Στη διάρκεια της καραντίνας ακούστηκαν πολλά που αναδείκνυαν το αξιοπερίεργο όσων ζούσαμε και ένα από αυτά ήταν ότι το Μουσείο Ashmole...
Στη διάρκεια της καραντίνας ακούστηκαν πολλά που αναδείκνυαν το αξιοπερίεργο όσων ζούσαμε και ένα από αυτά ήταν ότι το Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης αναγκάστηκε να κλείσει για πρώτη φορά από τότε που άνοιξε, δηλαδή από το 1683.
Το Ashmolean πρόκειται να ανοίξει και πάλι για το κοινό στις 10 Αυγούστου έπειτα από σχεδόν πέντε μήνες, χρόνος «παγωμένος» και χρόνος επώασης μιας άλλης, πλέον, σχέσης με την ευρύτερη κοινωνία. «Ανοίγουμε στις 10 Αυγούστου και... δεν κρατιόμαστε» λέει –σε ελεύθερη απόδοση– η ανακοίνωση του ιστορικού μουσείου της Οξφόρδης, που αν και τόσο παλαιό και παραδοσιακό είναι διαρκώς ανοικτό σε επιλογές και καινοτομίες.
Ήδη, από το 2009 λειτουργεί πλήρως ανακαινισμένο με νέες πτέρυγες και αρχιτεκτονικές μετατροπές που του έδωσαν ώθηση ώστε να διαδραματίζει σοβαρό ρόλο στη διάρκεια του 21ου αιώνα.
Το παλιό κτίριο δεν είναι το αρχικό του 17ου αιώνα, αλλά ένα νεοκλασικό οικοδόμημα του 1845 που χτίστηκε βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα και αρχαιολόγου, Τσαρλς Κόκερελ (1788-1863), που συνδέεται άμεσα και με την Ελλάδα μέσα από τα ταξίδια του, τα κείμενα, τα σχέδια και τη διαμονή του. Ο Κόκερελ πρόσφερε έτσι στην Οξφόρδη ένα ακόμη μεγάλο κτίριο του κλασικού κανόνα, επιβλητικού και ακαδημαϊκού, απολύτως εναρμονισμένου στο πνεύμα της δεκαετίας του 1840 (την ίδια δεκαετία, ο Χριστιανός Χάνσεν σχεδιάζει το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο Θεόφιλος Χάνσεν το Αστεροσκοπείο και ο Λύσσανδρος Καυταντζόγλου το Αρσάκειο όπου στεγάζει σήμερα το Συμβούλιο της Επικρατείας).
Το Ashmolean, με τις πλούσιες συλλογές του, αρχαιολογικές και από την ιστορία της τέχνης, ξανανοίγει πιάνοντας το νήμα εκεί όπου το άφησε. Θα επαναλειτουργήσει η έκθεση «Ο νεαρός Ρέμπραντ» που είχε διακοπεί λόγω της πανδημίας, αλλά η πρόσβαση θα είναι ελεγχόμενη και περιορισμένη.
Το σπουδαίο αυτό μουσείο της Οξφόρδης στεγάζει και τη μεγαλύτερη συλλογή μυκηναϊκών του Άρθουρ Εβανς, τη μεγαλύτερη συλλογή εκτός Κρήτης. Ο Άρθουρ Εβανς (1851-1941) εργάστηκε και σε διευθυντική θέση στο Ashmolean από το 1884 ώς το 1908 και είναι από τους κύριους διαμορφωτές της εικόνας και της λειτουργίας του μουσείου όπως το γνωρίσαμε στη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Μία από τις online εκθέσεις του μουσείου είναι αφιερωμένη στα ελληνικά κεντήματα από τον 18ο και 19ο αιώνα και τη σχέση τους με τον ευρύτερο πολιτισμικό καμβά της Μεσογείου.
Πηγή: Ν. Βατόπουλος, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια