Μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να έχει προχωρήσει πολύ η αποχωμάτωση στον τρίτο θάλαμο ή και να έχει ολοκληρωθεί Ολόκληρος ο τ...
Μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να έχει προχωρήσει πολύ η αποχωμάτωση στον τρίτο θάλαμο ή και να έχει ολοκληρωθεί |
Ολόκληρος ο τρίτος θάλαμος στον τάφο της Αμφίπολης είναι πλέον καλά υποστυλωμένος, οπότε οι προσπάθειες για την αποχωμάτωση βρίσκονται στο ζενίθ.
Χθες, την πορεία της ανασκαφής παρακολούθησε και η γενική γραμματέας Λίνα Μενδώνη, η οποία παρέμεινε στον τύμβο Καστά όλη τη μέρα. Καθώς δεν υπάρχουν νέα ευρήματα, η Αννα Παναγιωταρέα δεν έκανε χθες ενημέρωση των δημοσιογράφων. Νέα ανακοίνωση για την πορεία της ανασκαφής αναμένεται να εκδοθεί την Κυριακή, εκτός απροόπτου.
Η ανασκαφική ομάδα είναι ιδιαίτερα προσεκτική με το χώμα που βγαίνει τώρα, καθώς ουδείς γνωρίζει τη χρήση και αυτού του θαλάμου, γνωρίζουν όμως ότι έχει διαφορές ή μάλλον ιδιομορφίες σε σχέση με τους δύο προηγούμενους. Εχει δηλαδή δάπεδο κατηφορικό και μεγαλύτερο ύψος κατά περίπου δύο μέτρα. Εντός της ερχόμενης εβδομάδας αναμένεται να έχει προχωρήσει πολύ η αποχωμάτωση ή και να έχει ολοκληρωθεί, οπότε θα έχει ελευθερωθεί όλος ο θάλαμος και οι ανασκαφείς θα μπορέσουν να δουν κατά πόσο η κατασκευή στο δάπεδο είναι ράμπα ή σκάλα.
Επειδή η πόρτα στον τέταρτο διαφραγματικό τοίχο είναι έκκεντρη, οι μηχανικοί αναμένουν να υπάρχει σκάλα και προς τον επόμενο θάλαμο, που ελπίζουν να είναι και ο τελευταίος. Μάλιστα, το στοιχείο αυτό, ότι δηλαδή είναι έκκεντρη, τους κάνει να θεωρούν πως η σκάλα εντός του τέταρτου θαλάμου θα πρέπει να έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, να είναι με μία έννοια στριφογυριστή.
Επίσης, επιστήμονες άλλης ειδικότητας, και συγκεκριμένα γεωλόγοι, πιστεύουν πως ο τέταρτος θάλαμος θα πρέπει να έχει κατασκευαστεί σε φυσικό βράχο, στον οποίο έχει σκαφτεί ακόμα και η οροφή του, που ίσως είναι «καμαρωτή». Αυτό, όπως σημειώνουν, έχει γίνει για λόγους στατικότητας. Είναι μάλιστα πιθανόν από το σημείο αυτό να ξεκίνησε η κατασκευή του μνημείου.
Οι Καρυάτιδες μέσα από τα μάτια ενός ζωγράφου
Η Αμφίπολη μέσα από την καλλιτεχνική ματιά ενός ζωγράφου. Ένα σχέδιο αναπαράστασης του εσωτερικού του ταφικού μνημείου, που προσελκύει τους τελευταίους μήνες το διεθνές ενδιαφέρον, φιλοτέχνησε και δημοσίευσε στο προσωπικό του ιστολόγιο ο ζωγράφος Γεράσιμος Γερολυμάτος.
Το σχέδιο επικεντρώνεται στους δύο πρώτους θαλάμους του μνημείου και κυρίως στον δεύτερο και τρίτο τοίχο, αυτόν με τις περίτεχνες Καρυάτιδες και τον επόμενο με το θυραίο άνοιγμα που ο ίδιος ονομάζει «Ιωνική Θύρα», όπου πρόσφατα οι αρχαιολόγοι βρήκαν τμήματα της μαρμάρινης πόρτας.
«Δεν έχω κανέναν σκοπό να εμπλακώ στην επιστημονική συζήτηση για την ταυτότητα του μνημείου και του νεκρού που στεγάζει. Είμαι ένας ζωγράφος και προσεγγίζω το θέμα με καθαρά καλλιτεχνική ματιά, από πηγαίο και ανιδιοτελές ενδιαφέρον, μεταφέροντας κάποιες διαπιστώσεις που δεν στερούνται λογικής», δήλωσε στο «Έθνος» ο κ. Γερολυμάτος.
Βασιζόμενος στα επίσημα στοιχεία των διαστάσεων των εσωτερικών χώρων που έχει δώσει η ανασκαφική ομάδα και το υπουργείο Πολιτισμού, ο καλλιτέχνης προβαίνει σε μια σειρά από διαπιστώσεις, που αφορούν τις αναλογίες των διαστάσεων, οι οποίες κατά τον ίδιο υπακούουν στη σχέση 1/3.
«Σχεδιάζοντας τον χώρο και ακολουθώντας στην κυριολεξία τη σκέψη του αρχιτέκτονα, βρέθηκα πολύ συχνά προ εκπλήξεων, καθώς αναλογίες και αριθμοί επαναλαμβάνονταν εδώ κι εκεί στις σχέσεις των μερών», επισημαίνει.
Ενδεικτικά αναφέρει πως το πλάτος του θυραίου ανοίγματος του τρίτου διαφραγματικού τοίχου είναι 1,50 μ., δηλαδή ακριβώς το ένα τρίτο του πλάτους του τοίχου και ολόκληρου του μνημείου. Το άνοιγμα των βάθρων όπου στέκονται οι Καρυάτιδες έχει μετρηθεί στο 1,68 μ., δηλαδή κατά 18 εκατοστά μεγαλύτερη από το άνοιγμα του τρίτου τοίχου. Η σχέση 1/3 εδώ εμφανίζεται αναλογικά μειούμενη. Τα 2μ82 μ. που απομένουν αν αφαιρεθεί το άνοιγμα, μοιράζονται από 1,41 σε κάθε πλευρά, δηλαδή όσο το πλάτος των βάθρων.
Σύμφωνα με τον ζωγράφο, ο λόγος 1/3 επαναλαμβάνεται στον δεύτερο τοίχο, αυτή τη φορά στις ίδιες τις Καρυάτιδες. Έτσι το 1/3 των 4,50 μ. εντοπίζεται τώρα σε ένα σημείο του εσωτερικού προς την Πύλη βραχίονά τους, από όπου φέροντας μια κατακόρυφη νοητή γραμμή προς το άνοιγμα του 1,68 μ. αυτή θα περάσει από το 1,59 μ., δηλαδή κατά 9 εκ. λιγότερο για κάθε πλευρά, Χ2 φορές=18 εκ., δηλαδή ευθυγραμμίζεται με το άνοιγμα της «Ιωνικής» Θύρας, αφού 1,68-18=1,50 μ.
Ο καλλιτέχνης προσδιορίζει στα 2,25 μ. το ύψος των Καρυατίδων (σ.σ. το ΥΠΠΟ τις έχει μετρήσει 2,27 μ.), δηλαδή ακριβώς το μισό του φάρδους του θαλάμου (2,25 Χ 2 = 4,50). Αυτό σημαίνει ότι αν άνοιγαν σε πλήρη έκταση τα χέρια τους, το μήκος τους θα αντιστοιχούσε στο πλάτος του τάφου.
Τέλος, στην πύλη των Καρυατίδων σχηματίζεται ένα ακόμη τέλειο τετράγωνο, το οποίο ορίζεται από το πλάτος του θαλάμου και το ύψος του από τη βάση των βάθρων μέχρι το άνω μέρος του επιστυλίου.
Ο κ. Γερολυμάτος κάνει μια υπόθεση εργασίας ως προς την κίνηση των χεριών των Καρυατίδων, μελετώντας τους ώμους και μέρος των βραχιόνων τους και διαπιστώνει πως η γωνία που σχηματίζουν ως προς τον άξονα του σώματος είναι διαφορετική, ενώ καταλήγει στο συμπέρασμα πως κάτι κρατούσαν από κοινού στη μέση του ανοίγματος μεταξύ τους, ενδεχομένως ένα στεφάνι.
«Πιστεύω ακράδαντα, από την καλλιτεχνική οπτική, πως ο γλύπτης χρησιμοποίησε τις δύο Καρυάτιδες με τέτοιο τρόπο, ώστε να συμμετέχουν σε μια κοινή σύνθεση, σκοπός και αποκορύφωση της οποίας θα πρέπει να ήταν η μεταφορά της έντασης σε ένα κοινό σημείο αναφοράς και για τις δύο», αναφέρει.
Οι Καρυάτιδες μέσα από τα μάτια ενός ζωγράφου
Η Αμφίπολη μέσα από την καλλιτεχνική ματιά ενός ζωγράφου. Ένα σχέδιο αναπαράστασης του εσωτερικού του ταφικού μνημείου, που προσελκύει τους τελευταίους μήνες το διεθνές ενδιαφέρον, φιλοτέχνησε και δημοσίευσε στο προσωπικό του ιστολόγιο ο ζωγράφος Γεράσιμος Γερολυμάτος.
Το σχέδιο επικεντρώνεται στους δύο πρώτους θαλάμους του μνημείου και κυρίως στον δεύτερο και τρίτο τοίχο, αυτόν με τις περίτεχνες Καρυάτιδες και τον επόμενο με το θυραίο άνοιγμα που ο ίδιος ονομάζει «Ιωνική Θύρα», όπου πρόσφατα οι αρχαιολόγοι βρήκαν τμήματα της μαρμάρινης πόρτας.
