Δευτέρα, 18 Απριλίου 2016

Έτοιμο το Κολοσσαίο την επόμενη εβδομάδα

Έτοιμο το Κολοσσαίο την επόμενη εβδομάδα

Το Κολοσσαίο, το πιο διάσημο μνημείο της Ιταλίας, θα δείχνει «σχεδόν» όπως ήταν πριν από 2.000 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου συντήρησης, συνολικής αξίας 25 εκατομμυρίων ευρώ, την επόμενη εβδομάδα.

Οι επιφάνειες από τραβερτίνη του ανοικτού αμφιθεάτρου, όπου οι μονομάχοι αγωνίζονταν με τα λιοντάρια, είχε μαυρίσει λόγω της ατμοσφαιρικής μόλυνσης από το κυκλοφοριακό νέφος και την οικιακή θέρμανση. 

Κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών, ο ασβεστόλιθος επέστρεψε σταδιακά στο ένδοξο λευκό του χρώμα, με την χρήση σπρέι νερού και απαλού βουρτσίσματος. 

«Σήμερα, η πρόσοψη είναι σχεδόν ίδια με αυτή της αρχαιότητας», δηλώνει η διευθύντρια του Κολοσσαίου, Rossella Rea, έξω από την βόρεια πλευρά του μνημείου - την καλύτερα διατηρημένη - ανάμεσα σε πλήθος τουριστών και εργατών. 

Σύμφωνα με την αρχαιολόγο τα έργα καθαρισμού και απορρύπανσης, τα οποία κοστίζουν 6.500.000, θα ολοκληρωθούν μέχρι τις 22 Απριλίου - ημέρα που η Ρώμη γιορτάζει την 2.769η επέτειο ίδρυσής της. Καθώς μιλούσε η Rea, ​​τα τελευταία κομμάτια της σκαλωσιάς αποσυναρμολογούνταν και μεταφέρονταν εκτός μνημείου. 

Ο χρόνος στέρησε από το μνημείο τα στολίδια του όπως διακοσμητικά αγάλματα και μεταλλικές ασπίδες - οι οποίες, αντανακλούσαν τις ακτίνες του ήλιου, λειτουργώντας ως φωτεινές πινακίδες για το Κολοσσαίο. Ίχνη ανεξίτηλης πατίνας έχουν παραμείνει πάνω στους λίθους, αλλά κατά τα άλλα το Κολοσσαίο βρίσκεται πλέον σε αρκετά καλή κατάσταση, δηλώνει η Rea. 

Οι εργασίες καθαρισμού αποκάλυψαν νέες λεπτομέρειες του μνημείου, συμπεριλαμβανομένων των αριθμών σήμανσης των κερκίδων και τα ίχνη των επισκευών του 3ου  αιώνα μ.Χ. στα ανώτερα επίπεδα μετά από μια μεγάλη πυρκαγιά, αναφέρει η αρχαιολόγος. 

Χτισμένο μεταξύ του 70 και 80 μ.Χ., το αμφιθέατρο χρησιμοποιήθηκε από τους Ρωμαίους αυτοκράτορες ως χώρος για δημόσιες εκτελέσεις και αιματηρά θεάματα, όπως μονομαχίες και θηριομαχίες, μπροστά σε πλήθη που έφθαναν μέχρι τα 50.000 άτομα. 

Έπεσε σε αχρηστία με την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και εν μέρει διαλύθηκε το νότιο άκρο του τον 6ο αιώνα μ.Χ., μετά από εκτεταμένες ζημιές λόγω σεισμού. Αυτός είναι ο λόγος για την ξεχωριστή εμφάνιση της σημερινής μορφής της αρένας. 

Μαζί με το κοντινό Ρωμαϊκό Forum, το Κολοσσαίο είναι το πιο δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο της Ιταλίας, προσελκύοντας περισσότερους από 6,5 εκατομμύρια επισκέπτες το περασμένο έτος, σημειώνοντας αύξηση 50.000.000 στις πωλήσεις εισιτηρίων. 

Η πρόσοψη του καθαρίστηκε σταδιακά σε μικρές περιόδους συντήρησης, ώστε το μνημείο να παραμένει ανοικτό καθ 'όλη την διάρκεια του έργου. Στα επόμενα στάδια, οι συντηρητές θα δουλέψουν στις υπόγειες διαβάσεις και στο εσωτερικό των διαδρόμων του αμφιθεάτρου ενώ υπάρχουν επίσης σχέδια για την κατασκευή ενός νέου γραφείου εισιτηρίων και βιβλιοπωλείου. 

Οι προσπάθειες μέχρι σήμερα να πεζοδρομηθεί η περιοχή έχουν φέρει ανάμεικτα αποτελέσματα. Η λεωφόρος κατά μήκος του Forum έχει πεζοδρομηθεί, αλλά ψεύτικοι μονομάχοι και καντίνες πρόχειρου φαγητού έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Επιπλέον, η περιοχή εξακολουθεί να φαίνεται βρώμικη, λόγω των κατασκευαστικών εργασιών του μετρό της Ρώμης. 

Το έργο συντήρησης στο Κολοσσαίο χρηματοδοτήθηκε από την εταιρεία Tod. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτική συμφωνία χορηγίας της Ιταλίας στο τομέας της τέχνης. Άλλα αξιοσημείωτα παραδείγματα περιλαμβάνουν την αποκατάσταση 2,2 εκατομμυρίων ευρώ της Φοντάνα ντι Τρέβι, που ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο, χάρη στον οίκο μόδας Fendi. 

Ο Dario Franceschini, υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας δήλωσε πρόθυμος στην προσέλκυση χορηγιών με αυτόν τον τρόπο, παρόλο που ιταλοί ακαδημαϊκοί έχουν καταγγείλει την πρακτική ως κυνικό ξεπούλημα του πολιτισμού λόγω της ανεπάρκειας ταμειακών διαθεσίμων της ιταλικής κυβέρνησης, ανοίγοντας την πόρτα για την εμπορική εκμετάλλευση της εθνικής κληρονομιάς. 

Ο Tomaso Montanari, ιστορικός τέχνης  δήλωσε ότι στον Diego Della Valle, ιδιοκτήτη της εταιρείας Tod, χορηγήθηκαν εκτεταμένα δικαιώματα εμπορίας και διαφήμισης στο Κολοσσαίο ως αντάλλαγμα για τη γενναιοδωρία του, αλλά μετά από τη δημόσια κατακραυγή της συμφωνίας, ο ίδιος επέλεξε να παραιτηθεί εντελώς από τη χρήση τους. 

Η Rea επιβεβαίωσε έμμεσα την παραπάνω είδηση, περιγράφοντας τον Della Valle ως «πραγματικά φωτισμένο» και «αρκετά διακριτικό», τονίζοντας ότι, «εφόσον όλοι οι επιχειρηματίες είναι σαν κι αυτόν», θα δεχόταν ευχαρίστως περισσότερες ιδιωτικές συμφωνίες χορηγίας. 

Ο Montanari επέμεινε ότι η πατρωνία - η οποία δεν παρέχει κανένα οικονομικό όφελος για τους δωρητές - είναι η μόνη αποδεκτή μορφή ιδιωτικής χρηματοδότησης για τη δημόσια τέχνη, κάτι που γίνεται συχνά στη Γαλλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες. 

«Είναι λάθος να μετατρέψουμε τα μνημεία σε εργαλεία marketing», δήλωσε ο Montanari. «Αντιμετωπιζόμαστε ήδη ως πελάτες ή καταναλωτές για το 90% της ζωής μας. Θα πρέπει να υπάρχουν χώροι - όπως τα σχολεία και άλλοι πολιτιστικοί χώροι - όπου θα είμαστε ελεύθεροι από τις δυνάμεις της αγοράς».


Πηγή: The Archaeology News Network





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου