Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Περισσότερα για την κίνηση της Ιταλίας να διεκδικήσει αρχαιότητες από το Λούβρο

Το υπουργείο Πολιτισμού της γειτονικής χώρας διεκδικεί τον επαναπατρισμό επτά αρχαιοτήτων, που φέρονται ως προϊόντα αρχαιοκαπηλίας. Δεν πρόλ...

Περισσότερα για την κίνηση της Ιταλίας να διεκδικήσει αρχαιότητες από το Λούβρο

Το υπουργείο Πολιτισμού της γειτονικής χώρας διεκδικεί τον επαναπατρισμό επτά αρχαιοτήτων, που φέρονται ως προϊόντα αρχαιοκαπηλίας.

Δεν πρόλαβε το Μουσείο του Λούβρου να εγκαινιάσει πλήρως στις αρχές Ιουλίου την ανακαινισμένη πτέρυγα Καμπάνα στον πρώτο όροφό του,  όπου στεγάζεται μία από τις σημαντικότερες συλλογές αρχαίων ελληνικών αγγείων παγκοσμίως και κινδυνεύει να «χάσει» επτά, ιδιαίτερα σημαντικά, εξ αυτών. Κι αυτό διότι η Ιταλία διά του υπουργού Πολιτισμού της, Τζενάρο Σαντζουλιάνο, βρίσκεται ήδη σε επικοινωνία με την πρόεδρο του πρώτου σε προσέλευση επισκεπτών μουσείου στον κόσμο, Λορένς ντε Καρ, ώστε να διεκδικήσει τον επαναπατρισμό των συγκεκριμένων επτά αρχαιοτήτων που θεωρούνται ύποπτης προέλευσης.

Τα επίμαχα αγγεία που χρονολογούνται, σύμφωνα με δημοσίευμα της γαλλικής εφημερίδας «Le Monde», μεταξύ του 6ου και του 4ου αι. π.Χ., αποκτήθηκαν από το μουσείο μεταξύ των ετών 1982 και 1998 και δεν αποτελούν μέρος της αρχικής συλλογής του μαρκήσιου Καμπάνα, από την οποία έχει πάρει το όνομά της η πτέρυγα. Η συλλογή Καμπάνα αποκτήθηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος της από τον Ναπολέοντα Γ' το 1861 και το 1863, οπότε και παρουσιάστηκε επίσημα, κατέστησε το Λούβρο στην κορυφή στον τομέα της αρχαίας ελληνικής κεραμικής.

Την περίοδο που το Μουσείο του Λούβρου εμπλούτισε τις συλλογές του με τα διεκδικούμενα αγγεία - μεταξύ των οποίων βρίσκονται ένας ερυθρόμορφος παναθηναϊκός αμφορέας με παράσταση κιθαρωδού που αποδίδεται στον Ζωγράφο του Βερολίνου και χρονολογείται περί το 490 π.Χ., ένας ερυθρόμορφος κωδωνόσχημος κρατήρας του Ζωγράφου του Ιξίωνα που απεικονίζει τη σκηνή της μνηστηροφονίας και χρονολογείται στο 330 π.Χ. κι ένας μελανόμορφος κρατήρας με μυθολογική σκηνή του 6ου αι. π.Χ. που αποδίδεται στον Ζωγράφο του Αντιμένη - οι υπεύθυνοι επιμελητές εστίαζαν το ενδιαφέρον τους στην αυθεντικότητα των αρχαιοτήτων, αλλά όχι και στον τρόπο διακίνησής τους.


Ενα αρχείο 5.000 πολαρόιντ

Τα εν λόγω αγγεία συνδέονται, όπως εκτιμάται, με τον έμπορο αρχαιοτήτων Τζιάκομο Μέντιτσι στις αποθήκες του οποίου, στη ζώνη ελεύθερης διακίνησης προϊόντων της Γενεύης, έκαναν το 1995 κοινή έφοδο η ιταλική και η ελβετική αστυνομία. Ως άλλη «σπηλιά του Αλί Μπαμπά» η συγκεκριμένη αποθήκη δεν περιείχε μόνο έναν πολύ μεγάλο αριθμό αρχαιοτήτων που ήταν προϊόντα λαθρανασκαφής, αλλά και ένα αρχείο 5.000 πολαρόιντ, στις οποίες ήταν καταγεγραμμένη η πορεία των αντικειμένων από τη στιγμή της παράνομης ανασκαφής τους ως και την πώλησή τους. Η έφοδος εκείνη ήταν και η αφορμή ώστε να αποκαλυφθεί ένα τεράστιο δίκτυο στο οποίο εμπλέκονταν αρχαιοκάπηλοι, μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών, επιφανείς συλλέκτες και μεγάλα μουσεία της Δύσης.

Ο ιταλός υπουργός, σύμφωνα με το γαλλικό δημοσίευμα, έχει ήδη καταθέσει επισήμως το αίτημα της χώρας του με την πρόεδρο του Λούβρου να είναι ανοιχτή προς συζήτηση και να δηλώνει ότι «το μουσείο ερευνά την προέλευση των εν λόγω αντικειμένων. Θα μπορούσε να τα επιστρέψει ήδη εντός του τρέχοντος έτους, αν αποδειχθεί ότι έχουν πράγματι αποκτηθεί με ανήθικο τρόπο» και να προσθέτει ότι «τα έργα αμφίβολης προέλευσης αποτελούν κηλίδα για τις συλλογές του Λούβρου» διαβεβαιώνοντας πως το ζήτημα θα εξεταστεί με αυστηρότητα και διαύγεια.


Πηγή: Μ. Αδαμοπούλου, Τα Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια