Υπό το φως της πανσελήνου έγινε η πρώτη δοκιμή του φωτισμού –δεν είναι το τελικό αποτέλεσμα–, όπως τον κατέγραψε ο φωτογραφικός φακός της Ελ...
Υπό το φως της πανσελήνου έγινε η πρώτη δοκιμή του φωτισμού –δεν είναι το τελικό αποτέλεσμα–, όπως τον κατέγραψε ο φωτογραφικός φακός της Ελευθερίας Ντεκώ. |
Την πρώτη ημέρα του Σεπτεμβρίου, με γεμάτο φεγγάρι, έγινε η πρώτη δοκιμή του νέου φωτισμού του Παρθενώνα. Όπως έγραψε σε ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η light designer Ελευθερία Ντεκώ που έχει αναλάβει με τους συνεργάτες της την υλοποίηση του έργου, προχθές άναψαν όλοι οι προβολείς που θα φωτίζουν το μνημείο στο άμεσο μέλλον.
Φαίνεται λοιπόν ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στην επίσημη παρουσίαση του καινούργιου φωτισμού της Ακρόπολης. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το ιδιαίτερο στοιχείο του είναι πως, χάρη στις εναλλαγές της έντασης και του χρωματισμού του φωτός, διαφοροποιεί τον βραχώδη λόφο, τα τείχη και το σημείο της στέψης, τον Παρθενώνα, ώστε να υποδηλώνεται η διαφορετικότητα των γεωλογικών στρωμάτων και των ιστορικών εποχών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα πράγματα πήγαν ακριβώς με βάση τον σχεδιασμό και έτσι προχωρούν στα επόμενα τεστ για να φτάσουμε στην τελική καθοριστική εικόνα του φωτισμού -δεν θα είναι ακριβώς όπως φάνηκε το βράδυ της Πανσελήνου. Άλλωστε, όπως σημειώνουν κάτοικοι της περιοχής, το φως τρεμόπαιζε σε διάφορες φάσεις και ήταν προφανές ότι ήταν μια δοκιμή στον δρόμο για την τελική εικόνα.
Το νέο εγχείρημα ανακοινώθηκε για πρώτη φορά περίπου πριν από ένα χρόνο (23/10/19) από το ΥΠΠΟ. Τότε, σε συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, με τον πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνη Παπαδημητρίου και τη διευθύντρια Πολιτισμού Αφροδίτη Παναγιωτάκου, επισφραγίστηκε η χορηγία του Ιδρύματος προκειμένου να εγκατασταθεί σύγχρονος ανελκυστήρας πλαγιάς αντί του αναβατορίου, και να ανανεωθεί ο νυχτερινός φωτισμός ανάδειξης των μνημείων στον αρχαιολογικό χώρο.
Στόχος ήταν να ολοκληρωθούν και τα δύο έργα πριν από το φετινό καλοκαίρι, ενώ το κόστος ήταν κατ’ εκτίμηση 1,5 εκατ. ευρώ. Η νέα μελέτη για τον εκσυγχρονισμό του φωτισμού της Ακρόπολης και την αναβάθμιση των υφιστάμενων δομών, πέρασε από την κρίση του ΚΑΣ τον Μάρτιο μέσω τηλεδιάσκεψης, και το πρόγραμμα συμπεριλαμβάνει το Ηρώδειο, τη Στοά του Ευμένους, το Ασκληπιείο, το Διονυσιακό Θέατρο, το μνημείο Θρασύλλου όπως και τα μνημεία της νότιας κλιτύος. Συνεπώς, ίσως και μέσα στον Σεπτέμβριο, καινούργιο φως θα «ντύσει» τον Ιερό Βράχο. Έχουν περάσει σχεδόν 20 χρόνια από τότε που υπεγράφη η συμφωνία με τον μετρ του αρχιτεκτονικού φωτισμού Πιερ Μπιντό για τον φωτισμό των αθηναϊκών μνημείων ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Ο προϋπολογισμός τότε είχε ανέλθει σε 1,2 εκατ. ευρώ. Και ήταν Αύγουστος του 2004 όταν έλαμψε η Ακρόπολη φωτισμένη από 364 διαφορετικές πηγές φωτός, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Μπιντό. Ο ίδιος χρειάστηκε να ταξιδέψει αρκετά στην Aθήνα, να ξεναγηθεί από αρχαιολόγους και να φωτογραφίσει τα μνημεία επί μήνες πριν καταλήξει στην τελική μελέτη. Σκοπός του, όπως είχε τότε επισημάνει, δεν ήταν ο εντυπωσιασμός αλλά η ανάδειξη, με ταπεινοφροσύνη, του μεγαλείου τους.
Η μελέτη που εκπονήθηκε, σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, μειώνει περίπου κατά 40% τον αριθμό των φωτιστικών σωμάτων κάνοντας οικονομία στην ενέργεια. |
Για τον σχεδιασμό και τη διεύθυνση του φωτισμού στην τελετή έναρξης και λήξης εκείνων των Αγώνων, η σχεδιάστρια φωτισμού Ελευθερία Ντεκώ είχε τιμηθεί με το βραβείο ΕΜΜΥ (2005). Και έμελλε να είναι εκείνη η ειδικός που θα αναλάμβανε την εκπόνηση και υλοποίηση της νέας μελέτης. Δυστυχώς στην πορεία των χρόνων που μεσολάβησαν από το 2004 έως σήμερα έγιναν περιορισμένες προσπάθειες συντήρησης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων για να αντιμετωπιστεί η φθορά. Εντέλει, σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, απαιτείτο «η λήψη άμεσων μέτρων για να θεραπευθούν οι τεχνικές και αισθητικές ατέλειες, να καλυφθούν πρόσθετες ανάγκες, να εφαρμοστούν τα νέα τεχνολογικά δεδομένα και να εξοικονομηθούν πόροι και ενέργεια». Με τα καινούργια δεδομένα προβλέπεται αφενός η αντικατάσταση των παλαιών φωτιστικών σωμάτων με άλλα νέας τεχνολογίας, και αφετέρου μια νέα αισθητική προσέγγιση που τονίζει την τρίτη διάσταση των μνημείων. Όπως έχει πει άλλωστε η κυρία Ντεκώ σε παλαιότερη συνέντευξή μας: «Καθώς στη μουσική οι παύσεις παίζουν ουσιαστικότατο ρόλο, έτσι και στον φωτισμό, η σκιά και το σκοτάδι είναι πολύ σημαντικά. Η ισορροπία των εναλλαγών είναι ένα βασικό συστατικό του καλού φωτισμού, στο θέατρο αλλά και στην αρχιτεκτονική».
«Το υπέροχο ταξίδι που η προετοιμασία του ξεκίνησε πριν 9 μήνες, φτάνει στην πιο δημιουργική του φάση! Στον προγραμματισμό του φωτισμού, στην επιμέλεια της κάθε λεπτομέρειας, κλπ. Εννιά μήνες σχεδιασμός, μελέτες, παρουσιάσεις στο ΚΑΣ, σκληρή δουλειά, κορονοϊός, κούραση, αγωνία …. υπέροχες συνεργασίες, δυσκολίες, και μετά ικανοποίηση, χαρά!! Έχουμε αρκετή δουλειά ακόμη μέχρι να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα, αλλά σήμερα αρχίζουμε αυτό το πολύ δημιουργικό ταξίδι», γράφει μάλιστα η ίδια στη σχετική ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πηγή: Μ. Βασιλειάδου, Καθημερινή, iefimerida
Δεν υπάρχουν σχόλια