Η έκθεση «Classicita ed Europa. Το κοινό πεπρωμένο Ελλάδας και Ιταλίας» εγκαινιάστηκε χθες στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο «Είναι μεγ...
Η έκθεση «Classicita ed Europa. Το κοινό πεπρωμένο Ελλάδας και Ιταλίας» εγκαινιάστηκε χθες στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο |
«Είναι μεγάλη επιθυμία μου να γυρίσουν στην Ελλάδα τα αριστουργηματικά έργα του Φειδία» λέει ένας Ιταλός σε άπταιστα ελληνικά. Είναι ο Λουί Γκοντάρ, ένας σπουδαίος φιλέλληνας, που έχει συμμετάσχει σε ανασκαφές στην Κρήτη, ένας αρχαιολόγος στον οποίο χρωστάμε, ανάμεσα σε άλλα, την έκθεση που εγκαινιάστηκε χθες βράδυ στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στην Αθήνα, με τίτλο «Classicita ed Europa. Το κοινό πεπρωμένο Ελλάδας και Ιταλίας».
Αγκαλιάζοντας με το βλέμμα τον περίφημο «Κρατήρα του Ευφρονίου», ένα πολύτιμο αγγείο, το οποίο πέρασε από χέρια αρχαιοκαπήλων, αγοράστηκε από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης πριν από πολλά χρόνια και επεστράφη, τελικά, στην Ιταλία, ο κ. Γκοντάρ έφερε μόνος του την κουβέντα στα Παρθενώνεια Γλυπτά. Έκανε τη δήλωση υποστήριξης στον αγώνα της Ελλάδας με λακωνικότητα και σεμνότητα, οι οποίες τον χαρακτηρίζουν. Ο κρατήρας, ένα από τα 25 αριστουργήματα της έκθεσης, φωτισμένος αριστοτεχνικά από την αρχιτέκτονα Μπέσυ Δρούγγα, που έστησε την έκθεση εξαιρετικά, είναι για τον κ. Γκοντάρ ένα μοναδικό έργο. Όχι μονάχα επειδή ο Ευφρόνιος είναι αντίστοιχος του Ντα Βίντσι ή του Ραφαέλο. Αλλά και επειδή με τις παραστάσεις στις δύο όψεις του δηλώνει πως ο Πόλεμος είναι ο δίδυμος αδερφός του Θανάτου.
Ο Λουί Γκοντάρ, Ιταλός αρχαιολόγος, βελγικής καταγωγής, είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νάπολης με ειδίκευση στη μυκηναϊκή αρχαιολογία και φιλολογία. «Οχι μόνο μιλά άριστα ελληνικά, αλλά και κρατά σημειώσεις σε γραμμική γραφή Β'» είπε χθες, αστειευόμενος, ο υπουργός Πολιτισμού κ. Κώστας Τασούλας κατά τη συνέντευξη Τύπου για την έκθεση. Είναι επίσης διευθυντής Συντήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, του Ιταλού Προέδρου της Δημοκρατίας.
Ο φιλέλληνας αρχαιολόγος Λουί Γκοντάρ και σύμβουλος του Ιταλού προέδρου της Δημοκρατίας ζήτησε σε άπταιστα ελληνικά την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα |
Όπως ο ίδιος είπε, η φιλία των χωρών μας, των προέδρων μας και η φιλία του με στελέχη του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού οδήγησαν στην πραγματοποίηση της μεγάλης έκθεσης. Η γενική γραμματέας Λίνα Μενδώνη αποκάλυψε ότι του ανήκει η σύλληψη της ιδέας και ότι εκείνος ζήτησε να περιληφθεί οπωσδήποτε η Σκεπτομένη Αθηνά. Ετσι, εκείνη ζήτησε το σύμπλεγμα των Τυραννοκτόνων.
«Η έκθεση με 25 εκθέματα διασχίζει μια απίστευτη χρονική διαδρομή από την προϊστορία ως τη σύγχρονη εποχή. Στην πραγματικότητα μιλάμε για ελληνοϊταλικό πολιτισμό, γι' αυτό και δεν θα μπορούσε κανείς εύκολα να τα ξεχωρίσει», δήλωσε μεταξύ άλλων ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κ. Τασούλας. «Δεν νοείται τίποτα το ευρωπαϊκό χωρίς το ελληνικό και το ρωμαϊκό, χωρίς τις ανθρωπιστικές αξίες όπως τις καθιέρωσαν οι δύο αυτοί πολιτισμοί», τόνισε η γενική γραμματέας.
Ο Καραβάτζο και ο Γκρέκο
Η αφορμή για την πραγματοποίησή της σε Ελλάδα και Ιταλία ήταν το γεγονός της διαδοχής των δύο «μεσογειακών» προεδριών, αντίστοιχα, από τις δύο χώρες μας. Παρουσιάστηκε από τον Μάρτιο στο Παλάτσο Κιρινάλε της Ρώμης και ήρθε στο ΕΑΜ μέχρι τις 31 Οκτωβρίου. Ένα έργο του Καραβάτζο αντικαταστάθηκε από άλλο του μαθητή του Ματία Πρέτι, γιατί έπρεπε να σταλεί στην Κίνα. Οι ελληνικοί πίνακες (Ελ Γκρέκο, Παρθένης, Μόραλης) επελέγησαν από την Εθνική Πινακοθήκη. Οι αρχαιολόγοι που την επιμελήθηκαν στο ΕΑΜ πρόσθεσαν πλούσιο επεξηγηματικό γραπτό υλικό καθώς και ένα αττικό «πηνίο» λευκού βάθους με θέμα την αρπαγή της Ευρώπης. Κυκλοφορεί ειδικός, πλούσιος κατάλογος.
Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια