Την παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού, δια μέσου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης προκάλεσε η πρόθεση του μητροπολίτη Θεσ...
Την παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού, δια μέσου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης προκάλεσε η πρόθεση του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου να τοποθετήσει το «παλαιόν εγκαίνιον» μόνιμα επί της Αγίας Τραπέζης στο μνημειακό χώρο της Ροτόντας. Δηλώσεις της γ.γ. του υπουργείου, Μαρία Βλαζάκη, για το θέμα.
Η τοποθέτηση του «παλαιού εγκαινίου» επρόκειτο να γίνει χθες, στο πλαίσιο της Πανηγυρικής Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας με αφορμή τον εορτασμό του Τροπαιούχου Αγίου Γεωργίου στον οποίο είναι αφιερωμένος ο παλαιοχριστιανικός ιερός ναός, όπως λειτούργησε για μακρά χρονική περίοδο το μνημείο της Ροτόντας. Η πρωτοβουλία αυτή του παναγιότατου περιήλθε σε γνώση του υπουργείου Πολιτισμού εξ αιτίας της αφίσας την οποία ανάρτησε η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης με την οποία καλεί τους πιστούς να προσέλθουν στον Μέγα Αρχιερατικό Εσπερινό το απόγευμα του Σαββάτου καθώς και στην Πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία η οποία θα γίνει χοροστατούντος του μητροπολίτη το πρωί της Κυριακής. Στο πλαίσιο αυτής της Λειτουργίας, όπως αναφέρεται στην αφίσα της Ιεράς Μητροπόλεως, «ο κ. Άνθιμος θα μεταφέρει το ‘παλαιόν εγκαίνιον’ του ιερού ναού και θα το τοποθετήσει μονίμως επί της Αγίας Τραπέζης».
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Voria.gr για την πρόθεση του μητροπολίτη να τοποθετήσει μόνιμα στη Ροτόντα το «παλαιόν εγκαίνιον», ενημερώθηκε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη, όπως και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η κ. Βλαζάκη εξέλαβε την πρωτοβουλία του μητροπολίτη ως έμμεση απόπειρα το μνημείο να αποκτήσει μόνιμο εκκλησιαστικό χαρακτήρα, κάτι το οποίο είναι έξω από υπάρχον πλαίσιο λειτουργίας, βάσει του οποίου παραδίδεται για την πραγματοποίηση Θείας Λειτουργίας μόνον δώδεκα φορές το χρόνο. Κατόπιν αυτού, η γενική γραμματέας του υπουργείου έδωσε εντολή στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης να ενημερώσει τον μητροπολίτη πως αυτό το οποίο προτίθεται να κάνει δεν είναι συμβατό με το καθεστώς λειτουργίας του μνημείου. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή, την περασμένη Παρασκευή η Εφορεία, η οποία είναι Περιφερειακή Υπηρεσία της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού, απέστειλε επιστολή προς τον κ. Άνθιμο στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει ότι θα πρέπει, μετά το πέρας πανηγυρικού εορτασμού για τον Τροπαιούχο Άγιο Γεώργιο, να αποσύρει όλα τα λατρευτικά σύμβολα, μαζί φυσικά και με το «παλαιό εγκαίνιον». Σύμφωνα με την ίδια πηγή στην ίδια επιστολή υπενθυμίζεται ότι η Ροτόντα είναι μνημείο και από το 1999 λειτουργεί ως εκκλησία μόνον δώδεκα φορές το χρόνο με βάση απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου.
Δηλώσεις της γ.γ. του υπουργείου, Μαρία Βλαζάκη, με αφορμή την τοποθέτηση, του αρχαίου Εγκαινίου στη Ροτόντα από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Άνθιμο
«Διαχειριστής του μνημείου της Ροτόντας είναι το υπουργείο Πολιτισμού. Το μνημείο είναι επισκέψιμο με εισιτήριο, πλην φυσικά των 12 ημερών το χρόνο, οπότε και τελούνται λειτουργίες», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Γενική Γραμματέας του υπουργείου, Μαρία Βλαζάκη, με αφορμή την τοποθέτηση, χθες, του αρχαίου Εγκαινίου στη Ροτόντα από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Άνθιμο.
«Όπως με διαβεβαίωσε ο έφορος αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης κ. Κανονίδης, το Εγκαίνιο δεν βρίσκεται μετά τη χθεσινή λειτουργία σε εμφανές σημείο επί της Αγίας Τράπεζας εντός του μνημείου», πρόσθεσε η κ. Βλαζάκη.
