρημάξει. Επιπλέον, θα αξιοποιηθεί το κτίριο των περιοδικών εκθέσεων που είναι έτοιμο. Εκεί θα παρουσιαστεί το 2019 μια έκθεση σε συνεργασία με το Εθνικό Γιαπωνέζικο Μουσείο. Νωρίτερα, όμως, μέσα στον Δεκέμβριο –εκτός απροόπτου–, ανοίγει το τζαμί Τζισδαράκη που αποτελεί μέρος του νέου μουσείου. Κλειστό από το 2015 για εργασίες διαμόρφωσης, ανοίγει για τα 100χρονα του ΜΕΛΤ και θα ξανακλείσει το καλοκαίρι προκειμένου να ξεκινήσει η εγκατάσταση των προθηκών. Το πρώην τζαμί θα αποτελέσει μέρος της νέας μόνιμης έκθεσης του νέου ΜΕΛΤ. Στους μήνες που μεσολαβούν οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν εκθέματα τα οποία θα παρουσιαστούν στη μόνιμη έκθεση και πολλά απ’ αυτά βγαίνουν για πρώτη φορά από τις αποθήκες. Θα παρουσιαστούν σε διάλογο με δημιουργίες σύγχρονων καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν τα έργα τους από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης.
Πηγή: Γ. Συκκά, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια