Αν θέλουμε να ζητάμε τα Γλυπτά του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, καλό θα είναι να κάνουμε και τις «εσωτερικές» επιστροφές. Μ΄αυτό το ...
Αν θέλουμε να ζητάμε τα Γλυπτά του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, καλό θα είναι να κάνουμε και τις «εσωτερικές» επιστροφές.
Μ΄αυτό το σκεπτικό, δέκα σπαράγματα από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, που βρίσκονταν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο αποφασίστηκε να παραχωρηθούν στο Μουσείο Ακρόπολης.
Είτε βρουν τη θέση τους στην έκθεση των Γλυπτών, όπως αναπτύσσεται στο τελευταίο επίπεδο του μουσείου σε άμεση οπτική επαφή με τον Παρθενώνα, είτε ακόμη περιμένοντας να επανενωθούν με αυτά που έκλεψε ο Έλγιν, σε κάθε περίπτωση πρέπει να βρίσκονται πλέον στο Μουσείο Ακρόπολης.
Την απόφαση αυτή πήρε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ύστερα από αίτημα που εστάλη από τον Γενικό Διευθυντή του μουσείου Νίκο Σταμπολίδη προς το Εθνικό Αρχαιολογικό. Τα θραύσματα προέρχονται από τα γλυπτά των μετοπών, της ζωφόρου και των αετωμάτων του Παρθενώνα και είναι πολύ μικρά, αφού το μεγαλύτερο δεν ξεπερνά σε ύψος τα 32 εκατοστά.
Παρ΄όλα αυτά είχε κατορθώσει να τα ταυτίσει ο αείμνηστος αρχαιολόγος Γεώργιος Δεσπίνης στις μελέτες του για τα Παρθενώνεια γλυπτά.
Θραύσμα μαρμάρινης κεφαλής από τη βόρεια ζωφόρου του Παρθενώνα |
Ένα από αυτά μάλιστα, το θραύσμα κεφαλής μιας νεανικής μορφής από τη βόρεια ζωφόρο του Παρθενώνα είχε παρουσιαστεί στην έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «δι΄αυτά πολεμήσαμεν» για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Επρόκειτο μάλιστα για πρόταση της υπουργού Πολιτισμού και αρχαιολόγου Λίνας Μενδώνη για να αναδειχθεί στο τμήμα της έκθεσης, που αναφερόταν στις λεηλασίες και τις καταστροφές των μνημείων.
Δεν ήταν άλλωστε, μόνον ο Έλγιν που λεηλάτησε την Ακρόπολη και ειδικά τον Παρθενώνα, δεν ήταν μόνον οι ορδές των βαρβάρων μέσα στους αιώνες, που κατέστρεφαν και έκαιγαν τα ιερά, ήταν κι ο Μοροζίνι φυσικά, που βομβάρδισε το μνημείο εξαφανίζοντας δια παντός ένα μεγάλο τμήμα του. Γιατί ως τότε, ο ναός ήταν ακέραιος…
Είναι θαύμα κατόπιν αυτών, πώς διασώθηκαν, και από τους διάφορους «αρχαιολάτρες» επισκέπτες, τέτοια θραύσματα του μνημείου σκορπισμένα σε διάφορα σημεία του βράχου.
Η απόφαση του ΚΑΣ εντάσσεται στην προσπάθεια του Μουσείου να συγκεντρώσει όλα τα μέλη των Παρθενώνειων γλυπτών, που βρίσκονται διάσπαρτα σε μουσεία του κόσμου, και να τα επανενώσει με τα γλυπτά που εκτίθενται στο Μουσείο Ακρόπολης.
Η όλη προσπάθεια άλλωστε αποσκοπεί στην ενίσχυση των επιχειρημάτων της χώρας μας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο.
Ήδη πάντως, από την έναρξη της λειτουργίας του νέου Μουσείου Ακρόπολης μία σειρά από άλλα έργα, που βρίσκονταν στο Εθνικό Αρχαιολογικό και προέρχονταν από την Ακρόπολη, παραχωρήθηκαν σ΄αυτό.
Πηγή: Μ. Θερμού, MonoNews
Δεν υπάρχουν σχόλια