Page Nav

HIDE

Gradient Skin

Gradient_Skin

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ :

latest

Μια έκθεση για τις θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας ταξιδεύει στη Μελβούρνη

Η έκθεση «Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», προϊόν συνέργειας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μουσείου της...

Μια έκθεση για τις θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας ταξιδεύει στη Μελβούρνη

Η έκθεση «Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», προϊόν συνέργειας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μουσείου της Μελβούρνης ερευνά τον τρόπο που το εμπόριο επηρέασε τον ελληνικό πολιτισμό και στη συνέχεια τον αρχαίο κόσμο.

Η έκθεση «Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», προϊόν δημιουργικής συνέργειας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μουσείου της Μελβούρνης, υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και των μουσείων της Βικτώριας Αυστραλίας, θα φιλοξενείται έως τις 14 Αυγούστου 2022 στο Μουσείο της Μελβούρνης στην Αυστραλία.

Οι αρχαίοι Έλληνες υπήρξαν σπουδαίοι ταξιδευτές. Από νωρίς στην ιστορία τους εστίασαν το ενδιαφέρον τους στη θάλασσα. Ζώντας σε μια ορεινή λωρίδα γης στη νότια Ευρώπη που ήταν περικυκλωμένη από νησιά, ανέπτυξαν μια ισχυρή ναυτική δύναμη που ήρθε σε επαφή με μακρινούς τόπους και ανθρώπους.

Από τους καλύτερους ναυτικούς της Μεσογείου, οι αρχαίοι Έλληνες αντάλλασσαν αγαθά και ιδέες· αναζητούσαν νέους τόπους για μόνιμη ή περιστασιακή διαμονή· επέκτειναν τη δύναμή τους όχι μόνο ειρηνικά αλλά και βίαια. Αυτά τα ταξίδια άνοιξαν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, επηρέασαν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους και διαμόρφωσαν τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις τους. Η αλληλεπίδραση με μακρινούς ανθρώπους και τόπους ήταν καθοριστική για τη δημιουργία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.


Χρυσό αβαθές κύπελλο με ανάγλυφη διακόσμηση που αποδίδει θαλασσινό τοπίο από τη Μιδέα (Δενδρά) Αργολίδας. 1500–1300 π.Χ. ΕΑΜ, Π 7341. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Μ. Κοντάκη
Χρυσό αβαθές κύπελλο με ανάγλυφη διακόσμηση που αποδίδει θαλασσινό τοπίο από τη Μιδέα (Δενδρά) Αργολίδας. 1500–1300 π.Χ. ΕΑΜ, Π 7341. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Μ. Κοντάκη

Αττικός ερυθρόμορφος κιονωτός κρατήρας με παράσταση Ηρακλή που επιτίθεται στον Βούσιρι, βασιλιά της Αιγύπτου. Γύρω στα 470 π.Χ. EAM, A 19568. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
Αττικός ερυθρόμορφος κιονωτός κρατήρας με παράσταση Ηρακλή που επιτίθεται στον Βούσιρι, βασιλιά της Αιγύπτου. Γύρω στα 470 π.Χ. EAM, A 19568. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος

Μαρμάρινο άγαλμα Σφίγγας από τα Σπάτα Αττικής. 560–550 π.Χ. ΕΑΜ, Γ 28. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
Μαρμάρινο άγαλμα Σφίγγας από τα Σπάτα Αττικής. 560–550 π.Χ. ΕΑΜ, Γ 28. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος

Ειδώλιο του θεού Μπες από το Ιδαίον Άντρο της Κρήτης. Περ. 620–590 π.Χ. EAM, X 11791. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
Ειδώλιο του θεού Μπες από το Ιδαίον Άντρο της Κρήτης. Περ. 620–590 π.Χ. EAM, X 11791. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος

Επιτύμβια στήλη της Αλεξάνδρας με την ενδυμασία της αιγυπτιακής θεότητας Ίσιδας από το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού της Αθήνας. 125–150 μ.Χ. ΕΑΜ, Γ 1193. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Γ. Πατρικιάνος
Επιτύμβια στήλη της Αλεξάνδρας με την ενδυμασία της αιγυπτιακής θεότητας Ίσιδας από το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού της Αθήνας. 125–150 μ.Χ. ΕΑΜ, Γ 1193. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Γ. Πατρικιάνος

Αμφιπρόσωπος κάνθαρος στον οποίο αντιπαραβάλλονται ένα ερυθροβαφές πρόσωπο λευκής γυναίκας και το πρόσωπο μιας Αιθιόπισσας. Γύρω στο 490 π.Χ. ΕΑΜ, Α 2056. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
 Αμφιπρόσωπος κάνθαρος στον οποίο αντιπαραβάλλονται ένα ερυθροβαφές πρόσωπο λευκής γυναίκας και το πρόσωπο μιας Αιθιόπισσας. Γύρω στο 490 π.Χ. ΕΑΜ, Α 2056. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Μέσα από σαράντα τέσσερα εμβληματικά έργα τέχνης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που καλύπτουν μια χρονική περίοδο τεσσάρων χιλιετιών, ο επισκέπτης πλοηγείται σε καινούργιες θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας.

Από την αρχαιότητα οι Έλληνες έχουν μια ευρέως κοινή γεωλογική κληρονομιά, τη Μεσόγειο Θάλασσα. Τα εκθέματα χρονολογούνται από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού έως τη Ρωμαϊκή Περίοδο και αντιπροσωπεύουν περιόδους οικονομικού και πολιτιστικού εμπορίου μεταξύ της Ελλάδας και των γειτόνων της.

Το νήμα που διαπερνά την έκθεση αφορά το πώς τα ταξίδια και οι επαφές με άλλους λαούς και πολιτισμούς ζωογόνησαν το πνεύμα και επέδρασαν στο αρχαιοελληνικό γίγνεσθαι. Τα εκθέματα, τα οποία παρουσιάζονται σε τρεις άξονες και οκτώ θεματικούς σταθμούς, εικονογραφούν την ελληνική εμπορική διασπορά αλλά και τις πολεμικές αναταράξεις, τις ακμάζουσες ελληνικές αποικίες αλλά και τις παροικίες ξένων στον ελλαδικό χώρο, τις εγχώριες θρησκευτικές αντιλήψεις αλλά και την ενσωμάτωση νέων λατρευτικών στοιχείων. Είναι ένα εκκρεμές που αέναα κινείται μεταξύ της αρχαιοελληνικής ιδιοσυγκρασίας και διαμορφωτικών εμπειριών μέσα από την επικοινωνία.


Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ανάμεσα στα εξαιρετικά αντικείμενα που προέρχονται από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ταξίδεψαν στη Μελβούρνη είναι και μια εντυπωσιακή μαρμάρινη Σφίγγα, ένα γυναικείο κεφάλι με το σώμα φτερωτού λιονταριού, που εκτίθεται για πρώτη φορά εκτός του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ένας αμφιπρόσωπος κάνθαρος στον οποίο αντιπαραβάλλονται ένα ερυθροβαφές πρόσωπο λευκής γυναίκας και το πρόσωπο μιας Αιθιόπισσας, ένας αττικός ερυθρόμορφος κιονωτός κρατήρας με παράσταση Ηρακλή που επιτίθεται στον Βούσιρι, βασιλιά της Αιγύπτου, ένα χρυσό αβαθές κύπελλο με ανάγλυφη διακόσμηση που αποδίδει θαλασσινό τοπίο από τη Μιδέα (Δενδρά) Αργολίδας και ένα ειδώλιο του θεού Μπες από το Ιδαίον Άντρο της Κρήτης και μια επιτύμβια στήλη της Αλεξάνδρας με την ενδυμασία της αιγυπτιακής θεότητας Ίσιδας από το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού της Αθήνας, εκθέματα που δείχνουν την ώσμωση μέσα από την οποία προέκυψε η ιδιαίτερη πολιτισμική ταυτότητα του αρχαίου ελληνικού κόσμου.


Πηγή: Αργ. Μποζώνη, LiFO




Δεν υπάρχουν σχόλια