Θα είναι δανεισμός, πολιτιστική ανταλλαγή, θα έρχονται και θα φεύγουν, θα υπάρξει συμβολικό δάνειο; Ή μήπως η διεύθυνση του Βρετανικού Μουσ...
Θα είναι δανεισμός, πολιτιστική ανταλλαγή, θα έρχονται και θα φεύγουν, θα υπάρξει συμβολικό δάνειο; Ή μήπως η διεύθυνση του Βρετανικού Μουσείου έχει εμπνευστεί και κάποια άλλη φόρμουλα συμφωνίας για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, πάντα όμως εντός της κόκκινης γραμμής της, ότι αποτελούν ιδιοκτησία της;
Τα αλλεπάλληλα δημοσιεύματα του βρετανικού Τύπου των τελευταίων ημερών, ότι επίκειται συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά σαφώς και κάτι σημαίνουν. Κατ΄αρχάς την πηγή τους, καθώς είναι πανομοιότυπα –ακόμη και στα ίδια λάθη– , δείχνοντας προς το πρόσωπο του προέδρου του μουσείου Τζορτζ Όσμπορν, πρώην υπουργού Οικονομικών της Μεγάλης Βρετανίας, που επί των ημερών του (2010 -2016) είχε προκαλέσει ασφυξία στον πολιτισμό της χώρας του με τις τεράστιες περικοπές, που είχε επιβάλει.
«Ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου φέρεται να έχει φτάσει στο τελικό σχέδιο μιας συμφωνίας με την Αθήνα ως μέρος μιας πολιτιστικής ανταλλαγής», έγραψαν οι Times του Λονδίνου, φέρνοντας την υπόθεση ως σχεδόν τελειωμένη, αφού σημειώνουν χαρακτηριστικά, πως «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα είναι ένα βήμα από την Αθήνα». Η Αθήνα όμως το ξέρει;
Η διάψευση του υπουργείου Πολιτισμού στο δημοσίευμα του Bloomberg, που άνοιξε το «χορό» αναφέροντας, ότι «το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο Ακρόπολης βρίσκονται κοντά σε συμφωνία, που θα ανοίξει τον δρόμο για τη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής ανταλλαγής», ήταν όμως άμεση και κατηγορηματική. Το ίδιο και του διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης καθηγητή Νίκου Σταμπολίδη, ο οποίος δήλωσε, πως το δημοσίευμα του Bloomberg σε ό,τι αφορά το Μουσείο δεν ισχύει.
Βρετανικό Μουσείο: «Εποικοδομητικές» συζητήσεις για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
«Έχουμε δηλώσει δημόσια, επιδιώκουμε ενεργά μια νέα σύμπραξη για τον Παρθενώνα με τους φίλους μας στην Ελλάδα και καθώς μπαίνουμε σε μια νέα χρονιά, οι εποικοδομητικές συζητήσεις συνεχίζονται», ανέφερε σε χθεσινή ανακοίνωσή του το Βρετανικό Μουσείο.
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, με αφορμή δημοσιεύματα του ξένου Τύπου
«Το αίτημα από μεριάς του ελληνικού Δημοσίου για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο πρέπει να συνεχιστεί στη βάση της εμπέδωσης και εν τέλει αποδοχής από τη βρετανική πλευρά ότι η Ελλάδα και το κορυφαίο μνημείο τής Ακρόπολης υπήρξαν θύματα δόλιων πράξεων.»
«Σύμφωνα με αποικιοκρατικές αντιλήψεις που επικρατούσαν τον 19ο αιώνα και οι οποίες εξακολουθούν ισχύουσες έως σήμερα, εφόσον το Βρετανικό Μουσείο εξακολουθεί να παρουσιάζεται ως ”νόμιμος” κύριος των έργων που έκλεψε ο Έλγιν» αναφέρει μεταξύ άλλων ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) με αφορμή νέα δημοσιεύματα του ξένου Τύπου.
«Τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν αποτελούν μέρος της εθνικής κληρονομιάς της Βρετανίας, αλλά της Ελλάδας, αναπόσπαστο μέρος ενός ενιαίου μνημειακού συνόλου. Σκέψεις για τυχόν ανταλλαγή αρχαιοτήτων ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βρετανία αποτελούν υποχώρηση απέναντι στη γραμμή της ηθικής και νομιμοποιούν την αρπαγή» επισημαίνει επίσης ο ΣΕΑ και προσθέτει: «Εξάλλου, η όποια ”ανταλλαγή” αποτελεί παραβίαση του ίδιου του αρχαιολογικού νόμου, ο οποίος αποκλείει την συναλλαγή, άρα και την ανταλλαγή, των ελληνικών αρχαιοτήτων».
Και η ανακοίνωση καταλήγει ότι «το ΥΠΠΟΑ οφείλει να προχωρήσει άμεσα στην κατάργηση της διάταξης για μακροχρόνια εξαγωγή ευρημάτων από αρχαιολογικά μουσεία στο εξωτερικό (η διάταξη του Ν. 4761 που επιτρέπει την εξαγωγή συλλογών Μουσείων για 50 έτη) και να προχωρήσει άμεσα στην κατάρτιση και έγκριση του καταλόγου με τα αμετακίνητα ευρήματα των ελληνικών κρατικών αρχαιολογικών Μουσείων, όπως προβλέπει ο Αρχαιολογικός Νόμος και ζητεί με ψήφισμά της η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων της 13/5/2022».
Οι συνομιλίες
Προϋπόθεση εξ ορισμού για μία συμφωνία είναι η ύπαρξη δύο τουλάχιστον μερών αλλά στην προκειμένη περίπτωση είναι άγνωστο, αν οι Έλληνες κυβερνητικοί αξιωματούχοι, που χειρίζονται την υπόθεση γνωρίζουν επακριβώς όλα τα «σχέδια» του κ. Όσμπορν αλλά και αν συμφωνούν με την διαρροή των πληροφοριών, που κατέκλυσαν τον βρετανικό Τύπο, φτιάχνοντας ένα…φωτοστέφανο αξιοσύνης γύρω του.
Το προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ωστόσο είναι βεβαιωμένο, το ίδιο και η ύπαρξη διαλόγου μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Βρετανικού Μουσείου, καθώς και οι συνομιλίες που έχουν ξεκινήσει εδώ και πολλούς μήνες. Παρ΄ότι όμως οι διαπραγματεύσεις γενικώς επιβάλλουν μία μυστικότητα, καθώς κανείς φυσιολογικά δεν επιθυμεί να γνωστοποιούνται εκ προοιμίου οι προθέσεις του, η βρετανική πλευρά, όχι μόνον δεν νοιάζεται να κρατήσει κρυφή την ατζέντα της, παρά αντίθετα αφήνει να διαρρέουν δήθεν «αποτελέσματα», ακόμη και λεπτομέρειες μιας υποτιθέμενης συμφωνίας. Την συμφέρει; Βεβαίως.
Βρετανικό παιχνίδι
Η εξήγηση της συγκεκριμένης τακτικής μπορεί να αναζητηθεί στο επικοινωνιακό παιχνίδι του κ. Όσμπορν, προκειμένου να προκαταλάβει την βρετανική –και όχι μόνον– κοινή γνώμη υπέρ του. Κι αυτό, γιατί γνωρίζει, ότι σε όλες τις σχετικές δημοσκοπήσεις το ποσοστό των Βρετανών, που τάσσονται υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλό ώστε να το αγνοήσει. Ενδεχομένως όμως, προτείνοντας μία συμφωνία, την οποία η χώρα μας δεν μπορεί να αποδεχθεί, καθώς δεν αναγνωρίζεται δικαίωμα ιδιοκτησίας των Γλυπτών στους Βρετανούς, μπορεί και να πάρει κάποιους με το μέρος του. Θα είναι η Ελλάδα τότε υπόλογη για την αδιαλλαξία της.
Γλυπτά του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης με τον ιερό βράχο απέναντι |
Ποιος είναι βέβαιος άλλωστε, ότι ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου Τζόρτζ Όσμπορν ενδιαφέρεται πραγματικά να επιλύσει το θέμα των Γλυπτών και όχι να δημιουργήσει ένα αδιέξοδο, μεταθέτοντάς το στην Ελλάδα. Υπάρχει πιθανότητα να είναι αυτός μέσα σε 200 χρόνια, που θα παραχωρήσει τα Γλυπτά στην Ελλάδα;
Εδώ πάντως, ας προστεθεί και μία άλλη παράμετρος που μπορεί να παίξει ρόλο, κι αυτή είναι η ανακαίνιση του Βρετανικού Μουσείου με πρώτες τις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Γεγονός, που είχε τροφοδοτήσει δημοσίευμα των Times πριν από ένα μήνα, ότι η ευκαιρία είναι κατάλληλη για αποστολή τους στην Αθήνα, όταν θα αρχίσει αυτό το πρόγραμμα, μέσα στο 2023!
Τι ισχύει
Ως σήμερα ώρα πάντως καμία συμφωνία επιστροφής αρχαιοτήτων στην Ελλάδα δεν έχει γίνει με παραχώρηση της κυριότητάς τους. Το «θραύσμα Fagan» -τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα- επέστρεψε από την Σικελία οριστικώς και όχι με δάνειο, όπως λανθασμένα ανέφερε το Bloomberg, έτσι σήμερα ανήκει στο Μουσείο Ακρόπολης.
Πίνακας που απεικονίζει τα Γλυπτά σε μία προσωρινή αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου, παρουσία του προσωπικού, του διαχειριστή και επισκεπτών το 1819 |
Τι ισχύει λοιπόν πραγματικά στις συζητήσεις με το Βρετανικό Μουσείο; Γιατί δεν αρκεί η ελληνική πλευρά να αντικρούει δημοσιεύματα των εφημερίδων, δηλώσεις του κ. Όσμπορν και «καλά πληροφορημένων πηγών». Δεν μπορεί να αιωρούνται πληροφορίες, υποθέσεις, διαψεύσεις και πάλι από την αρχή. Είναι φανερό, ότι απαιτείται πλέον μία σοβαρή ενημέρωση της κοινής γνώμης. Αν ο βρετανικός Τύπος είναι πρόθυμος να παίξει, εν γνώσει του ή όχι, τα παιχνίδια του κ. ΄Οσμπορν και όποιου άλλου, για τους Έλληνες αξίζει κάτι καλύτερο.
Πηγή: Μ. Θερμού, MonoNews, Καθημερινή, iefimerida
Δεν υπάρχουν σχόλια