Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

«Θα δανείσουμε και αλλού Γλυπτά»

Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Νιλ ΜακΓκρέγκορ, εγκαινίασε την έκθεση του θεού -ποταμού Ιλισσού από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα...

Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Νιλ ΜακΓκρέγκορ, εγκαινίασε την έκθεση του θεού -ποταμού Ιλισσού από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα σε μια αίθουσα του Ερμιτάζ η οποία θυμίζει χολ, ή έστω φουαγιέ, με διακόσμηση μια γλάστρα...
Χωρίς να δείχνει ότι συναισθάνεται το μέγεθος της απρέπειάς του και με τρόπο που δεν ταιριάζει σε μουσεία, το Βρετανικό Μουσείο συνεχίζει τις προκλήσεις ως προς τα μάρμαρα του Παρθενώνα.

Τα φειδιακά αριστουργήματα που παρανόμως κατέχει, μετά από αγορά τους από τον λόρδο Ελγιν, ο οποίος τα άρπαξε ενώ η χώρα μας ήταν υπό οθωμανική κατοχή. Απαντώντας με απαράδεκτο τρόπο στις ελληνικές πρωτοβουλίες για τη διεκδίκησή τους, η βρετανική πλευρά δηλώνει με θράσος: ναι, θα δανείσουμε και άλλα γλυπτά από τα παρθενώνεια.

Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύει η εφημερίδα Telegraph, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Νιλ ΜακΓκρέγκορ δήλωσε ότι ήδη γίνονται συζητήσεις για δανεισμό περισσότερων γλυπτών του Παρθενώνα σε ξένα μουσεία. Οπως ανέφερε, οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν, παρά την οργισμένη κυβέρνηση της Ελλάδας για τον δανεισμό του θεού-ποταμού Ιλισσού στο Ερμιτάζ της Πετρούπολης, στη Ρωσία.

«Αρκετά ινστιτούτα στο εξωτερικό έχουν δηλώσει ότι ενδιαφέρονται ιδιαίτερα» είπε ο κ. ΜακΓκρέγκορ εννοώντας τον δανεισμό των ελληνικών γλυπτών. «Μερικές ακόμα συζητήσεις έχουν ήδη δρομολογηθεί». Αρνήθηκε όμως να δώσει λεπτομέρειες για χρόνο και τόπο.

Σε αίθουσα που θυμίζει χολ

Ο ίδιος ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου εγκαινίασε την έκθεση του θεού-ποταμού Ιλισσού από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα σε μια αίθουσα του Ερμιτάζ, η οποία θυμίζει χολ, ή έστω φουαγιέ, καθώς βρίσκεται αμέσως μετά από είσοδο.

Το άγαλμα παρουσιάζεται αποκομμένο από τη σύνθεση στην οποία ανήκει. Μάλιστα, έχει στηθεί σε ένα βάθρο με μήκος ακατάλληλο για τη σωστή παρουσίαση. Πολύ σημαντικό όμως στοιχείο είναι το γεγονός ότι τα εγκαίνια έγιναν με μια... γλάστρα από ορχιδέες και άλλα άνθη μπροστά στον Έλληνα θεό, σαν να επρόκειτο για εγκαίνια τυχούσας έκθεσης σε γκαλερί. Η τοποθέτηση της σύνθεσης αποτελεί μεγάλη προσβολή για το γλυπτό, καθώς το υποβιβάζει σε επίπεδο διακοσμητικού, σαν να ήταν το ίδιο μια «γλάστρα» στο Ερμιτάζ. Φαίνεται όμως πως έτσι το αντιμετωπίζουν και τα δύο μουσεία.

Παρά τις διαμαρτυρίες, παρά τα προβλήματα, η Ελένα Κότζα, επικεφαλής του τμήματος Ελληνικής και Ρωμαϊκής Τέχνης του ρωσικού μουσείου, τα βρήκε όλα υπέροχα: «Όταν ένα αριστούργημα σαν αυτό παρουσιάζεται σε επανέκθεση, αποκτά καινούργια ζωή, καινούργια αύρα. Το γεγονός ότι (το γλυπτό) ήρθε είναι μεγάλο και σημαντικό».

Όσο για τον διευθυντή του Ερμιτάζ, Μιχαήλ Πιοτρόβσκι, λέει ότι ξετρελάθηκε με το άγαλμα, χαρακτηρίζει τον δανεισμό «μια πολύ μεγάλη και σημαντική χειρονομία» και ελπίζει ότι δεν θα καταστραφούν οι σχέσεις του Ερμιτάζ με τα ελληνικά μουσεία. Μόνο και μόνο γι' αυτό, επειδή δηλαδή η ρωσική πλευρά γνωρίζει πολύ καλά τι έκανε, αλλά έδρασε με αριβισμό, η Ελλάδα θα πρέπει να σκεφτεί πολύ καλά αν και τι θα στείλει στο Έτος Ελλάδας - Ρωσίας το 2016. Για να μας λογαριάζουν όταν αποφασίζουν να κάνουν τέτοιες κινήσεις, αδιανόητες για μουσεία όπου Γης.

«Το Βρετανικό Μουσείο αυτοβυθίστηκε σε μια γεωπολιτική θύελλα» γράφουν οι New York Times κάνοντας εκτενή αναφορά στην υπόθεση δανεισμού του αγάλματος στο Ερμιτάζ. Τον χαρακτηρίζουν «επικίνδυνο» λόγω του αυξανόμενου αποκλεισμού της Δύσης προς τη Ρωσία, εξαιτίας της Ουκρανίας και ενός ολόκληρου φάσματος διαμάχης Ανατολής - Δύσης.

Η αμερικανική εφημερίδα αναφέρεται στην αντίθεση μεταξύ Ελλάδας - Βρετανίας για τα παρθενώνεια γλυπτά και υπογραμμίζει πως δεν είναι η πρώτη φορά που το Βρετανικό Μουσείο δανείζει μέρος της συγκεκριμένης συλλογής, αλλά και επίσης το έκανε εν κρυπτώ. Όπως αποκαλύπτει, οι σχετικές συζητήσεις γίνονταν επί δίμηνο, όμως ο δανεισμός ανακοινώθηκε αφού το άγαλμα είχε φτάσει στη ρωσική πόλη. Κάτι απολύτως καταδικαστέο.


Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια