Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Θεσσαλονίκη: Διαδρομές και δύο πλατείες που ενώνουν το παλιό με το νέο στο εμβληματικό ΦΙΞ

Στην ανάδειξη του βιομηχανικού συγκροτήματος ΦΙΞ με την προστασία και την αξιοποίηση των διατηρητέων κτισμάτων, τη δημιουργία ελεύθερων χώρω...

Θεσσαλονίκη: Διαδρομές και δύο πλατείες που ενώνουν το παλιό με το νέο στο εμβληματικό ΦΙΞ

Στην ανάδειξη του βιομηχανικού συγκροτήματος ΦΙΞ με την προστασία και την αξιοποίηση των διατηρητέων κτισμάτων, τη δημιουργία ελεύθερων χώρων και χώρων πράσινου, καθώς και δύο θεματικών πλατειών, στοχεύει η ανακατασκευή του εμβληματικού ακινήτου στη δυτική πλευρά της πόλης που παραμένει εδώ και χρόνια αναξιοποίητο.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα από την Dimand, μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 100.000.000 ευρώ, ενώ σήμερα εγκρίνεται από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείο του υπουργείου Πολιτισμού η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου.

Η προμελέτη για τη διατήρηση και ανάδειξη του χαρακτηρισμένου ως μνημείου Βιομηχανικού Συγκροτήματος ΦΙΞ και η δημιουργία συγκροτήματος γραφείων στον ακάλυπτο χώρο  που προκύπτει από την κατεδάφιση κάποιων κτισμάτων, εγκρίθηκε από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Επιπλέον, η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Θεσσαλονίκης τον περασμένο Νοέμβριο και υπάρχει θετική εισήγηση από την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας καθώς και από τη Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεοτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού.

Η προμελέτη αντιμετωπίζει ενιαία το ακίνητο του βιομηχανικού συγκροτήματος ΦΙΞ και η προσθήκη των νέων κτισμάτων εντάσσεται σε αρμονία με την ανάδειξη των χαρακτηρισμένων ως διατηρητέων κτηρίων. Εντός του συγκροτήματος αναπτύσσονται διαδρομές και πλατείες που ενώνουν λειτουργικά και οπτικά το «παλιό» με το «νέο» σε ένα ενιαίο σύνολο.

Παράλληλα με την ανάδειξη του διατηρητέου μνημείου η πρόταση επιχειρεί να βελτιώσει τη συνδεσιμότητα και διαπερατότητα του οικοπέδου. Συγκεκριμένα, η σύνδεση του αστικού ιστού με το λιμάνι μέσω του οικοπέδου αλλά και του ίδιου του συγκροτήματος με την ευρύτερη περιοχή αποτελούν κυρίαρχους άξονες για τον σχεδιασμό.

Σημαντικό παράγοντα για αυτό τον σχεδιασμό αποτελεί η δημιουργία ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου υψηλής αισθητικής, οι οποίοι θα ενταχθούν στο ευρύτερο δίκτυο μαζί με τα πάρκα της  περιοχής και το νέο παραλιακό μέτωπο, βελτιώνοντας έτσι τόσο περιβαλλοντικά όσο και ποιοτικά την εικόνα της πόλης.


Δύο πλατείες

Μέσω του σχεδίου γενικής διάταξης που συνοδεύει τη μελέτη, προτείνεται η δημιουργία δύο θεματικών πλατειών, οι οποίες θα αποτελούν σύγχρονους ανοιχτούς χώρους καθημερινών δραστηριοτήτων αναψυχής με έντονες αναφορές στη βιομηχανική και πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής.  Έτσι, η μία πλατεία ονομάζεται «πλατεία ΦΙΞ» και η άλλη «πλατεία μνήμης».

Οι δύο πλατείες συνδέονται με ανοιχτούς χώρους διαμορφώνοντας έναν συνθετικό ιστό μεταξύ των διατηρητέων και των νέων κτηρίων και κατ’ επέκταση μεταξύ της κοινωνικής ζωής της πόλης και της παραγωγικής δραστηριότητας αυτής.  


Διατηρητέα μνημεία

Σημειώνεται ότι μεγάλος αριθμός των 60 κτηρίων που υπάρχουν εντός του συγκροτήματος έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία, τα οποία θα διασωθούν μαζί με τον τεχνολογικό εξοπλισμό τους, καθώς αποτελούν αντιπροσωπευτικά δείγματα βιομηχανικής αρχιτεκτονικής και οικοδομικής του 19ου αιώνα, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα της περιοχής, όπως επίσης και μαρτυρία της εξέλιξης της τεχνολογίας.

Ιστορικό διατηρητέο μνημείο έχει χαρακτηριστεί -μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο του- και το παλιό αντλιοστάσιο της Εταιρείας Υδάτων, ένα μονώροφο κτίσμα, δείγμα της πρώτης εποχής των βιομηχανικών κτηρίων της πόλης, κτισμένο στο τέλος της δεκαετίας του 1880, το μοναδικό στη Θεσσαλονίκη με εμφανή φέρουσα μεταλλική κατασκευή και τοίχους από πλίνθους που αρχικά ήταν καλυμμένοι με επίχρισμα.

Κατασκευάστηκε με επίβλεψη του μηχανικού τοπογράφου Μ. Cuypers, μετέπειτα διευθυντή της Compagnie Des Εaux, την περίοδο κατά την οποία ανατέθηκαν από την οθωμανική διοίκηση σε ευρωπαϊκές εταιρείες δημόσια έργα σε μεγάλη κλίμακα.

Η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου θεωρείται επιβεβλημένη καθώς το πρώτο σχέδιο ήταν του 1929, με την πρώτη τροποποίηση να γίνεται το 1969 και τη δεύτερη το 1989.

Όπως σημειώνεται στην εισηγητική έκθεση προς το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, που συζητά σήμερα το θέμα, οι δυσκολίες της συντήρησης της εγκατάστασης δεν επέτρεψαν όλα αυτά τα χρόνια τη συνολική αξιοποίηση του ακινήτου.

Αναφέρεται ακόμη ότι η επισκεψιμότητα του χώρου κατά τη διάρκεια της μέρας παραμένει μηδενική, ενώ εντείνεται η κατάσταση απαξίωσης του κτηριακού δυναμικού. Πέραν αυτού υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για την πρόκληση ανεπίστρεπτων συνεπειών σε σημαντικά στοιχεία των κτηρίων, όπως οι στέγες, ο φέροντας οργανισμός κ.α., όπως επίσης και στον εξοπλισμό της πρώην βιομηχανικής μονάδας που επίσης έχει χαρακτηριστεί ως διατηρητέος.


Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Voria

Δεν υπάρχουν σχόλια