«Δεν έχω κανέναν σκοπό να εμπλακώ στην επιστημονική συζήτηση για την ταυτότητα του μνημείου και του νεκρού που στεγάζει. Είμαι ένας ζωγράφος και προσεγγίζω το θέμα με καθαρά καλλιτεχνική ματιά, από πηγαίο και ανιδιοτελές ενδιαφέρον, μεταφέροντας κάποιες διαπιστώσεις που δεν στερούνται λογικής», δήλωσε στο «Έθνος» ο κ. Γερολυμάτος.
Βασιζόμενος στα επίσημα στοιχεία των διαστάσεων των εσωτερικών χώρων που έχει δώσει η ανασκαφική ομάδα και το υπουργείο Πολιτισμού, ο καλλιτέχνης προβαίνει σε μια σειρά από διαπιστώσεις, που αφορούν τις αναλογίες των διαστάσεων, οι οποίες κατά τον ίδιο υπακούουν στη σχέση 1/3.
«Σχεδιάζοντας τον χώρο και ακολουθώντας στην κυριολεξία τη σκέψη του αρχιτέκτονα, βρέθηκα πολύ συχνά προ εκπλήξεων, καθώς αναλογίες και αριθμοί επαναλαμβάνονταν εδώ κι εκεί στις σχέσεις των μερών», επισημαίνει.
Ενδεικτικά αναφέρει πως το πλάτος του θυραίου ανοίγματος του τρίτου διαφραγματικού τοίχου είναι 1,50 μ., δηλαδή ακριβώς το ένα τρίτο του πλάτους του τοίχου και ολόκληρου του μνημείου. Το άνοιγμα των βάθρων όπου στέκονται οι Καρυάτιδες έχει μετρηθεί στο 1,68 μ., δηλαδή κατά 18 εκατοστά μεγαλύτερη από το άνοιγμα του τρίτου τοίχου. Η σχέση 1/3 εδώ εμφανίζεται αναλογικά μειούμενη. Τα 2μ82 μ. που απομένουν αν αφαιρεθεί το άνοιγμα, μοιράζονται από 1,41 σε κάθε πλευρά, δηλαδή όσο το πλάτος των βάθρων.
Σύμφωνα με τον ζωγράφο, ο λόγος 1/3 επαναλαμβάνεται στον δεύτερο τοίχο, αυτή τη φορά στις ίδιες τις Καρυάτιδες. Έτσι το 1/3 των 4,50 μ. εντοπίζεται τώρα σε ένα σημείο του εσωτερικού προς την Πύλη βραχίονά τους, από όπου φέροντας μια κατακόρυφη νοητή γραμμή προς το άνοιγμα του 1,68 μ. αυτή θα περάσει από το 1,59 μ., δηλαδή κατά 9 εκ. λιγότερο για κάθε πλευρά, Χ2 φορές=18 εκ., δηλαδή ευθυγραμμίζεται με το άνοιγμα της «Ιωνικής» Θύρας, αφού 1,68-18=1,50 μ.
Ο καλλιτέχνης προσδιορίζει στα 2,25 μ. το ύψος των Καρυατίδων (σ.σ. το ΥΠΠΟ τις έχει μετρήσει 2,27 μ.), δηλαδή ακριβώς το μισό του φάρδους του θαλάμου (2,25 Χ 2 = 4,50). Αυτό σημαίνει ότι αν άνοιγαν σε πλήρη έκταση τα χέρια τους, το μήκος τους θα αντιστοιχούσε στο πλάτος του τάφου.
Τέλος, στην πύλη των Καρυατίδων σχηματίζεται ένα ακόμη τέλειο τετράγωνο, το οποίο ορίζεται από το πλάτος του θαλάμου και το ύψος του από τη βάση των βάθρων μέχρι το άνω μέρος του επιστυλίου.
Ο κ. Γερολυμάτος κάνει μια υπόθεση εργασίας ως προς την κίνηση των χεριών των Καρυατίδων, μελετώντας τους ώμους και μέρος των βραχιόνων τους και διαπιστώνει πως η γωνία που σχηματίζουν ως προς τον άξονα του σώματος είναι διαφορετική, ενώ καταλήγει στο συμπέρασμα πως κάτι κρατούσαν από κοινού στη μέση του ανοίγματος μεταξύ τους, ενδεχομένως ένα στεφάνι.
«Πιστεύω ακράδαντα, από την καλλιτεχνική οπτική, πως ο γλύπτης χρησιμοποίησε τις δύο Καρυάτιδες με τέτοιο τρόπο, ώστε να συμμετέχουν σε μια κοινή σύνθεση, σκοπός και αποκορύφωση της οποίας θα πρέπει να ήταν η μεταφορά της έντασης σε ένα κοινό σημείο αναφοράς και για τις δύο», αναφέρει.
Δεν υπάρχουν σχόλια