Φοιτητές κλασικών σπουδών από πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο σε θερινό σχολείο στην Πέλλα, το Δίον, τη Βεργίνα, την Αμφίπολη, το Αρχαιολογικό Μο...
Φοιτητές κλασικών σπουδών από πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο σε θερινό σχολείο στην Πέλλα, το Δίον, τη Βεργίνα, την Αμφίπολη, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
«Περπατούσα ανάμεσα στους βασιλικούς τάφους στη Βεργίνα και ένιωθα ένα δέος. Ήταν τόσος ο ενθουσιασμός μου που συνεχώς φώναζα “Γεια Αλέξανδρε, ήρθα”. Ήταν συγκλονιστικό το ότι πατούσα στα χώματα που περπάτησε ο Μέγας Αλέξανδρος».
Η Αϊνόα Περέζ Τζουλιάνι είναι 20 χρόνων, γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας κι από μικρή άκουγε τη μητέρα της να της διαβάζει ιστορίες από την ελληνική μυθολογία. Μεγαλώνοντας αγάπησε την αρχαία ελληνική ιστορία και αποφάσισε να μπει στο τμήμα κλασικών σπουδών του πανεπιστημίου Das Campinas στο Σάο Πάολο.
Όταν πριν μερικούς μήνες είδε μια ανακοίνωση για τη λειτουργία θερινού σχολείου στην Ελλάδα, το οποίο θα περιλάμβανε ένα οδοιπορικό στη Μακεδονία και σεμινάρια στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ενθουσιάστηκε. Και έβαλε στόχο να είναι μεταξύ των συμμετεχόντων.
«Ήταν όνειρό μου να ταξιδέψω στην Ελλάδα και μεγαλύτερο όνειρο να περπατήσω στη Μακεδονία, να νιώσω την αύρα της σπουδαίας αρχαίας ιστορίας της. Ο Φίλιππος και ο Αλέξανδρος είναι σπουδαία κεφάλαια της ιστορίας αυτής και είστε πολύ τυχεροί που ζείτε σε τούτη τη χώρα και σε τούτη την περιοχή», λέει στη Voria η Αϊνόα, η οποία προκειμένου να συγκεντρώσει χρήματα και να πραγματοποιήσει το ταξίδι αυτό έκανε μία έκκληση στους διαδικτυακούς φίλους της και μέσω crowdfunding υπερκάλυψε το ποσό.
Συνολικά 12 φοιτητές κλασικών σπουδών και φυσικών επιστημών από το πανεπιστήμιο Estadual de Campinas (UNICAMP) του Σάο Πάολο, μαζί με τρεις καθηγητές τους συμμετείχαν σε θερινό σχολείο που έγινε στη Μακεδονία. Περιηγήθηκαν στους αρχαιολογικούς του Δίου, της Πέλλας, των Αιγών, της Αμφίπολης, στα Στάγειρα Χαλκιδικής και βάδισαν στα χνάρια του Φιλίππου και του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν και η σειρά διαλέξεων και δημιουργικών εργαστηρίων που παρακολούθησαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης για την επιγραφική, τα ταφικά έθιμα, την κεραμική και την μεταλλοτεχνία της Αρχαίας Μακεδονίας, την οργάνωση αρχαιολογικών εκθέσεων, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, τη συντήρηση αρχαίων έργων τέχνης και την εφαρμογή της αρχαιομετρικής έρευνας στη μελέτη των αρχαιοτήτων.
Tο θερινό σχολείο διοργανώθηκε από τη Γενική Διευθύντρια του ΑΜΘ, αρχαιολόγο Δρ Αναστασία Γκαδόλου και την αρχαιολόγο, υπεύθυνη για την εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο Das Campinas, Δρ. Έρικα Άγκλικερ (Erica Angliker), ενώ τον γενικό συντονισμό είχε η αρχαιολόγος του ΑΜΘ Δρ Καλλιόπη Χατζηνικολάου και δίδαξαν οι αρχαιολόγοι, συντηρητές και χημικοί του Μουσείου: Μερόπη Ζιωγάνα, Ουρανία Πάλλη, Δρ Άννα Αρβανιτάκη, Χαράλαμπος Τσούγγαρης, Δρ Χρήστος Κατσίφας, Γιάννης Ναζλής, Παναγιώτα Μπαλάφα και Βασιλική Μιχαλοπούλου.
Η γραφίστρια Μελίνα Χατζή ανέλαβε το σχεδιασμό του σύντομου εγχειριδίου αναφορικά με τα θέματα που διδάχθηκαν, το οποίο δόθηκε στους συμμετέχοντες και θα ταξιδέψει στη Βραζιλία μαζί με τις εικόνες από τη Μακεδονία που κρατούν βαθιά μέσα τους.
«Τα θερινά σχολεία αποτελούν, ένα σημαντικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Μέσω αυτών, προάγεται η διεθνής συνεργασία, η εκπαιδευτική και πολιτιστική ανταλλαγή και η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Μακεδονίας σε παγκόσμιο επίπεδο», είπε στη Voria, η κ. Γκαδόλου, ενώ η Έρικα Άγκλικερ, η οποία έχει εργαστεί ως μέλος της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής στην ανασκαφή του Δεσποτικού -του ακατοίκητου νησιού δυτικά στην Αντίπαρο, αναφέρθηκε στην επιθυμία των φοιτητών να μάθουν αρχαία ελληνικά και να γνωρίσουν σημεία αναφοράς της σπουδαίας αρχαίας ελληνικής ιστορίας.
«Η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγάλη, ούτε κι εμείς του το οργανώναμε περιμένανε να υπάρχουν τόσοι πολλοί φοιτητές που να θέλουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, να παρακολουθήσουν το θερινό σχολείο, να δουν από κοντά μνημεία και μουσεία και μάλιστα να πληρώσουν οι ίδιοι τα έξοδά τους», ανέφερε στη Voria η Έρικα Άγκλικερ.
Η Μόνικα Βεντουρίνι ήρθε για τρίτη φορά στην Ελλάδα, στο παρελθόν μάλιστα δούλεψε στην ανασκαφή στο Δεσποτικό. Αυτή ωστόσο ήταν μια διαφορετική εμπειρία. Η Μόνικα σπουδάζει λατινικά και δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να επιστρέψει στην Ελλάδα και να ασχοληθεί με την επιγραφική.
«Η Ελλάδα έχει έναν πλούτο επιγραφών και ένα σπουδαίο παρελθόν που αφορά τη ρωμαϊκή εποχή. Γνωρίζοντας λατινικά και αρκετά καλά αρχαία ελληνικά θα μπορούσα εδώ, στη Μακεδονία, να βρω ένα πεδίο έρευνας πλούσιο και σημαντικό», μας λέει η Μόνικα Βεντουρίνι.
Ο Άλεξ Άγκουστ Μαρσέλο είναι πολιτικός μηχανικός, γλωσσολόγος και φωτογράφος, ανέλαβε μάλιστα τη φωτογραφική κάλυψη του ταξιδιού και μας παραχώρησε με πολλή χαρά κάποιες από τις εικόνες του.
Ο Άλεξ Μαρσέλο μιλάει αρχαία ελληνικά, διαβάζει αρχαίους Έλληνες συγγραφείς, έχει έρθει άλλες δύο φορές στην Ελλάδα, αλλά αυτή ήταν η πρώτη του στη Μακεδονία. Η οπτική του και από τη ματιά του φωτογράφου έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον: «Τελικά τίποτα δεν είναι τυχαίο. Εδώ στη Μακεδονία το φως είναι πιο λαμπερό, η ατμόσφαιρα αποπνέει μια ζέστη, το τοπίο έχει μια δύναμη. Μόνο από μια τέτοια περιοχή θα μπορούσε να αναχωρήσει ο Μέγας Αλέξανδρος για τη μεγάλη του εκστρατεία. Είναι ευλογημένος τόπος», μας λέει.
Η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Αναστασία Γκαδόλου αναφέρει πως είναι πολλά τα οφέλη από τη λειτουργία του θερινού σχολείου, επισημαίνει ωστόσο ως πιο σημαντικά: «Ενίσχυση της Διακρατικής Συνεργασίας: Τα θερινά σχολεία ενισχύουν τις σχέσεις μεταξύ των συμμετεχόντων από διαφορετικές χώρες, προάγοντας την κατανόηση και την ανταλλαγή πολιτιστικών πρακτικών και γνώσεων. Αυτό συμβάλλει στη δημιουργία ενός διεθνούς δικτύου επαγγελματιών που ενδιαφέρονται για την αρχαιολογία και τον πολιτισμό της Μακεδονίας. Προβολή του Πολιτισμού της Αρχαίας Μακεδονίας: Μέσα από τα θερινά σχολεία, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης προβάλλει τη μακεδονική κληρονομιά σε ένα παγκόσμιο κοινό. Οι συμμετέχοντες γίνονται πρεσβευτές του πολιτισμού της περιοχής, μεταφέροντας τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους πίσω στις χώρες τους. Ανάδειξη του Μουσείου ως Διεθνές Κέντρο Πολιτισμού: Η διοργάνωση τέτοιων εκπαιδευτικών προγραμμάτων ενισχύει τη θέση του Μουσείου ως ένα σημαντικό πολιτιστικό και ερευνητικό κέντρο σε διεθνές επίπεδο. Αυτό συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου για την ανάδειξη του Μουσείου ως πολιτιστικού πόλου τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Εκπαιδευτικά Οφέλη: Οι συμμετέχοντες στα θερινά σχολεία αποκτούν πολύτιμες γνώσεις και δεξιότητες που ενισχύουν την ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους πορεία. Πολιτιστική Προβολή: Η Αρχαία Μακεδονία και η πολιτιστική της κληρονομιά γίνονται γνωστές σε ένα ευρύτερο κοινό, ενισχύοντας τον πολιτιστικό τουρισμό στην περιοχή. Διεθνής Συνεργασία: Η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ εκπαιδευτικών και ερευνητικών ιδρυμάτων συμβάλλει στην προαγωγή της έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα της αρχαιολογίας».
Οι φωτογραφίες είναι του Άλεξ Άγκουστ Μαρσέλο και τον ευχαριστούμε για την παραχώρησή τους.
Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Voria
Δεν υπάρχουν σχόλια