Η πυρά του Εκτορα, η πυρά του Πατρόκλου. Τα ξύλα, που σύναξαν Τρώες και Ελληνες επί πολλές μέρες στα γύρω βουνά. Η τελετή της καύσης. Το κ...
Η πυρά του Εκτορα, η πυρά του Πατρόκλου. Τα ξύλα, που σύναξαν Τρώες και Ελληνες επί πολλές μέρες στα γύρω βουνά. Η τελετή της καύσης. Το κρασί που έριξαν στις φλόγες για να σβήσουν. Τα λευκά οστά που σύναξαν με ευλάβεια. Το νεκρόδειπνο που ακολούθησε. Με τον ίδιο τρόπο, μας λέει ο Ομηρος, οι δύο λαοί έθαβαν τους νεκρούς τους, παρόμοια αν όχι ίδια ήταν τα έθιμά τους, οι λατρείες, οι τελετουργίες, πιθανώς και οι δοξασίες τους.
Ο,τι χωρίζει και ό,τι ενώνει τις δύο ακτές του Αιγαίου στα πολύ παλιά χρόνια, θα παρουσιαστεί σε μια μεγάλη διμερή έκθεση για τις Κυκλάδες και τη Μικρά Ασία που θα εγκαινιαστεί στις 23 Μαΐου στην Κωνσταντινούπολη. Θα φιλοξενηθεί στο μουσείο του Πανεπιστημίου Σακίπ Σαμπάντζι και είναι η πρώτη στο είδος της που γίνεται με συνεργασία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία.
Περί τα 270 εκθέματα θα καταδεικνύουν τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές που παρατηρούνται στους πολιτισμούς των ελληνικών νησιών, των ακτών, αλλά και της ενδοχώρας στη σημερινή Τουρκία, κατά την τρίτη χιλιετία π.Χ.. Οπως σημειώνει ο καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, διευθυντής του μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, η έκθεση ξεκινά περίπου από το 3200 π.Χ., δηλαδή την εποχή της πρώιμης χαλκοκρατίας, και διερευνά όλη τη χιλιετία. Εντυπωσιακές είναι οι αλλαγές που παρατηρούνται μετά το 2600, οπότε και η χρήση μετάλλων είναι εντατικότερη, άρα υπάρχει μεγάλη ώθηση.
Από την Τουρκία λαμβάνουν μέρος μονάχα κρατικά μουσεία: της Κωνσταντινούπολης, της Σμύρνης, της Κιουτάχειας, της Τροίας, της Αγκυρας. Παρουσιάζονται ευρήματα του Λιμάν Τεπέ (όπου και οι αρχαίες Κλαζομενές), του Δορύλαιου (Εσκί Σεχίρ) και άλλων τόπων. Οσο για το Σακίπ Σαμπάντζι, το μουσείο που είχε φιλοξενήσει τη μεγάλη έκθεση για την Κωνσταντινούπολη (με τη συνεργασία και της χώρας μας) είναι απολύτως κατάλληλο να υποδεχτεί ένα τέτοιο γεγονός. Η διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών Μελετών Αναστασία Τούρτα ανέφερε στη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου πως το όνομα του μουσείου και η πείρα του εγγυώνται «από κάθε άποψη ότι η έκθεση θα είναι ένα σημαντικό γεγονός».
Ο κ. Σταμπολίδης, που μαζί με τη Ναζάν Ολτσάρ, εργάζεται στην οργάνωση της έκθεσης εδώ και δύο χρόνια, υπενθυμίζει στο «Εθνος» ότι πρόσφατα έγινε στην Πόλη ένα μεγάλο αρχαιολογικό συνέδριο με τίτλο «Νόστοι», στο Πανεπιστήμιο Κοτς. Ο ίδιος είχε συλλάβει την ιδέα από την έκθεση «Πλόες» που είχε φιλοξενηθεί στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης της Αθήνας.
ΕΙΔΩΛΙΑ ΚΑΙ ΔΟΞΑΣΙΕΣ
Κεντρικό σημείο της έκθεσης θα αποτελεί ένα πλοίο που έχει ναυπηγηθεί με βάση παράσταση συριανού τηγανόσχημου αγγείου στο ΕΑΜ.
Κεντρικό σημείο της έκθεσης θα αποτελεί ένα πλοίο που έχει ναυπηγηθεί με βάση παράσταση συριανού τηγανόσχημου αγγείου στο ΕΑΜ.
Στη συνέχεια, ο κ. Σταμπολίδης αναφέρει ότι παρουσιάζονται τα πήλινα (αγγεία κατασκευασμένα χωρίς τροχό και με τροχό) τα λίθινα, τα μεταλλικά, τα μαρμάρινα. Από τα τελευταία δεν βρέθηκαν πολλά στη Μικρά Ασία. Ο λόγος είναι προς διερεύνηση.
Μέσω των αγγείων, των ειδωλίων, των σκευών, των μεταλλικών ευρημάτων, διερευνώνται οι κοινές πρακτικές, τελετές, δοξασίες, τα κοινά ταφικά έθιμα, ό,τι εντάσσεται στον τομέα της ιδεολογίας.
Επίσης, σχηματίζεται μια ιδέα για το εμπόριο και για τις ανταλλαγές προϊόντων εκείνης της περιόδου. Πάντως, ένα πρώτο συμπέρασμα είναι πως τα παράλια έχουν πολλά κοινά στοιχεία, κάτι που αλλάζει όσο βαδίζουμε προς την ενδοχώρα.
Η Ελλάδα στέλνει μερικά από τα ωραιότερα εκθέματά της, ανάμεσα στα οποία είναι και το ειδώλιο κυνηγού από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
- ΟΨΙΑΝΟΣ Εντυπωσιακό σήμερα, αλλά λογικό για τους καιρούς εκείνους είναι ότι στη Μικρά Ασία χρησιμοποιούν οψιανό που βρίσκεται στη Μήλο, η οποία ήταν κοντινή τους, και όχι στην Καππαδοκία, που είναι μακρύτερα.
Πηγή: Αγγελική Κώττη, Εφημερίδα ¨Έθνος¨
Δεν υπάρχουν σχόλια