Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Από το πλοίο... στην Ακρόπολη

Είναι σχεδόν κοινό μυστικό: την ώρα που το δεξί ρεύμα της λεωφόρου Αμαλίας κλείνει καθημερινά από τα σταθμευμένα λεωφορεία, με τους εκα...


Είναι σχεδόν κοινό μυστικό: την ώρα που το δεξί ρεύμα της λεωφόρου Αμαλίας κλείνει καθημερινά από τα σταθμευμένα λεωφορεία, με τους εκατοντάδες ξένους επισκέπτες για το Μουσείο και τον Βράχο της Ακροπόλεως, τα υπόλοιπα αθηναϊκά μουσεία αλλά και οι αρχαιολογικοί χώροι της Αττικής δεν συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο των αξιοθέατων των ταξιδιωτικών πρακτόρων, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον μαζικό τουρισμό. 

Το φαινόμενο δεν αφορά μόνο τη φετινή χρονιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από την περυσινή περίοδο αιχμής, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η ναυαρχίδα μας, με τα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης, δέχθηκε μόλις 177.385 επισκέπτες όταν στον ιερό βράχο της Ακρόπολης πήγαν 977.000 άτομα και στο νέο Μουσείο σχεδόν 622.000 άτομα. Οι αριθμοί αυτοί θα έπρεπε να προβληματίσουν αυτούς που μιλούν για την τουριστική ανάπτυξη της ελληνικής πρωτεύουσας ως προορισμό του Σαββατοκύριακου και όχι μόνον, με έσοδα που θα έδιναν το φιλί της ζωής στην οικονομία μας. Ας δούμε όμως τα πράγματα με λογική σειρά: Είναι σώφρον να προωθούμε μονάχα την «αθηναϊκή βιτρίνα» της Διονυσίου Αρεοπαγίτου; Γιατί οι εξαιρετικοί αρχαιολογικοί χώροι του Κεραμεικού, της Βραυρώνας, της Ελευσίνας ή το Βυζαντινό Μουσείο να παραμένουν στην αφάνεια; Ποιος αποφασίζει και οργανώνει πώς θα κινηθούν οι εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες, που καταφθάνουν για λίγες ώρες στην Αθήνα, με τεράστια κρουαζιερόπλοια που δένουν στον Πειραιά; Πόσο επηρεάζει η υποβάθμιση του αθηναϊκού κέντρου την επιλογή των διαδρομών; Ποια θα έπρεπε να είναι η πολιτική μας για να αλλάξουν τα δεδομένα; Η «Κ» μίλησε με ξεναγούς και τουριστικούς πράκτορες, που περιέγραψαν τη σημερινή κατάσταση και πρότειναν αλλαγή στρατηγικής.

Οι εταιρείες προτείνουν ό,τι πουλάει περισσότερο

«Για να κατανοήσει κανείς τι ακριβώς συμβαίνει, πρέπει να λάβει υπ’ όψιν του ορισμένα στοιχεία», μας εξηγεί ένας από τους κορυφαίους ταξιδιωτικούς πράκτορες που ασχολούνται με την κρουαζιέρα και θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του, εκπροσωπώντας κολοσσό του εξωτερικού με εκατοντάδες προσεγγίσεις στον Πειραιά: «Ας υποθέσουμε ότι ένα κρουαζιερόπλοιο με 2.500 άτομα φτάνει στο λιμάνι. Οι τουρίστες είτε θα μείνουν από τις επτά το πρωί ώς τη μία το μεσημέρι είτε από τις οκτώ το πρωί ώς τις πέντε το απόγευμα. Η εταιρεία έχει φροντίσει να τους προτείνει διάφορες εκδρομές στα αρχαία μνημεία της πόλης, τις οποίες πληρώνουν από την τσέπη τους, καθώς δεν συμπεριλαμβάνονται στο πακέτο του ταξιδιού.

»Συνήθως καθορίζουν οι μάνατζερ της εταιρείας ποιες θα είναι οι εξορμήσεις ανάλογα με τις πωλήσεις των περασμένων ετών. Εννοείται ότι προτιμούνται οι πιο δημοφιλείς προορισμοί. Πάντα υπάρχει η Ακρόπολη και το νέο Μουσείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Σούνιο, η Αρχαία Κόρινθος κ.ά. Οι επιβάτες έχουν ενημερωθεί κατά τη διάρκεια του πλου για τα πάντα: όχι μόνο πού βρίσκονται τα μουσεία και ποια είναι τα εκθέματα, αλλά και για την πρόσβαση, τη θερμοκρασία που θα έχει τη συγκεκριμένη ημέρα κ.λπ. Ετσι, αποφασίζουν μόνοι τους πού θέλουν να πάνε. Από τα 2.500 άτομα, θα βγουν από το πλοίο γύρω στα 1.200. Από αυτούς, περίπου 650 άτομα θα πάνε στην Ακρόπολη, 160 στην Ακρόπολη και στο νέο Μουσείο, 45 - 50 στο ΕΑΜ, άλλοι 160 εκδρομή σε Ακρόπολη και Σούνιο και οι υπόλοιποι θα μοιραστούν».

Γιατί αυτή η προτίμηση στην Ακρόπολη και το νέο της μουσείο; «Το τελευταίο έχει γίνει της μόδας. Είναι πιο εντυπωσιακό σε σχέση με το ΕΑΜ, που εκπέμπει μια εικόνα εγκατάλειψης αλλά παραμένει η κιβωτός της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Δεν είναι, όμως, σφάλμα να μη φροντίζουμε όλα μας τα μουσεία;» μας λέει.

Κατά προτεραιότητα

Ο Χρήστος Χριστοφόρου είναι υψηλό στέλεχος του τουριστικού πρακτορείου «Αμφιτρύωνας», που συνεργάζεται με την Princess Cruises. Εξηγεί: «Αν κάποιος επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα, είναι βέβαιο ότι θα δώσει απόλυτη προτεραιότητα στην Ακρόπολη, καθώς είναι το πιο φημισμένο μνημείο μας. Επίσης, το νέο Μουσείο έχει πάρει τη μερίδα του λέοντος στη δημοσιότητα στο εξωτερικό και οι περισσότεροι τουρίστες που έρχονται εδώ θα ήθελαν να το επισκεφθούν, συμπιέζοντας πολύ το περιθώριο που έχουν για να δουν άλλα μέρη. Στα υπόλοιπα μνημεία θα πάνε μόνο όσοι έχουν διαβάσει και έχουν εξειδικευμένη γνώση για την αρχαία Ελλάδα, την ιστορία και την τέχνη της. Ακόμα και αν προτείνουμε μια εναλλακτική διαδρομή σε κάποιο μικρότερο ή πιο άσημο μουσείο, μάλλον δεν θα πουλήσει παρά το ότι φροντίζουμε πάντα να το διαφημίζουμε και αυτό».

«Υπολογίστε ότι εμείς που ασχολούμαστε με τις χερσαίες εκδρομές της κρουαζιέρας, έχουμε να επιλύσουμε πολλά πρακτικά θέματα. Μετρήστε πόσες πορείες κλείνουν το κέντρο, πόσες απεργίες κλείνουν τα μουσεία, πόσο περιορισμένο είναι το ωράριο λειτουργίας εκτός από ορισμένους θερινούς μήνες και βγάλτε πρόγραμμα...», τονίζει στην «Κ», παρομοιάζοντας την οργάνωση μιας εκδρομής σαν λύση εξίσωσης με πολλούς άγνωστους Χ.

«Επιλέγουμε την καθαρή και ασφαλή βιτρίνα μας»

Οι ξεναγοί δίνουν τη δική τους εκδοχή: «Δεν είναι μόνο ότι έχει διαφημιστεί πολύ το Μουσείο της Ακρόπολης εντός και εκτός της χώρας. Σκεφθείτε ότι μέχρι πριν από λίγο καιρό, το ΕΑΜ ήταν περικυκλωμένο από τοξικομανείς. Πολλοί συνάδελφοι, κι εγώ προσωπικά, έχουμε να διηγηθούμε περιστατικά κλοπών και επιθέσεων», μας λέει ο αντιπρόεδρος του συλλόγου τους, Κρίτων Πιπέρας. Και συνεχίζει: «Το αθηναϊκό κέντρο είναι υποβαθμισμένο. Πολλά καταστήματα έχουν βάλει λουκέτο και οι τοίχοι είναι γεμάτοι από γκράφιτι και tags. Είναι το άσχημο τμήμα της πόλης σε σχέση με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, που παραμένει η καθαρή, φροντισμένη και ασφαλής βιτρίνα μας. Η παρακμή διώχνει τους τουρίστες που οργανώνουν μόνοι το ταξίδι τους, αλλά και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες που οργανώνουν εκδρομές για γκρουπ. Έτσι την “πληρώνουν” και τα μουσεία ή οι αρχαιολογικοί χώροι που βρίσκονται στην περιοχή. Και εμείς ακόμα, αν έχουμε τη δυνατότητα επιλογής, θα προτιμήσουμε να καθοδηγήσουμε τους επισκέπτες σε μέρη που θα τους αφήσουν θετική εντύπωση και όπου θα αισθάνονται ασφαλείς. Ακόμα και στο Σύνταγμα να πάνε όμως, βλέπουν ότι όλα τα μάρμαρα της πλατείας είναι σπασμένα ή λείπουν από τη θέση τους, επειδή έγιναν πολεμοφόδια στις διαδηλώσεις με βίαια επεισόδια. Ως επαγγελματίες του χώρου, αισθανόμαστε θλίψη διότι ένα μουσείο, όπως το ΕΑΜ, δεν έχει την επισκεψιμότητα που του αξίζει. Επίσης, μικρότεροι αλλά αξιόλογοι αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία δεν θα μπουν στο πρόγραμμα των τουριστών, επειδή το κράτος δεν έχει μια οργανωμένη στρατηγική για την ασφάλεια στην πόλη, αλλά και για την προβολή τους στο εξωτερικό».

Να δένουν στον Πειραιά για περισσότερες ώρες ή μέρες

«Κάθε υπουργός Πολιτισμού ή επικεφαλής του ΕΟΤ -ένα πόστο που αλλάζει ηγεσία κάθε ένα με δύο χρόνια- έχει τη δική του άποψη για τα πράγματα, με αποτέλεσμα να αλλάζουμε συνεχώς τακτική και προτεραιότητες», σημειώνει ταξιδιωτικός πράκτορας που κρατά την ανωνυμία του και συνεχίζει:

«Είναι επόμενο να μην μπορεί να υλοποιηθεί κάτι σε βάθος χρόνου. Οι Τούρκοι λ.χ. έχουν χαράξει και ακολουθούν την ίδια πολιτική εδώ και πολλά χρόνια, αυξάνοντας το μερίδιό τους στην αγορά. Το Μουσείο της Ακρόπολης κεφαλαιοποιεί την τεράστια δημοσιότητα που κέρδισε από την ίδρυσή του. Έχει πιο ευπρόσωπη εικόνα σε όλα τα επίπεδα. Τα υπόλοιπα αξιοθέατα παραμένουν σε μια επικοινωνιακή αφάνεια. Ακόμα και όταν τους ενημερώνουμε εμείς για την ύπαρξη εναλλακτικών προτάσεων, οι τουρίστες προτιμούν να πάνε στο πιο γνωστό».

Αρκεί ένα οργανωμένο σχέδιο για την προβολή και άλλων μουσείων και μνημείων πέραν των ήδη δημοφιλών; «Όχι, αν δεν καταφέρουμε να κάνουμε παράλληλα και άλλα πράγματα. Π.χ. να πείσουμε τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας να δένουν στον Πειραιά για περισσότερες ώρες ή ημέρες. Ναι, αν έχεις ένα πεντάωρο θα δεις μόνο την Ακρόπολη. Αν όμως έχεις ένα ή δύο 24ωρα μπορείς να πας στο Βυζαντινό Μουσείο, στο Εθνικό Αρχαιολογικό, στο Μουσείο Μπενάκη ή το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, την Ελευσίνα ή την Βραυρώνα», λέει ο Γιώργος Παπαγαπητός, που διαθέτει πρακτορείο πολιτιστικού τουρισμού στη Νέα Υόρκη. «Πρόκειται για μια διαπραγμάτευση, στην οποία το κράτος και οι τουριστικοί φορείς πρέπει να παίξουν τον κύριο ρόλο για να μπορέσουμε να αναδείξουμε και τα υπόλοιπα μνημεία και μουσεία. Άλλωστε, αν μείνουν παραπάνω οι τουρίστες κρουαζιέρας, θα επωφεληθούν και οι επιχειρήσεις εστίασης και τα εμπορικά καταστήματα. Ας το δούμε όμως και από την πλευρά των τουριστών. Το πιο βασικό θα ήταν να δώσουμε οικονομικά κίνητρα σε πελάτες κρουαζιέρας, οι οποίοι ξεκινούν ή τελειώνουν το ταξίδι τους στον Πειραιά και θα ήθελαν να περάσουν ορισμένες ημέρες στην Αθήνα. Πιστεύω ότι αν είχαν λ.χ. μια έκπτωση στο ξενοδοχείο, θα έμεναν και θα ήθελαν να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη.»

Ο αντιπρόεδρος του Σωματείου των Ξεναγών, Κρίτων Πιπέρας, συμπληρώνει: «Ο,τι και να κάνουμε πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι ένας ευχαριστημένος από το ταξίδι του επισκέπτης, στέλνει άλλους πενήντα στον ίδιο προορισμό. Ένας δυσαρεστημένος αποτρέπει άλλους εκατό από το να έρθουν. Ας φροντίσουμε να έχει η Αθήνα να προσφέρει πολλά, να είναι μια ασφαλής, καθαρή και ενδιαφέρουσα πόλη». Συμπέρασμα: τα μουσεία και τα μνημεία μπορούν να λάμψουν αν ο ορίζοντας υποδοχής των ξένων βελτιωθεί. Δεν λειτουργούν ως νησίδες...


Πηγή: Μ. Πουρναρά, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια