Ο σταθμός λεωφορείων στο Θησείο, φωτογραφημένος από τον Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ στα μέσα της δεκαετίας του ’50. Για να εορτάσει η εν Αθήναις...
Ο σταθμός λεωφορείων στο Θησείο, φωτογραφημένος από τον Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ στα μέσα της δεκαετίας του ’50. |
Για να εορτάσει η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία τη συμπλήρωση των 180 χρόνων του βίου της (6 Ιανουαρίου 1837), έκρινε ότι η δημοσίευση σειράς φωτογραφιών ελληνικών μνημείων, των περισσότερων από ανασκαφές της εταιρείας, που είχε λάβει ο νεαρός φοιτητής Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ κατά τη δεκαετία του ’50, θα τιμούσε με τον καλύτερο τρόπο τη σπάνια επέτειο.
Αποτέλεσμα αυτής της επιλογής, η έκδοση «Robert MacCabe. Chronography», που μόλις κυκλοφόρησε στη χώρα μας από τις εκδόσεις Καπόν, με συνοδευτικό κείμενο του Βασίλειου Πετράκου, αρχαιολόγου, γενικού γραμματέως της Ακαδημίας Αθηνών.
Γεννημένος στο Σικάγο το 1934 και μεγαλωμένος στη Νέα Υόρκη, στα 4,5 χρόνια του ο Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ έλαβε ως δώρο από τον πατέρα του μια κάμερα Kodak Baby Brownie. Στα είκοσί του, το 1954, ταξίδεψε στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ελλάδα, όντας φοιτητής στο Πρίνστον ακόμα. Το βλέμμα του θα αιχμαλωτίσει όμως η Ελλάδα, στην οποία επέστρεψε το 1955 και το 1957. Γύρισε τη χώρα και ειδικά το Αιγαίο, φωτογραφίζοντας με κάμερες Rolleiflex και Plus-X film. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του εκτέθηκαν για πρώτη φορά στη Βιβλιοθήκη Firestone του Πρίνστον. Αυτή ήταν η αρχή μιας μεγάλης, πολύχρονης δημιουργικής πορείας, στην οποία η Ελλάδα βρέθηκε στο επίκεντρο πολλές φορές.
1961: Ο Τσαρλς Μακ Κέιμπ (αριστερά) συνομιλεί με ντόπιο στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης. |
Ο Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ φωτογραφίζεται στους Δελφούς το 1963. |
«Στο τέλος του δεύτερου χρόνου μου στο Πρίνστον», αναφέρει ο Αμερικανός φωτογράφος στο δικό του σημείωμα στο βιβλίο, «δεν ήξερα καλά καλά πού βρισκόταν η Ελλάδα και σίγουρα δεν είχα κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον να την επισκεφθώ». Τι άλλαξε στο μεταξύ; Όπως λέει, η επαφή του με τη χώρα ήταν ένας «έρωτας κεραυνοβόλος» με τον τόπο.
Φτάνοντας στην Αθήνα, γράφει ο Μακ Κέιμπ, «θυμάμαι ακόμη πολύ έντονα το πόσο άνετα ένιωσα μέσα σ’ αυτήν την κάπως εξωτική πόλη τις πρώτες εκείνες ημέρες μου εκεί». Όταν δε περιπλανήθηκε στην υπόλοιπη χώρα και κυρίως στα νησιά του Αιγαίου, σημειώνει πως «είχα καταλήξει να νομίζω πως η Ελλάδα του 1954 θα γινόταν ένα μόνιμο στοιχείο της ζωής μου».
Πλανόδιος φωτογράφος με τη μηχανή του στην ιερά οδό του ιερού του Απόλλωνος στους Δελφούς. |
Η οδός Λυσικράτους μέσα από την αψίδα του Αδριανού. |
Η οδός Λυσικράτους μέσα από την αψίδα του Αδριανού. |
«Ανήσυχος και αεικίνητος ο νέος Μπομπ», γράφει ο Βασίλειος Πετράκος στο δικό του Οδοιπορικό, που συνοδεύει τις φωτογραφίες, «γνήσιος καλλιτέχνης, αποτύπωσε τις εικόνες των μνημείων και άλλες που φαίνονταν ασήμαντες, της καθημερινής ζωής. Όμως, σ’ αυτές τις ασήμαντες το παιχνίδισμα του ήλιου και η σκιά φύλαξαν ποιητικές όψεις της καθημερινότητας, που δεν γερνούν».
Πηγή: Η. Μαγκλίνης, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια