Πόζαραν με φόντο τα αγάλματα της αρχαϊκής περιόδου, αλλά και τα κυκλαδίτικα ειδώλια. Τριάντα δύο μόνιμοι κάτοικοι της πολυπαθούς περιοχής γ...
Πόζαραν με φόντο τα αγάλματα της αρχαϊκής περιόδου, αλλά και τα κυκλαδίτικα ειδώλια. Τριάντα δύο μόνιμοι κάτοικοι της πολυπαθούς περιοχής γύρω από το μουσείο έγιναν οι πρωταγωνιστές ενός πρωτότυπου φωτογραφικού... άλμπουμ, που είχε έναν κοινό παρονομαστή:
Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Στόχος τους, να αποδείξουν σε όλους όσοι έχουν ξεγράψει το ιστορικό κέντρο ότι ακόμη στην περιοχή αυτή υπάρχει ένας ολοζώντανος πυρήνας ανθρώπων, που αγαπά και θα συνεχίζει να αγαπά το μέρος όπου κατοικεί.
Οι λήψεις αυτές, που συνθέτουν τη φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Στάση: Μουσείο», από τις 8 Μαΐου θα παρουσιάζονται στο εσωτερικό αίθριο του πολιτιστικού ιδρύματος της οδού Πατησίων. Πίσω από την ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία βρίσκονται οι φωτογράφοι Αννα-Μαρία Χατζηστεφάνου και Φώτης Γ. Πλέγας.
Η έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Στάση: ΜΟΥΣΕΙΟ» φιλοξενείται στο «Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο» από τις 8 Μαΐου, στο πλαίσιο των πολιτιστικών του δράσεων. Οι δύο φωτογράφοι, στο εσωτερικό Αίθριο του μουσείου, έστησαν μια ενδιαφέρουσα από κάθε άποψη δουλειά. Απευθύνθηκαν στους κατοίκους της γύρω από το μουσείο περιοχής και τους ζήτησαν να φωτογραφηθούν στους εκθεσιακούς χώρους του, καθώς και στον «Κήπο του Μουσείου».
Αφορμή για το εγχείρημα αποτέλεσε η φωτογραφική δουλειά του Theo Chalmers στο Ασμόλιαν Μιουζίουμ της Οξφόρδης, το 2009. Εδώ στόχος των φωτογράφων ήταν να δώσουν στους κατοίκους της περιοχής τη δυνατότητα να εκφράσουν την προσωπική τους σχέση με τον συγκεκριμένο χώρο, δημιουργώντας μια εικόνα - αντανάκλαση του νέου, σημαντικού ρόλου που μπορεί και θα πρέπει να παίξει το μουσείο στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της πρωτεύουσας.
Ενός ρόλου που υπαγορεύεται από τις αλλαγές και τις μετατοπίσεις στις κοινωνικές, γεωγραφικές και ιδεολογικές ισορροπίες και ανάγκες που διαμορφώνουν τη σημερινή Αθήνα. Τριάντα δύο άτομα όλων των ηλικιών φωτογραφήθηκαν σε διαφορετικά σημεία, που συναποφασίστηκαν με τους φωτογράφους. Στον φακό αποτυπώνονται οι διαφορετικές όψεις της ιστορικής, πολιτιστικής και κοινωνικής ταυτότητας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου διαχρονικά από τον 19ο αιώνα έως σήμερα, ταυτόχρονα δε φωτίζονται εξαιρετικά ενδιαφέρουσες όψεις της σχέσης εκτεθειμένων και «δραστών» με το μουσείο.
Οι φωτογράφοι Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου και Φώτης Γ. Πλέγας απευθύνθηκαν στους κατοίκους της περιοχής γύρω από το μουσείο και τους ζήτησαν να συμμετέχουν στο πρωτότυπο πρότζεκτ, ποζάροντας για εκείνους εντός αλλά και εκτός του ΕΑΜ. Η δημιουργική διαδικασία ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο και ολοκληρώθηκε πριν από περίπου έναν μήνα.
«Σίγουρα υπήρχαν και αρκετοί που δεν ήθελαν να φωτογραφηθούν, όχι για κανέναν άλλον λόγο, αλλά διότι ντρέπονταν» είπε η φωτογράφος Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου. «Οι απλοί άνθρωποι δεν είναι συνηθισμένοι στην έκθεση για αυτό και αρνήθηκαν. Εκείνοι που τελικά αποδέχτηκαν την πρόταση ήταν λίγο έως πολύ εξοικειωμένοι με αυτό. Πρόκειται δηλαδή για καλλιτέχνες ή πολίτες οι οποίοι λίγο έως πολύ δραστηριοποιούνται στην Αθήνα και άρα δεν έχουν πρόβλημα να εκτεθούν στον φακό»
Η ίδια, κάτοικος της περιοχής, τα τελευταία τέσσερα χρόνια προχώρησε στην υλοποίηση της ιδέας, θέλοντας να δείξει ότι παρά τα προβλήματα η ζωή του κόσμου γύρω από το μουσείο συνεχίζεται κανονικά.
«Σίγουρα υπάρχουν προβλήματα. Ο πεζόδρομος της Τοσίτσα μέχρι πρότινος -λέω μέχρι πρότινος διότι το τελευταίο διάστημα έχει «καθαρίσει»- ήταν γεμάτος τοξικομανείς. Ωστόσο, ο κόσμος εδώ δεν μπορεί να σταματήσει να ζει. Κάθε Κυριακή βλέπεις τον κήπο του μουσείου, έναν από τους ωραιότερους της Αθήνας, γεμάτο από κόσμο. Ηλικιωμένοι αλλά και γονείς με τα παιδιά τους κόβουν βόλτες. Αυτός, άλλωστε, ο κήπος ήταν ο μοναδικός που υπήρχε όταν το Πεδίον του Αρεως ήταν κλειστό» συνέχισε.
Μάλιστα, όπως διευκρίνισε και η φωτογράφος, οι περισσότεροι εξ αυτών ήθελαν να απαθανατιστούν από τον φακό μπροστά ή δίπλα σε συγκεκριμένα εκθέματα. «Οι φωτογραφιζόμενοι είχαν επισκεφθεί πολλάκις το μουσείο. Το γνώριζαν καλά. Ελάχιστοι από αυτούς δεν είχαν πατήσει το πόδι τους εκεί» δήλωσε.
«Τα παιδιά ήταν εκείνα που είχαν προτιμήσεις. Βλέπετε, το μουσείο φιλοξενεί κάθε Κυριακή διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα και μέσω αυτών οι μαθητές έχουν γνωρίσει σχεδόν όλα τα εκθέματα. Γι’ αυτό και ήθελαν να φωτογραφηθούν μπροστά από τα αντικείμενα της αρεσκείας τους».
Ιδιαίτερα συγκινητική όμως ήταν η συμμετοχή των ηλικιωμένων κατοίκων στην προσπάθεια των δύο φωτογράφων στο μουσείο. «Οι άνθρωποι αυτοί, παλιοί κάτοικοι της περιοχής, δέχτηκαν αμέσως να μας ποζάρουν, γιατί έτσι πιστεύουν ότι μπορούν να βοηθήσουν και να συμβάλουν στη βελτίωση της περιοχής. Θέλουν πραγματικά να κάνουν κάτι για το μέρος όπου ζουν».
Μάλιστα, η ίδια θεωρείται από τις πιο νέες αφίξεις στη γειτονιά, αφού εγκαταστάθηκε εκεί πριν από τέσσερα χρόνια. «Το κέντρο μού αρέσει πολύ. Ιδίως τα σπίτια του είναι εξαιρετικά» τόνισε.
Πηγή: Γ. Βαζούρα, Εφημερίδα "Δημοκρατία", Εφημερίδα "Έθνος"
Δεν υπάρχουν σχόλια