Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Gucci στην Ακρόπολη; Η άποψη αρχαιολόγων, σχεδιαστών και αντιπροσώπων οίκων

Οι καθηγητές Άγγελος Δεληβορριάς και Νίκος Σταμπολίδης, ο σχεδιαστής Γιώργος Ελευθεριάδης και ο εκπρόσωπος οίκων, Χάρης Τσιμόγιαννης...


Gucci στην Ακρόπολη; Η άποψη αρχαιολόγων, σχεδιαστών και αντιπροσώπων οίκων

Οι καθηγητές Άγγελος Δεληβορριάς και Νίκος Σταμπολίδης, ο σχεδιαστής Γιώργος Ελευθεριάδης και ο εκπρόσωπος οίκων, Χάρης Τσιμόγιαννης, μπαίνουν στην κουβέντα.

Διεθνείς διαστάσεις έχει πάρει η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να μην παραχωρήσει τον ιερό Βράχο της Ακρόπολης για επίδειξη μόδας του οίκου Gucci. Η συζήτηση έχει φουντώσει με πολλούς εμπλεκόμενους. Σύμφωνα με πληροφορίες του TheTOC δεν είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Πολιτισμού δέχεται τέτοιο αίτημα. Στο παρελθόν υπήρχαν πολλά τέτοια αιτήματα - όπως για παράδειγμα επί Γενικής Γραμματείας κυρίου Γιαννακόπουλου υπήρξε πρόταση να γίνει στην Ακρόπολη επίδειξη μόδας του οίκου Calvin Klein, κάτι που, ωστόσο, δεν έγινε αποδεκτό από ελληνικής πλευράς - αλλά υπήρξε «κεντρικός χειρισμός» και δεν έφταναν ποτέ σε μεγάλη δημοσιότητα. Στη συζήτηση που γίνεται όπου φαίνεται να κυριαρχεί η άποψη ότι καλώς ελήφθη η συγκεκριμένη απόφαση από το ΚΑΣ, υπάρχουν διάφορες ενστάσεις σε σχέση κυρίως με τους χειρισμούς του υπουργείου Πολιτισμού. Κριτική ασκείται τόσο στο ότι δεν έγινε από κεντρικής πλευράς διαπραγμάτευση (εναλλακτικές τοποθεσίες προτάθηκαν από την αρμόδια έφορο κυρία Μπάνου) με τέτοιο τρόπο ώστε να ωφεληθεί η ελληνική πλευρά, όσο και στο ότι από ελληνικής πλευράς, «κουνήθηκε το δάχτυλο» στους ισχυρούς της μόδας που θέλησαν να ... προσβάλλουν τα ιερά και τα όσιά μας. 

Το TheTOC συνεχίζει την κουβέντα με αρχαιολόγους, διευθυντές Μουσείων, σχεδιαστές μόδας κι αντιπροσώπους οίκων και τα συμπεράσματα δικά σας: 

Άγγελος Δεληβορριάς 
(Ακαδημαϊκός, πρώην διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη)

Gucci στην Ακρόπολη; Η άποψη αρχαιολόγων, σχεδιαστών και αντιπροσώπων οίκων

«Δεν ανήκω στο ΚΑΣ, έχω κάποιες προσωπικές απόψεις για τα αρχαία και τον Παρθενώνα, αλλά στη συζήτηση αυτή έτσι όπως έτσι διαμορφωθεί δεν θέλω να εμπλακώ»

Νίκος Σταμπολίδης 
(καθηγητής Αρχαιολογίας και Διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης)

Gucci στην Ακρόπολη; Η άποψη αρχαιολόγων, σχεδιαστών και αντιπροσώπων οίκων

«Πιστεύω ότι δεν πρέπει να χάνουμε το μέτρο. Και τα μνημεία που είναι στο βράχο της Ακρόπολης είναι μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς – δεν είναι άμοιρο το γεγονός ότι το σχέδιο, και η σφραγίδα της ίδιας της Unesco είναι ο Παρθενώνας. Και δεν  εννοώ τον Παρθενώνα ως μνημείο του ελληνικού αλλά και ως μνημείο του παγκόσμιου πολιτισμού. Μ' αυτές τις εκδηλώσεις δεν προσβάλλεται το μνημείο, αλλά εμείς δεν πρέπει να προσβάλλουμε το μνημείο γιατί όταν χάνουμε το μέτρο αυτό γίνεται ύβρις». Σύμφωνα με τον κύριο Σταμπολίδη που είναι μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, είναι γεγονός ότι θα μπορούσε να είχε γίνει μια άλλου τύπου διαπραγμάτευση και να είχαν προταθεί με άλλο τρόπο οι εναλλακτικές λύσεις, αλλά οι ενδιαφερόμενοι (οι άνθρωποι του οίκου Gucci εν προκειμένω) δεν φαίνεται να ήθελαν οποιαδήποτε άλλη λύση. «Τουλάχιστον δεν ελέχθη κάτι τέτοιο από μέρος τους. Είναι άλλο πράγμα το Γουέστ Μίνιστερ ΄Αμπει, διαφορετικό ένα μνημείο στη Σικελία, στην Κύπρο, στη Μικρά Ασία ή οπουδήποτε αλλού. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αναφερόμαστε στο βράχο της Ακρόπολης και τα μνημεία του. Ο Παρθενώνας είναι το υπέρτατο σύμβολο κι αγαθό. Οχι, το θέμα δεν είναι ηθικό μόνο αλλά το θέμα είναι το μέτρο που πρέπει να κρατήσει κανείς για πράγματα μοναδικά, για σύμβολα του παγκόσμιου πολιτισμού που έτσι πρέπει να μείνουν». 

Γιώργος Ελευθεριάδης 
(Έλληνας σχεδιαστής)

Gucci στην Ακρόπολη; Η άποψη αρχαιολόγων, σχεδιαστών και αντιπροσώπων οίκων

«Βρίσκω ακραίο στην Ελλάδα της κρίσης να έρθει ένα luxury brand να κάνει πασαρέλα με φόντο τον Παρθενώνα. Πως όταν η χώρα μας μαστίζεται από μια τόσο μεγάλη ύφεση θα μπορούσε να δοθεί για μια τέτοια διοργάνωση το σημείο αναφοράς μας που είναι η Ακρόπολη;»

Βρήκαμε το διεθνούς φήμης σχεδιαστή Γιώργο Ελευθεριάδη λίγο πριν αναχωρήσει για Παρίσι και Μιλάνο για να παρουσιάσει τη νέα του συλλογή. Ο δημιουργός με τη διεθνή αναγνώριση που έχει παρουσιάσει συλλογές του στο Μουσείο του Λούβρου, στο πρώην παλάτι της Ισαβέλλας στη Βαρκελώνη κι αλλού, είναι της άποψης μεν ότι μια χώρα πρέπει να χρησιμοποιεί τις «προωθητικές της μηχανές» (στη συγκεκριμένη περίπτωση τα αρχαία μας μνημεία), αλλά όχι το απόλυτό της σύμβολο . 

Χάρης Τσιμόγιαννης 
(πρώην εκπρόσωπος οίκων όπως Valentino και Oscar De La Renta στην Ελλάδα)

Gucci στην Ακρόπολη; Η άποψη αρχαιολόγων, σχεδιαστών και αντιπροσώπων οίκων

«Θα με ξένιζε αν κάποιος designer όπως ο Οσκαρ Ντε Λα Ρέντα, ή ο Valentino τους οποίους έχω εκπροσωπήσει στην Ελλάδα στο παρελθόν ζητούσε να κάνει επίδειξη μόδας στην Ακρόπολη. Ποτέ, όμως, δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Κακά τα ψέματα, ο οίκος Gucci είναι στην πατρίδα του παράδοση (tradition). Κι αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. Ως tradition, λοιπόν, οι άνθρωποί του νόμιζαν ότι μπορούσαν να τα έχουν όλα. Κι όπως αποδείχτηκε, αυτό είναι κάτι που δεν γίνεται. Αν οι δικοί μας "τους κούνησαν το δάχτυλο" λέγοντας όχι, αυτό είναι κάτι που δεν συγχωρείται. Μια άρνηση με επιχειρήματα είναι αρκετή. Σε κάθε περίπτωση, όμως, άλλο «tradition» o Gucci κι άλλο η Ακρόπολη..».

«Δεν πουλούν την ψυχή τους οι Έλληνες»

Στην απόφαση να απορριφθεί το αίτημα του οίκου μόδας Gucci, σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα διεξαγωγής επίδειξης μόδας στην Ακρόπολη, αφιερώνει σε άρθρο της η ιταλική εφημερίδα «La Repubblica».

Ο δημοσιογράφος Έτορε Λιβίνι αναφέρεται στην κατάληξη της όλης υπόθεσης και υπογραμμίζει ότι «η απάντηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ήταν κατηγορηματική: “η αξία και ο χαρακτήρας της Ακρόπολης δεν είναι συμβατά με ένα γεγονός αυτού του είδους”. Τέλος»

Ο ιταλός δημοσιογράφος υπενθυμίζει ότι «στο παρελθόν τα μάρμαρα του Παρθενώνα έγιναν αντικείμενο εκμετάλλευσης για διαφημίσεις της Coca Cola, της Lufthansa και της Verizon, που μετέτρεψε τους κίονες σε τηλεφωνικούς θαλάμους και για φωτογράφηση της Τζένιφερ Λόπεζ, η οποία δεν είχε λάβει την άδεια του ΚΑΣ». «Αλλά η Ιστορία (και η αξιοπρέπεια) της Ελλάδας δεν πωλούνται. Ούτε σήμερα, που το κράτος βρίσκεται σχεδόν σε χρεοκοπία. Δεν χρειαζόμαστε διαφήμιση» επέμεινε ο Δημήτρης Παντερμαλής, διευθυντής του θαυμάσιου μουσείου όπου φιλοξενούνται τα ευρήματα από το αέτωμα του Παρθενώνα και οι Καρυάτιδες. Ο συμβολισμός του μνημείου θα μειωθεί με το να χρησιμοποιηθεί μόνον ως ''φόντο'' για μια επίδειξη μόδας. Φτωχοί, δηλαδή, αλλά όχι τόσο ώστε να πουλήσουν την ψυχή της χώρας», τονίζει η «Repubblica».

Αρνείται η Gucci ότι πρόσφερε 56 εκατ. για την επίδειξη στην Ακρόπολη

Στο μεταξύ, ο οίκος Gucci διέψευσε πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν στον ιστότοπο της ιταλικής εφημερίδας Repubblica, καθώς και σε άλλα μέσα, ότι πρόσφερε οικονομικά ανταλλάγματα για το πρότζεκτ στην Ακρόπολη.

«Η Gucci αρνείται κατηγορηματικά τις πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν σε ορισμένα ελληνικά μέσα ενημέρωσης και αναδημοσιεύτηκαν στην La Repubblica και αφορούν το ποσό των 56 εκατ. ευρώ που ο οίκος μόδας υποτίθεται ότι προσέφερε [στην Ελλάδα] για μια πολιτιστική συνεργασία για κάποια πρότζεκτ στον χώρο της Ακρόπολης.

»Επιβεβαιώνουμε ότι πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τις ελληνικές Αρχές για να διερευνηθεί η δυνατότητα μιας μακροπρόθεσμης πολιτιστικής συνεργασίας. Αυτό το είδος της πρωτοβουλίας δεν είναι νέο για την εταιρία.

»Τα τελευταία χρόνια η Gucci έχει καθιερώσει τέτοιες πολιτιστικές συνεργασίες με το Palazzo Strozzi στην Φλωρεντία, το Μουσείο Mingshen στη Σαγκάη, το Chatsworth House στην Αγγλία και το LACMA στο Λος Άντζελες.

»Οι εικασίες που δημοσιεύτηκαν σχετικά με την υποτιθέμενη οικονομική πρόταση, άμεση ή έμμεση, είναι απολύτως λανθασμένες και δεν έχουν καμία βάση.

»Η πληροφορία που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα Repubblica.it και μερικές άλλες ελληνικές ιστοσελίδες δεν επαληθεύτηκε με κανένα τρόπο από εμάς», αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση της Gucci.


Πηγή: Κ. Λυμπεροπούλου, The TOC, Έθνος, in.gr, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια