Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Μαχητής σε ρόλο αρχαιολόγου

Ένας μαχητής κατά των στρατευμάτων του Μπασάρ αλ Ασαντ, ο κ. Shibleh, καθώς περπατούσε στα ερείπια της αρχαίας Έμπλα (σημερινό Ταλ Μαρντί...

Ένας μαχητής κατά των στρατευμάτων του Μπασάρ αλ Ασαντ, ο κ. Shibleh, καθώς περπατούσε στα ερείπια της αρχαίας Έμπλα (σημερινό Ταλ Μαρντίκ) στη βόρεια Συρία, έκανε μια μεγάλη ανακάλυψη.



Σήκωσε κάτι που έμοιαζε με ξερό ραβδί ή ανθρώπινο οστό. Το πίεσε με τα δάχτυλά του και αυτό έσπασε. Τότε διαπίστωσε ότι ήταν ένα ανθρώπινο οστό. Ο κ. Shibleh και μερικοί ακόμη μαχητές που αυτοαποκαλούνται «Τα βέλη της Δεξιάς» βρίσκονταν πίσω από ένα αρχαίο ανάχωμα το οποίο υψώνεται πάνω από την πεδιάδα Ιντλίμπ.


Περιφρούρηση

Είχαν στρατοπεδεύσει στην Έμπλα γιατί η τοποθεσία είναι ιδανική για τον εντοπισμό των κυβερνητικών βομβαρδιστικών. Στόχος τους, εκτός από την περιφρούρηση των αρχαίων ερειπίων που κινδυνεύουν σε όλη τη χώρα από τους βομβαρδισμούς, αλλά και από τους τυμβωρύχους, ήταν να αναφέρουν τις προσεγγίσεις των πολεμικών αεροσκαφών του Άσαντ. Βλέποντας αυτό το κόκαλο ο κ. Shibleh έσκαψε στο ανάχωμα ανοίγοντας ένα τούνελ και παρατήρησε ότι υπάρχουν υπόγειες διαδρομές που τελικά τον οδήγησαν σε μια σειρά από αρχαίες κρύπτες.

Ο ίδιος λέει στους «New York Times» ότι βρήκε μία ακόμη πόλη υπογείως. Η ανακάλυψή του δεν ήταν εύκολη. Σερνόταν με το στήθος στο χώμα μέσα στο τούνελ. Σε ένα τμήμα της σήραγγας βρήκε ένα μεγάλο τμήμα οστού, πολύ ελαφρύ. Το περιγράφει σαν γκοφρέτα σε σχήμα σέσουλας. Τελικά, διαπίστωσε πως αποτελούσε τμήμα ανθρώπινου κρανίου. Μέσα σε ένα σπήλαιο «υπήρχαν πάρα πολλά κρανία». «Ολόκληρη η σπηλιά εδώ ήταν γεμάτη από αυτά», είπε ο ίδιος. Η εικόνα που έβλεπε του έδωσε την εντύπωση ότι δεν ήταν ο πρώτος επισκέπτης. Είχε γίνει αναμόχλευση του σκελετικού υλικού από άλλους, οι οποίοι προφανώς αναζητούσαν έργα τέχνης και πήραν τα κρανία και τα πέταξαν.

Αφύλακτα μουσεία

Στην ταφική αυτή περιοχή οι αρχαιοκάπηλοι θα μπορούσαν να βρουν κοσμήματα, ειδώλια, γιατί οι νεκροί ήταν θαμμένοι με πλούσια κτερίσματα. Η Εμπλα και εκατοντάδες άλλοι αρχαιολογικοί χώροι της Συρίας αποτελούν υπαίθρια και εν πολλοίς αφύλακτα μουσεία, είναι χώροι δελεαστικοί για κάθε κλέφτη. Πρόσφατα ο ίδιος είδε παιδιά να σκάβουν τρύπες στην περιοχή του αναχώματος ανενόχλητα. Εψαχναν για αρχαία αντικείμενα να τα πουλήσουν στη μαύρη αγορά, ανέφερε, για να τονίσει πόσο ευάλωτες είναι οι αρχαιότητες την εμπόλεμη αυτή περίοδο στη Συρία.

Εδώ πρέπει να πούμε πως η Έμπλα βρίσκεται περίπου 40 χλμ. νοτιοδυτικά της πόλης Χαλέπι. Οι πρώτες ανασκαφές στην αρχαία αυτή πόλη έγιναν τη δεκαετία του '60, από μια ιταλική αποστολή με επικεφαλής τον Πάολο Ματίε. Αποκαλύφθηκε τότε ένας πολιτισμός που θεωρείται ο αρχαιότερος της Συρίας, καθώς αναπτύχθηκε και ήκμασε μεταξύ 3ης και 2ης χιλιετίας π.Χ. Στο ανάκτορο του βασιλείου της Έμπλα ο πραγματικός θησαυρός ήταν τα κρατικά αρχεία του: οι 17.000 πήλινες πινακίδες που βρέθηκαν με σύμβολα της σουμεριακής σφηνοειδούς γραφής. Ήταν διοικητικές αποφάσεις, συνθήκες, λογοτεχνικά κείμενα, μια πραγματική βιβλιοθήκη πληροφοριών για την πολιτική, κοινωνική και καθημερινή ζωή της πόλης. Αυτές οι πινακίδες θεωρούνται τμήμα μιας από τις αρχαιότερες βιβλιοθήκες του κόσμου. Η ανασκαφική εκείνη έρευνα θεωρήθηκε η μεγαλύτερη ανακάλυψη του αιώνα, γιατί προσέφερε σημαντικές πληροφορίες για τον πρώιμο συριακό πολιτισμό. Η πρώτη εγκατάσταση σε αυτόν το χώρο ήταν πριν από 5.000 χρόνια.

Έμποροι

Αργότερα η πόλη οχυρώθηκε με τείχη και κατοικήθηκε από ανθρώπους που λάτρευαν πολλούς θεούς. Οι κάτοικοι της Εμπλα εμπορεύονταν ελαιόλαδο και μπίρα σε όλη τη Μεσοποταμία. Η πόλη καταστράφηκε γύρω στο 2200 π.Χ. Ηκμασε όμως ξανά αρκετούς αιώνες αργότερα και στη συνέχεια καταστράφηκε πάλι. Οι κρύπτες δεν ήταν η πηγή της φήμης της πόλης αυτής, αλλά το αρχείο της.

Η ομάδα των μαχητών που βρίσκεται εκεί προσπαθεί να περιφρουρήσει τον αρχαιολόγικό χώρο, αλλά δεν τα καταφέρνει πάντοτε. Και συγκεκριμένα, δεν μπόρεσαν να αποτρέψουν κάποιες μπουλντόζες να μπουν στο χώρο και να επιφέρουν βλάβες στα αρχαία ερείπια.



Πηγή: Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ, "Ελευθεροτυπία" 

Δεν υπάρχουν σχόλια