Ο διακεκριμένος γερμανός ιστορικός τέχνης και διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου ξεκαθαρίζει στην αποκλειστική συνέντευξή του στα «Ν...
Ο διακεκριμένος γερμανός ιστορικός τέχνης και διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου ξεκαθαρίζει στην αποκλειστική συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ότι το μουσείο δεν πρόκειται να επιστρέψει τα Γλυπτά στη χώρα μας και αποκλείει το ενδεχόμενο οποιουδήποτε δανεισμού, εάν η Ελλάδα δεν αποδεχθεί ότι ανήκουν στους Βρετανούς.
Ο Γερμανός επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου ξεκαθαρίζει ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν ανήκουν στην Ελλάδα και δεν πρόκειται ούτε να επιστραφούν ούτε να δανειστούν.
Ο Χάρτβιχ Φίσερ ιστορικός τέχνης, που από το 2016 είναι επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου, ως ο πρώτος μη Βρετανός διευθυντής του, αποκλείει κατηγορηματικά το ενδεχόμενο «επ» αόριστον δανεισμού», αλλά και γενικά οποιουδήποτε δανεισμού, εάν η Ελλάδα δεν αποδεχθεί ότι τα Γλυπτά ανήκουν στους Βρετανούς.
Σε συνέντευξή του στα «NΕΑ», ο Φίσερ μίλησε «για το νόμιμο ιδιοκτήτη των Γλυπτών» και χαρακτήρισε τη μετατόπιση των Γλυπτών στο Λονδίνο ως μία «δημιουργική πράξη».
«Μπορώ να καταλάβω ότι οι Έλληνες έχουν μια ιδιαίτερη και παθιασμένη σχέση με αυτό το κομμάτι της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και θέλουν να δουν όλα τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αθήνα» ανέφερε ο κ. Φίσερ
«Εμείς εκθέτουμε τα γλυπτά του Παρθενώνα μέσα σε ένα πλαίσιο παγκόσμιων πολιτισμών προβάλλοντας επιτεύγματα από όλο τον κόσμο κάτω από την ίδια στέγη» σημείωσε, εκφράζοντας την άποψη ότι η ιστορία του μνημείου «εμπλουτίζεται από το γεγονός ότι κάποια τμήματά του εκτίθενται στην Αθήνα και άλλα στο Λονδίνο».
«Σε καθεμία από αυτές τις δύο τοποθεσίες, τα γλυπτά αναδεικνύουν διαφορετικές πτυχές μιας απίστευτα πλούσιας και πολυεπίπεδης ιστορίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Φίσερ, χαρακτηρίζοντας τη μετατόπιση των Γλυπτών, είτε στο Λονδίνο είτε στο Μουσείο της Ακρόπολης, ως μία «δημιουργική πράξη».
Ερωτηθείς ωστόσο αν θεωρεί ότι είναι το ίδιο πράγμα, παραδέχτηκε οτι είναι διαφορετικό να εκτίθενται τα γλυπτά στο μουσείο της Ακρόπολης, απέναντι από το μνημείο προέλευσής τους, από το να εκτίθενται στο Λονδίνο.
Έχουμε άριστες σχέσεις με τους συναδέλφους μας στο Μουσείο Ακρόπολης είπε ο κ. Φίσερ και τόνισε ότι το μουσείο δανείζει κάθε χρόνο χιλιάδες αντικείμενα, δανείζει και στο μουσείο Ακρόπολης αλλά σε ότι αφορά τις φημολογούμενες κατά καιρούς συζητήσεις για το θέμα, απάντησε ότι δεν υπάρχουν συνομιλίες σε εξέλιξη.
Σε ότι αφορά την αποδοχή της άποψης ότι η Ελλάδα είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης των Γλυπτών ο κ. Φίσερ τόνισε, «Δε θα το αποδεχόμουν. Τα αντικείμενα της συλλογής του Βρετανικού μουσείου βρίσκονται υπό την ιδιοκτησία των επιτρόπων του Μουσείου» και σημείωσε πως δεν υπάρχει περίπτωση δανείου επ΄αόριστον των γλυπτών. Παράλληλα ανέφερε ότι το Βρετανικό Μουσείο όταν δανείζει, το κάνει σε εκείνους που αναγνωρίζουν την ιδιοκτησία των αντικειμένων.
Ο Χάρτβιχ Φίσερ συμμετέχει ενεργά στη συζήτηση που γίνεται τα τελευταία χρόνια σχετικά με την επιστροφή των μαρμάρων στην Ελλάδα, υπερασπιζόμενος την αμετακίνητη θέση του Μουσείου πως τα Γλυπτά πρέπει να παραμείνουν στο Λονδίνο.
Η Μυρσίνη Ζορμπά απάντησε στο Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Με αιχμηρό τρόπο απάντησε η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά στα όσα είπε ο Γερμανός επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου.
Η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά απάντησε αιχμηρά στις δηλώσεις του Γερμανού επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιχ Φίσερ, ο οποίος και υποστήριξε ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν ανήκουν στην Ελλάδα και δεν πρόκειται ούτε να επιστραφούν, ούτε να δανειστούν.
Η κα Ζορμπά στην ανακοίνωσή της αναφέρει πως «η Ελλάδα είναι ο γενέθλιος τόπος των Γλυπτών του Παρθενώνα, η Αθήνα είναι η πόλη τους, η Ακρόπολη και το Μουσείο της είναι ο φυσικός τους χώρος».
Συμπληρώνει ότι «η δήλωση του κ. Φίσερ στην εφημερίδα περί "νόμιμου ιδιοκτήτη'' επιδεικνύει μια στενή, κυνική διαχειριστική αντίληψη. Είναι λυπηρό να ακούγεται από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου και γνωστό ιστορικό τέχνης. Υποβαθμίζει την πολιτιστική κληρονομιά από ανεκτίμητη οικουμενική αξία σε αγοραπωλησία. Παρόμοιες απόψεις είναι διαμετρικά αντίθετες με τις αντιλήψεις που επικρατούν σήμερα στο διεθνές πεδίο του πολιτισμού. Αποτελούν υπολείμματα της αποικιοκρατίας και αγνοούν τη διεθνή συζήτηση και τις Διακηρύξεις της Unesco. Πολύ περισσότερο, όταν πρόκειται για ένα ακρωτηριασμένο μνημείο, σύμβολο της χώρας διαχρονικά, στο οποίο οφείλεται η επανένωση και αποκατάστασή του, σύμφωνα με τη βασική αρχή της "ακεραιότητας", όπως επιβάλλει η Σύμβαση της Unesco του 1972», αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια