Η ζωφόρος μήκους περίπου τεσσάρων μέτρων με παράσταση νηοπομπής από τον τοίχο του δωματίου 5 της Δυτικής Οικίας στο Ακρωτήρι της Θήρας ...
Η ζωφόρος μήκους περίπου τεσσάρων μέτρων με παράσταση νηοπομπής από τον τοίχο του δωματίου 5 της Δυτικής Οικίας στο Ακρωτήρι της Θήρας είναι εντυπωσιακή. Πολεμικά ιστιοφόρα παριστάνονται σε δύο σειρές. Στον μικρό θάλαμο του κυβερνήτη, στέκεται ο τιμονιέρης. Στην κάτω σειρά, τα πανιά των πλοίων είναι κατεβασμένα. Διακρίνονται τα κράνη και τα ακόντια των πολεμιστών, τα κεφάλια και τα χέρια των σκυμμένων κωπηλατών. Στο λιμάνι στριμώχνονται οι φύλακες-παρατηρητές, οι κάτοικοι βγαίνουν από τα πολυώροφα σπίτια τους και φθάνουν στην προκυμαία για να καλωσορίσουν τους αγαπημένους τους. Μοιάζει με μικρό πολύχρωμο αφήγημα.
Πρόκειται για μία από τις πολλές τοιχογραφίες από τον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη που έχουν αποκατασταθεί, αλλά δεν εκτίθενται σε κανένα μουσείο. Και όπως όλα δείχνουν, κάτι τέτοιο θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια για να συμβεί. Όμως έχει την ευκαιρία να τις θαυμάσει ο αναγνώστης της συγκινητικής φετινής έκδοσης του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση «Προϊστορική Θήρα», με κείμενα του διευθυντή των ανασκαφών του Ακρωτηρίου, αρχαιολόγου Χρίστου Ντούμα.
Παρουσιάστηκε χθες στο κτήριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων ο νέος τόμος του εκδοτικού προγράμματος «Ο Κύκλος των Μουσείων» του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση με τίτλο «Προϊστορική Θήρα». Συγγραφέας του τόμου είναι ο αρχαιολόγος κ. Χρίστος Ντούμας, επίτιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο οποίος έχει ανασκάψει στο Ακρωτήρι για σχεδόν 5 δεκαετίες. Η εκδήλωση έγινε παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού & Αθλητισμού κας Λυδίας Κονιόρδου, του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Κώστα Γαβρόγλου και μελών της αρχαιολογικής κοινότητας.
Ο τόμος παρουσιάζει τα ευρήματα από τον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη,ένα μεγάλο μέρος από τα οποία εκτίθενται στο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας στα Φηρά. Ωστόσο, το πιο σημαντικό είναι οι αποκατεστημένες τοιχογραφίες από δημόσια κτήρια και ιδιωτικές κατοικίες του οικισμού στο Ακρωτήρι που παρουσιάζονται για πρώτη φορά, καθώς δεν εκτίθενται στο μουσείο, και οι οποίες αναδεικνύουν τη μοναδική παραστατική τέχνη που είχε αναπτυχθεί. Η υπέροχη παράσταση της νηοπομπής, ένα ζωγραφικό έργο μήκους 4 μέτρων που κοσμούσε ιδιωτική κατοικία, η μεγάλη τοιχογραφική σύνθεση των κροκοσυλλεκτριών, έργο που είχε φτιαχτεί για δημόσιο κτήριο του οικισμού, και η αναπαράσταση της τελετουργικής διαδικασίας μύησης στην οποία παρουσιάζονται νέοι, είναι μερικά μόνο από τα δείγματα του μεγάλου έργου της αποκατάστασης που έχει επιτελέσει το εργαστήριο που λειτουργεί στον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου.
Η κα Μαριάννα Λάτση, στον πρόλογο του τόμου, αναφέρει: «Για το Ίδρυμά μας κάθε νέα έκδοση αποτελεί ένα μήνυμα πολιτισμού, καθώς με τη γνώση που συμπυκνώνει και την ομορφιά της τέχνης που αναδύει από τις σελίδες της, μεταφέρει σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου την καθημερινή ζωή, το πνεύμα, το ήθος και τις αξίες που γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν σε τούτη τη γωνιά της Μεσογείου» και προσθέτει: «το παγκοσμίου βεληνεκούς πολιτιστικό απόθεμα της Θήρας θα αποτελεί διαχρονικά πόλο έλξης για τους μυημένους λάτρεις της ιστορίας ενός πολιτισμού που άνθησε και παρέμεινε σιωπηλός ανά τους αιώνες μέχρι να ξεκινήσει το αποκαλυπτικό ανασκαφικό έργο».
Η κα Μαριάννα Λάτση, στον πρόλογο του τόμου, αναφέρει: «Για το Ίδρυμά μας κάθε νέα έκδοση αποτελεί ένα μήνυμα πολιτισμού, καθώς με τη γνώση που συμπυκνώνει και την ομορφιά της τέχνης που αναδύει από τις σελίδες της, μεταφέρει σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου την καθημερινή ζωή, το πνεύμα, το ήθος και τις αξίες που γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν σε τούτη τη γωνιά της Μεσογείου» και προσθέτει: «το παγκοσμίου βεληνεκούς πολιτιστικό απόθεμα της Θήρας θα αποτελεί διαχρονικά πόλο έλξης για τους μυημένους λάτρεις της ιστορίας ενός πολιτισμού που άνθησε και παρέμεινε σιωπηλός ανά τους αιώνες μέχρι να ξεκινήσει το αποκαλυπτικό ανασκαφικό έργο».
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κα Λυδία Κονιόρδου, στον πρόλογό της τονίζει: «Το φετινό λεύκωμα της σειράς με τίτλο Προϊστορική Θήρα παρουσιάζει την προϊστορική πόλη του Ακρωτηρίου, το Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, αλλά και μοναδικά ή αντιπροσωπευτικά ευρήματα που δεν εκτίθενται ακόμη. Έτσι προστίθεται ένα ακόμη εκδοτικό έργο στη σειρά 'Ο Κύκλος των Μουσείων' του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, όπου συνδυάζονται η υψηλή αισθητική και η επιστημονική τεκμηρίωση και στο οποίο ο συγγραφέας καθηγητής Χρίστος Ντούμας, διευθυντής των Ανασκαφών Ακρωτηρίου, κοινωνεί στους αναγνώστες τον πολιτισμό του λαμπρού προϊστορικού αιγαιακού κέντρου μέσα από τα πλέον πρόσφατα πορίσματα της έρευνας στο Ακρωτήρι».
Στην ομιλία του ο κ. Βαγγέλης Χρόνης, μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, σημείωσε: «Η τρέχουσα κοινωνική και οικονομική κρίση ασφαλώς επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας σήμερα των ιδρυμάτων. Είναι αναγκαία η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, των προσφύγων, και η παροχή ευκαιριών στην εκπαίδευση. Το Ίδρυμα ξεδιπλώνει την κοινωφελή του δράση σε ένα μεγάλο εύρος τομέων όπως η προστασία των παιδιών, η καταπολέμηση της επισιτιστικής ανασφάλειας, η στήριξη των δημόσιων σχολείων με καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα, η παροχή υποτροφιών για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές, ο εκσυγχρονισμός δομών δημόσιας υγείας και άλλοι. Ο πολιτισμός δεν μπορεί να απουσιάζει, ούτε να παίζει δευτερεύοντα ρόλο στην Ιστορία. Γι' αυτόν τον λόγο θεωρούμε πως το εκδοτικό πρόγραμμα 'Ο Κύκλος των Μουσείων' αποτελεί μια σημαντική του δραστηριότητα επιδιώκοντας να συνδυάσει την επιστημονική τεκμηρίωση με την υψηλή αισθητική».
Ο συγγραφέας του τόμου, αρχαιολόγος κ. Χρίστος Ντούμας, υπογραμμίζει: «Το 2017 συμπληρώνεται μισός αιώνας από την έναρξη των ανασκαφικών εργασιών στο Ακρωτήρι της Θήρας. Πραγματικά είναι ευτυχής συγκυρία που το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση αποφάσισε την έκδοση ειδικού τόμου για την προϊστορική πόλη που ήλθε στο φως εκεί και για το Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, όπου εκτίθεται μια επιλογή από τα άφθονα ευρήματα του χώρου. Χάρη στις εργασίες που έγιναν τόσο στον αρχαιολογικό χώρο όσο και στα επί τόπου εργαστήρια συντήρησης κατά τις πέντε αυτές δεκαετίες, σήμερα είναι δυνατή η σκιαγράφηση της ιστορίας του προϊστορικού οικισμού και της σταδιακής του ανάπτυξης, αλλά και η διαμόρφωση μιας εικόνας για την πρόοδο της κοινωνίας που έζησε εκεί».
Πρόχους με παράσταση δελφινιών σε θαλάσσιο βυθό. |
Πίθος που εικονίζει θαλάσσιο τοπίο όπου θαλασσοπούλια τρέπονται σε φυγή, πιθανώς τρομαγμένα από την εμφάνιση δελφινιών. |
Πρόσβαση σε πολλές πληροφορίες για τη νησιωτική κοινωνία των Κυκλάδων, που πριν από 4.000 χρόνια δημιούργησε αυτό το αστικό κέντρο του προϊστορικού Αιγαίου με τα εντυπωσιακά ιδιωτικά και δημόσια πολυώροφα κτίρια, τον απαράμιλλης ομορφιάς τοιχογραφικό τους διάκοσμο, τις απεικονίσεις των αγγείων, τη θεματολογία των εικονογραφήσεων, τα τοπία που ζωγράφισαν πάνω στους πίθους, τα αποτυπώματα των επίπλων των σπιτιών που έσωσε η λάβα. Παραστάσεις δελφινιών σε θαλάσσιο βυθό, ανδρικές μορφές σε τελετουργικές προσφορές, ιέρειες, μια αστείρευτη φαντασία αποτυπωμένη σε σκύφους, ρυτά, φιάλες κ.ά.
Στις 323 σελίδες της έκδοσης αποκαλύπτονται και οι συνήθειες των κατοίκων, ο τρόπος που ντύνονταν, πώς έφτιαχναν τα μαλλιά τους, τι έτρωγαν.
Στοιχεία για την ίδρυση του οικισμού από το νεολιθικό χωριό στο πρωτοαστικό κέντρο (3η χιλιετία π.Χ.), τη μεσοκυκλαδική πόλη (2000-1650 π.Χ.) και το Ακρωτήρι στην ακμή του (περ. 1650-1615 π.Χ.). Μαζί, η ιστορία και οι περιπέτειες του Μουσείου Προϊστορικής Θήρας, ενός κτιρίου που η κατασκευή του συνδέεται με τις παθογένειες του ελληνικού Δημοσίου. Σχεδόν επί τρεις δεκαετίες (1970-1999), όπως περιγράφει ο καθηγητής Χρ. Ντούμας, το κτίριο του μουσείου ήταν «εύκολη λεία για επιτήδειους και πολιτικά διαπλεκόμενους εργολάβους, οι οποίοι δεν έπαψαν να ανακαλύπτουν “ελαττώματα” που έπρεπε να… διορθωθούν».
Μικρή τριποδική τράπεζα, διακοσμημένη με την τεχνική της τοιχογραφίας. Εικονίζονται δελφίνια σε θαλάσσιο τοπίο. |
Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, μίλησε για «χουντικό έκτρωμα» αναφερόμενος στο ΥΠΠΟΑ και την «αφαίμαξη του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων», για ηγεσίες που προικοδότησαν, όπως είπε, τον ΟΠΕΠ. Όσο για την επιχορήγηση των 45.000 ευρώ που είχε ζητήσει από προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, προκειμένου να δημιουργηθούν θεματικές εκθέσεις στο Ακρωτήρι, ακόμη περιμένει να του απαντήσουν...
Υπάρχει όμως το «Μουσείο εικόνων», όπως περιγράφει το τρίτο μέρος της έκδοσης ο ανασκαφέας. Ένα εικονικό μουσείο της προϊστορικής Θήρας που βοηθάει τον αναγνώστη να σχηματίσει καλύτερη εικόνα και να μην περιοριστεί μόνο σε όσα δει στο υπάρχον.
Η πιο αδικημένη κατηγορία ευρημάτων, κατά τον κ. Ντούμα, είναι οι τοιχογραφίες. Στο διάστημα του μισού αιώνα από τότε που άρχισε η ανασκαφή «σχεδόν οι μισές από τις τοιχογραφίες που η σκαπάνη του Μαρινάτου είχε φέρει στο φως μέχρι το 1974 έχουν συντηρηθεί και αποκατασταθεί»!
Το Λιμάνι του απόπλου. Η χλωρίδα και η πανίδα στο εικονιζόμενο τοπίο στο βάθος υποδηλώνουν τον εξωτικό χαρακτήρα του. |
τόνισε, πληροφορώντας ότι από τα κτήρια που έχουν ερευνηθεί (μόνο τέσσερα ανάμεσα στα 30 και πλέον που έχουν εντοπιστεί) έχουν βγει εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα τοιχογραφιών οι οποίες συντηρούνται από το 1967 με μικρές διακοπές.
«Από το 1975 που ανέλαβα προσωπικά τη διεύθυνση του χώρου και είπα ότι σε 20 χρόνια θα έχουμε τελειώσει, σας πληροφορώ ότι έχουμε ακόμα τις μισές ασυντήρητες. Αυτό δεν οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν τα μέσα, απλώς είναι τόσες πολλές και ο χρόνος που απαιτείται πάρα πολύ μεγάλος. Έτσι και η απόφασή μου ήταν να μην σκάψω για άλλες τοιχογραφίες παρά μόνο εκεί που η ανάγκη για να συμπληρωθούν αυτές οι οποίες είχαν ήδη βγει, το απαιτούσε» τόνισε.
Ο ίδιος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και σε ένα λάθος που έγινε στο παρελθόν και θεωρεί σημαντικό. Στο εξώφυλλο της συσκευασίας του dvd, παραγωγής ΟΠΕΠ, για το Ακρωτήρι της Θήρας, δεν τοποθετήθηκε σωστά η παράσταση με την οποία κοσμείται και προέρχεται από μεσοκυκλαδικό πίθο (είδος μεγάλου δοχείου): Παρουσιάζονται δελφίνια και θαλάσσια πουλιά να κινούνται από τα δεξιά προς τα αριστερά, γεγονός που στρεβλώνει μια πολύ παλιά παράδοση. Σύμφωνα με τον κ. Ντούμα, η αντίστροφη κίνηση (από τα αριστερά προς τα δεξιά), βαθιά ριζωμένη στην αντίληψη των κατοίκων του Αιγαίου, ίσως οδήγησε στη φορά που ακολουθήθηκε στα συστήματα γραφής της ελληνικής γλώσσας.
«Μάλιστα, ο χαρακτηρισμός του τρόπου γραφής από τα αριστερά προς τα δεξιά ως 'ες ευθύ', δηλαδή στο καθιερωμένο, στο σωστό, ίσως επιβεβαιώνει την άποψη ότι είναι συνέχεια μας τεράστιας πολύ παλιάς παράδοσης» σημείωσε.
Η εικονιζόμενη «Λατρεύτρια», ώριμη γυναίκα, φοράει αραχνοΰφαντο διαφανές περικόρμιο και προτείνει το αριστερό της χέρι κρατώντας πολύτιμο περιδέραιο. |
Η τοιχογραφία της λεγόμενης «Ιέρειας» στη Δυτική Οικία. Η μορφή κρατεί μικρό θυμιατήρι με το αριστερό χέρι, ενώ με το δεξί φαίνεται να πασπαλίζει με αρωματικό θυμίαμα τα αναμμένα κάρβουνα. |
Λεπτομέρεια με την έκφραση του προσώπου της ώριμης κροκοσυλλέκτριας («δασκάλας»). |
Λεπτομέρεια με την έκφραση του προσώπου της νεαρής (μυούμενης) κροκοσυλλέκτριας. |
Άποψη του αρχαιολογικού χώρου του Ακρωτηρίου. |
Άποψη του αρχαιολογικού χώρου του Ακρωτηρίου. |
Η τοιχογραφία του νεαρού ψαρά |
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία των πιθήκων. |
Εγκλείσματα φύλλων ελιάς σε λάβα. |
Τμήμα της τοιχογραφίας των Παπύρων. |
Τι κερδίζει ο αναγνώστης; Έπειτα από 50 χρόνια είναι δυνατή η σκιαγράφηση της ιστορίας του προϊστορικού οικισμού και της σταδιακής του ανάπτυξης, αλλά και η διαμόρφωση μιας εικόνας για την πρόοδο της κοινωνίας που έζησε εκεί. «Πομπηία του προϊστορικού Αιγαίου», έτσι την περιγράφει ο Χρ. Ντούμας.
Το λεύκωμα, 18ο στη σειρά «Ο κύκλος των μουσείων», έχει την αισθητική σφραγίδα των εκδόσεων Ολκός.
Συντελεστές του τόμου: η κα Ειρήνη Λούβρου των εκδόσεων ΟΛΚΟΣ είναι υπεύθυνη για τον συντονισμό της έκδοσης, φωτογράφος ο κ. Σωκράτης Μαυρομμάτης, η καλλιτεχνική επιμέλεια έγινε από τον κ. Δημήτρη Καλοκύρη, η κα Ελίζα Κοκκίνη και ο κ. Νίκος Λαγός έκαναν την επεξεργασία των εικόνων, η κα Αλεξάνδρα Ντούμα μετέφρασε τα κείμενα στην αγγλική γλώσσα, η κα Λουκία Καντζουράκη είναι υπεύθυνη για τη σελιδοποίηση, ο κ. Παντελής Μπουκάλας έκανε την τυπογραφική διόρθωση, η εκτύπωση πραγματοποιήθηκε στο τυπογραφείο Φωτόλιο & Typicon και η βιβλιοδεσία από την Γ. Ηλιόπουλος Ε.Ε.
Πηγή: LiFO , Γ. Συκκά, Καθημερινή , in.gr, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια