Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Ρωσικό μουσείο διεκδικεί πίνακα από την Θεσσαλονίκη

Το κρατικό μουσείο “Ροστόφσκι Κρεμλ” ζητεί να του επιστραφεί ο αυθεντικός πίνακας της Λιουμπόφ Ποπόβα που βρίσκεται στο Μουσείο Σύγχ...


Ρωσικό μουσείο διεκδικεί κλεμμένο πίνακα από την Θεσσαλονίκη

Το κρατικό μουσείο “Ροστόφσκι Κρεμλ” ζητεί να του επιστραφεί ο αυθεντικός πίνακας της Λιουμπόφ Ποπόβα που βρίσκεται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Τι απαντά το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.


Το κρατικό μουσείο “Ροστόφσκι Κρεμλ” (Κρεμλίνο του Ροστόφ), ζητεί να του επιστραφούν οι αυθεντικοί πίνακες των διάσημων ζωγράφων Καζιμίρ Μαλέβιτς και Λιουμπόφ Ποπόβα, που βρίσκονται στο Μουσείο σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης αντίστοιχα. Οι δύο πίνακες είχαν κλαπεί από το ρωσικό μουσείο και είχαν αντικατασταθεί με πλαστούς πίνακες, δήλωσε στο πρακτορείο TASS ο υποδιευθυντής του μουσείου “Κρεμλίνο του Ροστόφ”, αρμόδιος για επιστημονικά ζητήματα Σεργκέι Σαζόνοφ.

Ο Σεργκέι Σαζόνοφ διευκρίνισε ότι πρόκειται για τον πίνακα του Μαλέβιτς με τίτλο “Το Σαμοβάρι” και τον πίνακα της Ποπόβα “Σύνθεση άνευ αντικειμένου“. Το 2107 είχε ανακαλυφθεί ότι στο Μουσείο του Ροστόφ, οι πίνακες αυτοί των εν λόγω ζωγράφων, δεν ήταν οι αυθεντικοί αλλά πλαστοί, και είχαν δημιουργηθεί στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Όταν το μουσείο διαπίστωσε ότι οι πίνακες ήσαν πλαστοί ενημερώθηκε το υπουργείο Πολιτισμού και οι αρμόδιες διωκτικές αρχές της Ρωσίας.

“Μόλις ασκηθεί ποινική δίωξη, το γεγονός θα αποκτήσει νομική υπόσταση. Εν συνεχεία το κράτος μπορεί να αρχίσει διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα και τις ΗΠΑ” δήλωσε ο Σαζόνοφ.

Ο Σαζόνοφ επεσήμανε ότι στην ιστοσελίδα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης ο πίνακας “Το Σαμοβάρι” του Μαλέβιτς προέρχεται από την συλλογή του Μουσείου “Κρεμλίνο του Ροστόφ”. “Αυτό μας κάνει να είμαστε αισιόδοξοι. Νομίζω ότι οι Αμερικανοί θα μας επιστρέψουν τον πίνακα. Για τους Αμερικανούς είναι πολύ σημαντικό να μη σπιλώσουν το κύρος τους και δεν θα θέλουν να έχουν ένα κλεμμένο αντικείμενο”, δήλωσε ο Σαζόνοφ.

Ο Σαζόνοφ, είπε επίσης, ότι το μουσείο “Κρεμλίνο του Ροστόφ” συζητάει με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης όπως και με το Μουσείο της Θεσσαλονίκης. “Αυτό που επιθυμούμε είναι το συμβάν αυτό να μη διχάσει τα τρία μουσεία μας, αλλά να τα συσπειρώσει. Δεν επιθυμούμε (η συζήτηση) να μετατραπεί σε κάποια άθλιο μοίρασμα περιουσιακών στοιχείων, δεν χρειάζεται εξαιτίας αυτής τη κατάστασης να γίνει κάποιο σκάνδαλο. Κατ' αρχήν, πρόκειται για μια πολύ ασυνήθιστη ιστορία, μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία, αστυνομική ιστορία , που σχετίζεται με περίφημα έργα τέχνης. Κι εμείς, ως μουσεία πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή την ιστορία, ώστε να δημιουργήσουμε κοινά προγράμματα που να σχετίζονται με τα έργα αυτά” δήλωσε ο Σαζόνοφ.

Ο ίδιος προσέθεσε ότι το “Κρεμλίνο του Ροστόφ” θα ενεργήσει στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας που διέπει το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM). “Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι εταίροι μας στην ιστορία αυτή, θα έχουν ως γνώμονα τον κώδικα αυτό” δήλωσε ο Σαζόνοφ, εκφράζοντας την ελπίδα ότι το ρωσικό Υπουργείο Εξωτερικών όπως και οι πρεσβείες της Ελλάδας και των ΗΠΑ θα συνδράμουν εκ μέρους τους στο να επιλυθεί το σύνθετο αυτό ζήτημα.

Ο διευθυντής της Διεύθυνσης μουσείων του ρωσικού υπουργείου Πολιτισμού Βλαντισλάβ Κόνονοφ επιβεβαίωσε με δήλωση του, ότι το 2017 οι υποθέσεις που υπήρχαν για τους πλαστούς πίνακες επαληθεύθηκαν ύστερα από ειδική γνωμοδότηση που πραγματοποιήθηκε, ξεχωριστά από τα δύο ιδρύματα (και από το υπουργείο πολιτισμού και από το Μουσείο).

“Το μουσείο “Κρεμλίνο του Ροστόφ” ενημέρωσε το υπουργείο Πολιτισμού της Ρωσίας για το πόρισμα της γνωμοδότησης και προσέφυγε στις αρμόδιες διωκτικές αρχές στις οποίες και κατήγγειλε την πιθανή κλοπή των πινάκων” δήλωσε ο Κόνονοφ, προσθέτοντας ότι “αυτό έγινε επειδή το μουσείο ήταν υποχρεωμένο να το κάνει” γιατί “πρέπει να διευκρινισθεί πώς συνέβη στο μουσείο να υπάρχουν τα αντίγραφα και να μην βρίσκονται οι αυθεντικοί πίνακες; Πότε συνέβη αυτό, ποιός εμπλέκεται στην κλοπή και στην αντικατάσταση; Αυτές είναι οι απαντήσεις που πρέπει να δοθούν για να προχωρήσουμε περαιτέρω στο πλαίσιο του πεδίου της δικαιοσύνης”. Η διένεξη αυτή πρέπει να επιλυθεί, στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου και της συνεργασίας μεταξύ των μουσείων, κατέληξε ο αξιωματούχος του ρωσικού υπουργείου πολιτισμού, επισημαίνοντας ότι το ρωσικό υπουργείο πολιτισμού παρακολουθεί την υπόθεση.

Τι απαντά το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για τον «κλεμμένο» πίνακα

«Αυθαίρετα αβάσιμους» χαρακτηρίζει με επίσημη ανακοίνωσή του το Momus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (πρώην Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) τους ισχυρισμούς του διευθυντή ρωσικού μουσείου ότι στη συλλογή του Momus περιλαμβάνεται ένα κλεμμένο έργο από το εν λόγω ρωσικό μουσείο.

Ρωσικό μουσείο διεκδικεί κλεμμένο πίνακα από την Θεσσαλονίκη
Λιουμπόβ Ποπόβα, Ζωγραφικό Αρχιτεκτόνημα, 1918, ΚΜΣΤ-Συλλογή Κωστάκη
Αναλυτικά η ανακοίνωση του φορέα έχει ως εξής:  

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ενημερώθηκε προ τεσσάρων μηνών με επιστολή του ρωσικού μουσείου Ροστόβσκι Κρεμλ σχετικά με την τεχνική εμπειρογνωμοσύνη για έργα του ρωσικού μουσείου που διεξήγαγε το 2017 και από την οποία φέρεται να προέκυψε πως ένας πίνακας της συλλογής του που αποδίδεται στην καλλιτέχνιδα Λιουμπόβ Ποπόβα με τίτλο «Μη Aντικειμενική Σύνθεση» δεν είναι γνήσιος.

Με αφορμή κάποιες ομοιότητες του συγκεκριμένου πίνακα της ρωσικής συλλογής με έναν ζωγραφικό πίνακα της Ποπόβα που ανήκει στη συλλογή Κωστάκη του ΚΜΣΤ με τίτλο «Ζωγραφικό Αρχιτεκτόνημα», το ρωσικό μουσείο συνήγαγε, χωρίς καμία απολύτως επιχειρηματολογία, ότι το έργο της συλλογής Κωστάκη αποτελεί το αντικατασταθέν με αντίγραφο, πρωτότυπο έργο που υποτίθεται πως βρισκόταν αρχικά στη δική τους συλλογή.

Οι ισχυρισμοί του υποδιευθυντή του ρωσικού μουσείου κ. Σεργκέι Σαζόνοφ, που φιλοξενεί το πρακτορείο TASS και αναδημοσιεύθηκαν από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων μπορούν να χαρακτηριστούν τουλάχιστον ως αυθαίρετα αβάσιμοι, καθώς η επιχειρηματολογία που τους συνοδεύει βρίθει κενών και δεν συνοδεύονται από τεκμηριωμένη εμπειρογνωμοσύνη.

Το μουσείο μας συναντήθηκε δύο φορές στη Θεσσαλονίκη με τον κ. Σεργκέι Σαζόνοφ, ο οποίος ζήτησε την επιστημονική μας βοήθεια. Επισημάναμε ότι ως δημόσιος φορέας, το ΚΜΣΤ προσυπογράφει κάθε διεθνώς αποδεκτό κώδικα μουσειακής δεοντολογίας και είναι πάντα ανοικτό σε επιστημονικές και ερευνητικές συνεργασίες που διενεργούνται με καλή πίστη. Στο φιλικό πλαίσιο αυτής της συνάντησης, υπήρξε η κατ' αρχήν συνεννόηση να ανταλλαγούν κάποιες βασικές πληροφορίες για κάθε επιστημονική συνεργασία που είναι απαραίτητη για το θέμα αυτό. Το ρωσικό μουσείο, μέχρι στιγμής δεν έχει αποστείλει έγκυρα στοιχεία που να αποδεικνύουν τον ισχυρισμό της αντικατάστασης του έργου τους με αυτό που βρίσκεται στη συλλογή Κωστάκη, ώστε να προσφέρουν οποιοδήποτε, προσωρινό έστω, συμπέρασμα.

Το ΚΜΣΤ προφανώς θα συνεργαστεί επιστημονικά με το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ και θα συμβάλει στην διερεύνηση της υπόθεσης που το αφορά, αρκεί να πληρούνται οι όροι δεοντολογίας που αναφέραμε, δηλ. να αποποιηθεί κατά την επιστημονική συνεργασία το ρωσικό μουσείο της διεκδίκησης και να αποστείλει πλήρη και τεκμηριωμένα στοιχεία που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην διευκόλυνση της έρευνας για το θέμα που το απασχολεί.

Το μουσείο μας είναι απόλυτα βέβαιο για την ασφαλή και τεκμηριωμένη προέλευση του εν λόγω πίνακα, ο οποίος αποτελεί περιουσία του Ελληνικού Κράτους και από την πλευρά μας ως δημόσιος φορέας, θα την υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο μέσο εφ’ όσον αυτό κριθεί αναγκαίο.


Πηγή: The TOC1, The TOC2

Δεν υπάρχουν σχόλια