[Credit : Manuel Añò-ProdAqua] Η ιταλο-γαλλική αποστολή ανέκτησε μια συλλογή από γυάλινα σκεύη και ακατέργαστους γυάλινους όγκους από το ρωμ...
[Credit : Manuel Añò-ProdAqua] |
Η ιταλο-γαλλική αποστολή ανέκτησε μια συλλογή από γυάλινα σκεύη και ακατέργαστους γυάλινους όγκους από το ρωμαϊκό ναυάγιο, με την ονομασία Capo Corso 2, που βρίσκεται σε βάθος περίπου 350 μέτρων στη θαλάσσια λωρίδα μεταξύ Capo Corso (Κορσική-Γαλλία) και του νησιού Capraia (Ιταλία).
Το φορτίο αποτελείται κυρίως από κατεργασμένα κομμάτια αλλά και από ακατέργαστους όγκους γυαλιού σε μια σειρά μεγεθών και χρωμάτων που είναι έτοιμα να μεταμορφωθούν σε εμπορικά επιτραπέζια σκεύη. Είναι μόλις η δεύτερη γνωστή περίπτωση μέχρι σήμερα στη Μεσόγειο.
Αυτό το πλοίο άφησε χιλιάδες θραύσματα γυαλιού και τόνους ακατέργαστων τεμαχίων στον πυθμένα της θάλασσας. Το περιεχόμενο του ναυαγίου δείχνει ότι ταξίδεψε για τελευταία φορά στα τέλη του 1ου ή στις αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ.
[Credit: M.Añò-V.Creuze-D.Degez] |
[Credit: M.Añò-V.Creuze-D.Degez] |
[Credit: M.Añò-V.Creuze-D.Degez] |
[Credit: M.Añò-V.Creuze-D.Degez] |
Η διμερής αποστολή συντονίστηκε από την ιταλική πλευρά από την Εθνική Εποπτεία Υποβρύχιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Ιταλικό Υπουργείο Πολιτισμού) υπό τη διεύθυνση της Επιτρόπου Barbara Davidde και από τη γαλλική πλευρά από το Département des Recherches Archéologiques subaquatiques et sous-marine-Drassm (Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού), υπό τη διεύθυνση της αρχαιολόγου Franca Cibecchini, υπεύθυνη για την Κορσική. Η Inrap συνεργάζεται επίσης στην αποστολή μελέτης του ναυαγίου, με τον Souen Fontaine, αρχαιολόγο ειδικό στην αρχαία υαλουργία. Για πρώτη φορά, η αρχαιολογική έρευνα συνδέθηκε με τη θαλάσσια βιολογική παρατήρηση της πανίδας αυτών των ιδιαίτερων βαθιών οικοσυστημάτων χάρη στην άμεση συμμετοχή της οικολόγου Nadine Le Bris (Sorbonne Université-Museum National d’Histoire Naturelle).
Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε το 2012 σε βάθος 350 μέτρων. Το ναυάγιο αρχικά θεωρήθηκε ότι βρισκόταν στα γαλλικά χωρικά ύδατα και το τμήμα Ενάλιας Αρχαιολογίας του Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας διεξήγαγε ορισμένες προκαταρκτικές έρευνες το 2013 και το 2015. Διπλωματικές διαπραγματεύσεις για την διευθέτηση των συνόρων μετατόπισαν την τοποθεσία της ανακάλυψης στα ιταλικά χωρικά ύδατα το 2016 και οι δύο χώρες συμφώνησαν να συνεργαστούν για την μελέτη του ναυαγίου. Η πρώτη εκστρατεία της κοινής αποστολής πραγματοποιήθηκε την πρώτη εβδομάδα αυτού του μήνα.
Το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού διέθεσε την ναυαρχίδα των ερευνητικών σκάφων του, το Alfred Merlin, εξοπλισμένο με τα δύο ROV, Arthur και Hilarion, για να πραγματοποιήσει έρευνα στα βαθιά. Το Arthur, είναι ένα νέο πρωτότυπο ROV που σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε από τον καθηγητή Vincent Creuze (Πανεπιστήμιο Montpellier-LIRM), ο οποίος συμμετείχε στην αποστολή. Αυτό το ρομπότ, ένα από τα μικρότερα και ελαφρύτερα στην κατηγορία του, μπορεί να φτάσει σε βάθος 2500 μέτρων και επιτρέπει όχι μόνο τη λήψη βίντεο υψηλής ευκρίνειας αλλά και τον αερισμό ή την αναρρόφηση του ιζήματος με ηλεκτρική σκούπα και την ανάκτηση αντικειμένων. Το Rov Hilarion, που οδηγείται από τον αρχαιολόγο Denis Degez, μπορεί να παράγει βίντεο υψηλής ευκρίνειας σε βάθος έως και 500 μέτρα.
[Credit : Manuel Añò-ProdAqua] |
[Credit: M.Añò-V.Creuze-D.Degez] |
[Credit : Manuel Añò-ProdAqua] |
[Credit : Manuel Añò-ProdAqua] |
[Credit : Manuel Añò-ProdAqua] |
Το ROV Arthur ανακάλυψε μια ποικιλία γυάλινων τεμαχίων, όπως μπουκάλια, πιάτα, φλιτζάνια, κύπελλα, ένα μικρό σκεύος καλλυντικών και πολλά ακατέργαστα τεμάχια. Εκτός από τα γυάλινα σκεύη ανασύρθηκαν στην επιφάνεια δύο μεγάλες χάλκινες λεκάνες και αμφορείς.
Αυτή τη στιγμή το ναυάγιο χρονολογείται μεταξύ του τέλους του 1ου και των αρχών του 2ου αιώνα μ.Χ., αλλά μια αναλυτικότερη μελέτη των υλικών θα μπορέσει να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για την χρονολόγηση του ναυαγίου και περισσότερες πληροφορίες για τη διαδρομή που ταξίδεψε με το πλοίο στο τελευταίο του ταξίδι. Σε μια αρχική ανάλυση του φορτίου, δεδομένου του τύπου των ορατών αμφορέων (σινωπικοί αμφορείς (σε σχήμα καρότου), ανατολίτικοι αμφορείς συμπεριλαμβανομένων πιθανών αμφορέων τύπου Βηρυτού και μερικούς αμφορείς τύπου Gauloise 4), της ποσότητας των γυάλινων αγγείων και των μπλοκ ακατέργαστου γυαλιού, οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι το πλοίο πρέπει να προερχόταν από λιμάνι της Μέσης Ανατολής, ίσως από τον Λίβανο ή τη Συρία, και ότι κατευθυνόταν προς τις γαλλικές ακτές της Προβηγκίας.
Δεδομένης της εξαιρετικής φύσης του ναυαγίου και των αποτελεσμάτων αυτής της πρώτης έρευνας, οι αρχαιολόγοι και των δύο χωρών ελπίζουν να μπορέσουν να ξεκινήσουν ένα ευρύτερο διεπιστημονικό έργο τα επόμενα χρόνια.
Πηγή: ArkeoNews, National Superintendency for Underwater Cultural Heritage
Δεν υπάρχουν σχόλια