Οι αναφορές της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης
Σύμφωνα με τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, το Εγκαίνιο που βρισκόταν στον ιερό ναό του Αγίου Δημητρίου μεταφέρθηκε στη Ροτόντα για να αφεθεί εκεί, με τον ίδιο τρόπο που μεταφέρεται κάποια εικόνα. Η Μητρόπολη προ ημερών είχε εκδώσει ανακοίνωση, στην οποία αναφερόταν στο ιστορικό της ανεύρεσης του αρχαίου Εγκαινίου. Επίσης, είχε προαναγγείλει τη μόνιμη τοποθέτησή του από τον Μητροπολίτη Άνθιμο στη Ροτόντα, κατά τη λειτουργία για τη γιορτή του Αγίου Γεωργίου στις 23 Απριλίου.
Παράλληλα, στην ιστοσελίδα της Μητρόπολης αναρτήθηκε ανακοίνωση, με την οποία εκφράζεται λύπη για τη μη μετάδοση του γεγονότος, ζωντανά από τα μέσα ενημέρωσης και τονίζεται: «Λόγω μη τηρούμενων γραφειοκρατικών διαδικασιών από το αρμόδιο υπηρεσιακό όργανο και παρ' όλες τις προσπάθειες της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης προς τους αρμόδιους φορείς, η υπεύθυνη υπηρεσία αρχαιοτήτων δεν επέτρεψε στη δημόσια τηλεόραση της ΕΡΤ να μεταδώσει ζωντανά την προγραμματισμένη αρχιερατική Θεία Λειτουργία».
Αντίδραση από την κοινότητα "Φίλοι της Ροτόντας"
Εξάλλου, με ανακοίνωσή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η κοινότητα «Φίλοι της Ροτόντας» επισημαίνει ότι η τοποθέτηση του παλαιού Εγκαινίου του ναού μονίμως στη Ροτόντα «αντίκειται τόσο στον Αρχαιολογικό νόμο, καθώς δεν έχει εκδοθεί σχετική άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού, όσο και στις υπουργικές αποφάσεις για τη χρήση της Ροτόντας, οι οποίες επιτρέπουν μεν τη διενέργεια δώδεκα ιερών ακολουθιών το χρόνο, αλλά απαγορεύουν οποιαδήποτε μόνιμη κατασκευή ή εγκατάσταση εξοπλισμού και διασφαλίζουν την παράλληλη κοσμική πολιτιστική χρήση του μνημείου».
Το ιστορικό του "αρχαίου Εγκαινίου"
Η ανακοίνωση της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης για το ιστορικό της ανεύρεσης του «αρχαίου Εγκαινίου» της Αγίας Τράπεζας του ναού του Αγίου Γεωργίου Ροτόντα αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι το 1953 βρέθηκε σε ανασκαφές των αρχαιολόγων E. Dyggve και H. Torp και συγκεκριμένα στη βάση της κτιστής παλαιάς Αγίας Τραπέζης, μέσα σε ένα άνοιγμα καλυμμένο με μάρμαρο. Ειδικότερα κάνει λόγο για «θραύσματα από οργανική ύλη» και ενημερώνει ότι μετά από άδεια του τότε υπουργείου Παιδείας, ο Νορβηγός αρχαιολόγος Η. Torp μετέφερε το υλικό αυτό στο Ινστιτούτο Ιατροδικαστικής του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, «όπου κατόπιν επιστημονικής ερεύνης διεπιστώθη αιματοβαμμένο ύφασμα». Μετά από αλλεπάλληλες επαφές, το Εγκαίνιο επιστράφηκε στη Θεσσαλονίκη, ενώ καθώς «ο ιερός ναός του Αγίου Γεωργίου Ροτόντα ήταν κλειστός, λόγω αναστηλωτικών εργασιών εξ αιτίας του σεισμού του 1978 ο (τότε) Μητροπολίτης εναπέθεσε το ιερό Εγκαίνιο προσωρινώς προς φύλαξη στο σκευοφυλάκιο του ναού του Αγίου Δημητρίου, με την επιπλέον βεβαιότητα ότι το αιματοβαμμένο ύφασμα του Εγκαινίου ανήκε στον μανδύα του Αγίου Δημητρίου".
Δεν υπάρχουν σχόλια