Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Οι γάτες του Βυζαντινού Μουσείου

Το κουκούλι του Κέγκο Κούμα που βλέπαμε από μακριά στην αυλή του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου το διάστημα της καραντίνας, είνα...

Οι γάτες του Βυζαντινού Μουσείου

Το κουκούλι του Κέγκο Κούμα που βλέπαμε από μακριά στην αυλή του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου το διάστημα της καραντίνας, είναι εξίσου εντυπωσιακό από κοντά, αν κρίνει κανείς τον ενθουσιασμό των επισκεπτών του ανοιχτού πια μουσείου. 

Όμως, στη μεγάλη αίθουσα περιοδικών εκθέσεων υπάρχουν κι άλλα εντυπωσιακά έργα σύγχρονης ιαπωνικής τέχνης που προσελκύουν καθημερινά ένα εξοικειωμένο, κυρίως νεανικό κοινό. Οπως οι 1.500 μικρές κεραμικές γάτες του Νομπουάκι Τακεκάβα που κλέβουν τις εντυπώσεις. Γιατί ο Τακεκάβα δεν σχεδίασε μόνο την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκιο, αλλά και τη μικρογραφία του ολυμπιακού σταδίου που βλέπουμε στην αίθουσα. Μόνο που οι θεατές δεν είναι άνθρωποι αλλά γάτες. Αξιαγάπητες, χαριτωμένες, σε διάφορες πόζες και χρώματα και καμία μα καμία δεν είναι ίδια με την άλλη.

Είναι το έργο «Τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων για γάτες» που συνοδεύεται από άλλα έργα, ζωγραφική σε ξύλο, με τις ίδιες πάλι πρωταγωνίστριες και αρκετή δόση χιούμορ. Γιατί εδώ τα συμπαθή κατοικίδια παρουσιάζονται σε διάφορες αθλητικές δραστηριότητες.

«Είναι μια διαφορετική έκθεση η οποία έχει μια φρεσκάδα μέσα στο καλοκαίρι και θεαματική αλλά και από πλευράς μουσειολογικής παρουσίασης» λέει στην «Κ» η διευθύντρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Κατερίνα Δελλαπόρτα. «Παρουσιάζεται με τον απόλυτο ιαπωνικό μινιμαλισμό, προβάλλοντας αυτό που θέλει να τονίσει κάθε έργο από μόνο του, χωρίς “μουσειολογική φλυαρία”».

Ίσως αναρωτηθούν κάποιοι, τι ρόλο έχουν αυτές οι εκθέσεις μέσα σε ένα βυζαντινό μουσείο; «Το ΒΧΜ μπορεί να είναι πολύ συγκεκριμένο σαν περιεχόμενο, δεν παύει όμως να είναι ένα σύγχρονο μουσείο, ανοιχτό στο πολιτιστικό γίγνεσθαι. Δεν είναι απομονωμένο, αντιθέτως δέχεται και υποδέχεται εκθέσεις, οι οποίες μεταφέρουν ένα άλλο μήνυμα. Το άνοιγμα της έκθεσης είχε προγραμματιστεί για τον περασμένο Μάρτιο ενόψει της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας του “Τόκιο 2020”, αλλά εξαιτίας της παγκόσμιας πανδημίας, έπρεπε να ανασταλεί. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες αναβλήθηκαν για το 2021, όμως τα έργα παρέμειναν στο μουσείο μας και θεωρήσαμε, πέραν της υποχρέωσης που είχαμε στη συνεργασία με το Ιαπωνικό Πολιτιστικό Ινστιτούτο και την πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, ότι έπρεπε να δει το κοινό τη σύγχρονη ιαπωνική τέχνη».

Η έκθεση «Λαμπαδηδρομία προς Τόκιο-Κληρονομιά και αφομοίωση» παρουσιάζει κορυφαίους σύγχρονους καλλιτέχνες της Ιαπωνίας, δημοφιλείς και έξω από τα σύνορα της χώρας τους. Οπως ο φιλόσοφος της αρχιτεκτονικής Κέγκο Κούμα, διάσημος για τα επιβλητικά του κτίρια, ανάμεσά τους το Στάδιο των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκιο. Έργο με ιδιαίτερους συμβολισμούς είναι ο «Επαναπατρισμός» της Κέι Ιμάτζου. Η κ. Δελλαπόρτα πιστεύει ότι «θα μπορούσε να είναι μεταφορικά μια σύγχρονη “Γκουέρνικα” των έργων τέχνης από την αρχαιότητα έως σήμερα που αποσπάστηκαν με βίαιο τρόπο από τον τόπο καταγωγής τους. Σε αυτό ο επισκέπτης μπορεί να δει από τα γλυπτά του Παρθενώνα μέχρι έργα που έκλεψαν οι ναζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, για παράδειγμα τον “Αδάμ και την Εύα” του Λούκας Κράναχ του Πρεσβύτερου, κ.α. Διακρίνεται ακόμη και το Μουσείο της Ακρόπολης, γιατί η Κέι Ιμάτζου θέλει να περάσει για συμβολικούς λόγους το μήνυμα της επιστροφής των έργων στον τόπο καταγωγής τους».

Εικαστικές σημειολογικές αναφορές σε έργα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και πώς αυτά έχουν επιδράσει στον σύγχρονο άνθρωπο παρουσιάζει και το έργο του Γιου Αράκι. Μία προβολή διπλής όψεως και μία εγκατάσταση με βίντεο που ονομάζει «Temple of the Templet» και τρέχει γύρω από δύο αρχιτεκτονήματα, αντίγραφα του Παρθενώνα. «Το ένα είναι στο Εδιμβούργο και το άλλο στο Νάσβιλ στην Αμερική».



Ο Νομπουάκι Τακεκάβα στις γάτες του περνάει το μήνυμα: «Ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες σήμερα συνδέονται με την πολιτική και το εμπόριο και ότι απομακρύνθηκαν από την αρχική ιδέα». Υπάρχει όμως και το «Παραμοντελιστικό γκράφιτι, 2012», μία εγκατάσταση του γνωστού Γιασουχίκο Χαγιάσι που έχει εφεύρει το νέο ιαπωνικό γκράφιτι. Μέσα από τα έργα των έξι καλλιτεχνών οι Ιάπωνες τονίζουν την επίδραση του παρελθόντος στο παρόν και στο μέλλον.

Στο ΒΧΜ ο επισκέπτης μπορεί να δει και έργα κινεζικής τέχνης από τη συλλογή Πασσά στο πλαίσιο του έτους Ελλάδα-Κίνα, εκτός από τα έργα του σύγχρονου ιαπωνικού πολιτισμού. Και βέβαια τη μόνιμη συλλογή του μουσείου. Στο μεταξύ ετοιμάζεται η έκθεση «Λιτανείες και θρησκευτικές πομπές» για το φθινόπωρο.


Πηγή: Γ. Συκκά, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια