Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Το μυστήριο της Ραβέννας, γρίφος αιώνων

Ο Μανόλης Κορρές στον περίβολο της Zivasart Gallery, στο Χαλάνδρι. Πίσω ένα από τα μεταλλικά έντομα, γλυπτό του Νίκου Ζήβα, όπου και η έκ...

Το μυστήριο της Ραβέννας, γρίφος αιώνων
Ο Μανόλης Κορρές στον περίβολο της Zivasart Gallery, στο Χαλάνδρι. Πίσω ένα από τα μεταλλικά έντομα, γλυπτό του Νίκου Ζήβα, όπου και η έκθεση «Αρχιμήδης» από τη συλλογή του Βασίλη Μιχελά.
Είχε μια εξαιρετική συγκυρία η βραδιά στον κήπο του Ιδρύματος Χατζηκώνστα στο Χαλάνδρι. Απέναντι, στην γκαλερί του Νίκου Ζήβα, η έκθεση μηχανικής τεχνολογίας από τη συλλογή του Βασίλη Μιχελά ήταν ένας προθάλαμος για όσα θα επακολουθούσαν. 

Τα αντικείμενα της έκθεσης, που είχε επιμεληθεί ο αρχιτέκτων Μανόλης Κορρές, μυούσαν στο πνεύμα του Αρχιμήδη και ήταν από μόνα τους αρχιτεκτονήματα υψηλής ευφυΐας: ο κοχλίας, η τροχαλία, η σφήνα, η σπείρα, το σχοινί, το πολύσπαστο αποκτούσαν την ιερότητα της εφαρμογής της ανθρώπινης διάνοιας. Ο Μανόλης Κορρές ήταν στο επίκεντρο αυτής της ιδιαίτερης εκδήλωσης, που συγκέντρωσε μέγα πλήθος, ανάμεσά τους και τον διευθυντή του Μουσείου και της Βιβλιοθήκης της Ραβέννας Μαουρίτσιο Ταραντίνο, αρχιτέκτονες και διανοητές, όπως τον Θεοδόση Τάσιο, και τους ανθρώπους του Δήμου Χαλανδρίου που στήριξε την εκδήλωση σε αυτόν τον ιστορικό χώρο του Ιδρύματος Χατζηκώνστα, που έχει έτος ίδρυσης το 1853.

Η παρουσία του διευθυντή του Μουσείου της Ραβέννας δικαιολογείτο από το θέμα του Μανόλη Κορρέ. Ήλθε στην Αθήνα προσκεκλημένος του Νίκου Ζήβα, εικαστικός ο ίδιος και ιδιοκτήτης της γκαλερί Ζivasart gallery όπως και του οικογενειακού εκθετηρίου θραυσμάτων από νεοκλασικά μέλη (που ίσως γίνει μουσείο). Ένα από τα μεγάλα αινίγματα αρχιτεκτονικής και τεχνολογίας είναι εδώ και αιώνες το Μαυσωλείο του Θευδέριχου στη Ραβέννα, χτισμένο το 525 μ.Χ., ένα «από τα πιο πρωτότυπα έργα της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής», όπως λέει ο Μανόλης Κορρές. Ο Θευδέριχος (454-526) είναι θρυλική μορφή της κεντροευρωπαϊκής ιστορίας, στα σταυροδρόμια διακύμανσης ισχύος ανάμεσα σε Ούννους, Βησιγότθους και Οστρογότθους, κυβέρνησε την Ιταλία και στα τέλη της ζωής του έχτισε το μαυσωλείο του στα ελώδη εδάφη της Ραβέννας. Στα νεανικά του χρόνια έζησε στην Κωνσταντινούπολη. Το μαυσωλείο είναι οικοδόμημα από υπόλευκο λίθο της Ιστριας, ύψους 16 μ., με στοιχείο μοναδικότητας τον κυκλικό θόλο του, που είναι μονολιθικός. «Με διάμετρο σχεδόν 11 μέτρων και βάρος 240 τόνων, είναι ό,τι μεγαλύτερο ανυψώθηκε πλήρως αναρτημένο κατά την αρχαιότητα», λέει ο Μανόλης Κορρές.

Το μυστήριο της Ραβέννας, γρίφος αιώνων
Σχέδιο του Μανόλη Κορρέ από τη σειρά για το Μαυσωλείο του Θευδέριχου στη Ραβέννα (525 μ.Χ.). Κάτω, το μνημείο σήμερα

Το μυστήριο της Ραβέννας, γρίφος αιώνων

Σε μια παρουσίαση εξονυχιστικά τεκμηριωμένη, ο Μανόλης Κορρές ξεδίπλωσε τη σκέψη του πάνω στην αρχαία τεχνολογία παρουσιάζοντας και όλα τα εξελικτικά στάδια, από την εξόρυξη και τη μεταφορά της πέτρας ώς την αποπεράτωση του μαυσωλείου, με δικά του σχέδια (όπως συνηθίζει). Ανέπτυξε όλον τον προβληματισμό και τους πυκνούς γρίφους (που απασχολούν ερευνητές επί αιώνες) για το πώς ήταν δυνατόν να επιτευχθεί η οικοδόμηση σε ελώδες έδαφος ενός μνημείου με τόσο βαρύ θόλο. Και υποστήριξε όλη τη φάση της ανέγερσης του μαυσωλείου πάνω στις αρχές της μηχανολογίας, όπως εφευρέθηκε από τον Αρχιμήδη (που τελειοποίησε προγενέστερη γνώση), και παρουσίασε την πλήρως τεκμηριωμένη λύση ότι ο θόλος κατασκευάστηκε πριν από το κτίριο. Με τροχαλίες κρατήθηκε ψηλά όσο το κτίριο χτιζόταν από κάτω προς τα πάνω έως ότου συναντήσει τον θόλο. Είναι ένα επίτευγμα μηχανικής σκέψης, μοναδικό στα χρονικά, και αντικείμενο πολλών ερευνών. Ο Μανόλης Κορρές βιογράφησε επί της ουσίας αυτό το παγκόσμιο μνημείο, εργαζόμενος πάνω στην περίπτωσή του επί πολλά χρόνια.

Το Μουσείο της Ραβέννας, όπως δήλωσε συγκινημένος ο διευθυντής του, προτίθεται να παρουσιάσει την έκθεση και τα σχέδια στη Ραβέννα. Ο Μανόλης Κορρές είναι ο μοναδικός ερευνητής που προσφέρει μια τέτοια γνώση για το Μαυσωλείο του Θευδέριχου.  


Πηγή: Ν. Βατόπουλος, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια