Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Αρχαιολογία και υψηλή τέχνη

Από τη Βεργίνα στις Βρυξέλλες, από τις Βρυξέλλες πίσω στη Θεσσαλονίκη, η φωτογραφική έκθεση για τα 75 χρόνια της πανεπιστημιακής ανα...



Από τη Βεργίνα στις Βρυξέλλες, από τις Βρυξέλλες πίσω στη Θεσσαλονίκη, η φωτογραφική έκθεση για τα 75 χρόνια της πανεπιστημιακής ανασκαφής προβάλλει τα σημαντικά ευρήματα της περιοχής.

Νέους δρόμους στη γνώση για την αρχαία Μακεδονία, μια αναπάντεχη γνωριμία με έργα μνημειακής ζωγραφικής, αλλά και η σημασία της αρχαιολογικής έρευνας τόσο στους Ευρωπαίους όσο και στους Έλληνες γραφειοκράτες. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο απολογισμός από τη φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Arts and crafts in Greek antiquity: Selected finds from a royal necropolis in Northern Greece», που παρουσιάστηκε τον περασμένο Νοέμβριο σε κεντρικό χώρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου -και η οποία επιστρέφει από αύριο στους χώρους τους Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης- σύμφωνα με την πρωτεργάτριά της ευρωβουλευτή και διευθύντρια της πανεπιστημιακής ανασκαφής στη Βεργίνα, καθ. Χρυσούλα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη.

Πρόκειται για μια έκθεση με φωτογραφίες των ευρημάτων αλλά και της ιστορίας της ανασκαφής στη Βεργίνα-Αιγές, με αφορμή τα 75 χρόνια από την έναρξή της, και που τώρα διοργανώνει το ΜΜΣΤ σε συνεργασία με το Σύλλογο Αποφοίτων ΑΠΘ, στους χώρους του ΜΜΣΤ. Η κ. Παλιαδέλη υπογραμμίζει σχετικά με τα οφέλη της συγκεκριμένης έκθεσης: «Ήταν μια έκθεση σε γραφειοκράτες της Ευρωβουλής -που δεν είναι και αναγκαστικά ενημερωμένοι για τέτοια θέματα -εξαιρούνται οι Ιταλοί, που είναι πολύ ενημερωμένοι και λιγότερο ενδεχομένως οι Ισπανοί και οι Γερμανοί- και οι οποίοι βρέθηκαν αντιμέτωποι με στοιχεία και πληροφορίες αναπάντεχες και ως εκ τούτου οι αντιδράσεις ήταν πολύ θετικές».

Έρευνα και μνημειακή ζωγραφική

Η ίδια συμπλήρωσε: «Είχαμε την ευκαιρία να προβάλουμε με σοβαρότητα τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας χωρίς εθνικιστικές εξάρσεις και να αναδείξουμε τη σημασία της αρχαιολογικής έρευνας -όχι μόνο την ανασκαφή, αλλά και την κατόπιν επεξεργασία των ευρημάτων- και να υπογραμμίσουμε το ρόλο των πανεπιστημιακών ανασκαφών γενικότερα και του ΑΠΘ ειδικότερα σ' αυτήν. Και ως εκ τούτου, να εστιάσουμε στη σημασία των ανθρωπιστικών σπουδών και την παράλληλη ανάγκη στήριξης και οικονομικής ενίσχυσης της έρευνας τόσο μέσω ευρωπαϊκών θεσμών και προγραμμάτων, αλλά και μέσω του ελληνικού Δημοσίου. Το κοινό της έκθεσης ήρθε αντιμέτωπο με μεγάλα έργα τέχνης, μοναδικά για την αρχαία ελληνική ζωγραφική. Βλέπετε, η Βεργίνα πλούτισε τη γνώση μας και σε επίπεδο μνημειακής ζωγραφικής των πλαστικών χρόνων, και μάλιστα έργων υψηλής τέχνης, και άγνωστων αρχαιολογικών ευρημάτων για το ευρύ κοινό της Ευρώπης. Ξεχωριστή θέση ανάμεσα στα εκθέματα κατέχουν οι αναπαραγωγές, σε φυσικό μέγεθος, των δύο μνημειακών τοιχογραφιών από τους βασιλικούς τάφους της Μεγάλης Τούμπας: της ζωφόρου με το κυνήγι λιονταριού από τον τάφο του Φιλίππου Β’, ψηφιακά επεξεργασμένης από το διευθυντή του μουσείου Liebieghaus καθ. V. Brinkmann, και της Aρπαγής της Περσεφόνης από τον Αδη, που κοσμεί το εσωτερικό του λεγόμενου Τάφου της Περσεφόνης, σε ψηφιοποιημένο αντίγραφο του αρχαιολόγου Γ. Μιλτσακάκη».

Τα εκθέματα

Στα 11 πάνελ της έκθεσης υπάρχουν φωτογραφίες μνημείων και ευρημάτων από τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας (αρχαίες Αιγές), που ανασκάπτεται συστηματικά από το ΑΠΘ (από το 1938). Η εικαστική περιήγηση στο ανάκτορο, το θέατρο, την αγορά και το νεκροταφείο των Αιγών συνοδεύεται με απεικονίσεις έργων γλυπτικής, μικρογλυπτικής, επιτύμβιων στηλών, κοσμημάτων, όπλων και τεφροδόχων αγγείων, που αντανακλούν τη μέγιστη σημασία του αρχαιολογικού χώρου για την ιστορία και τον πολιτισμό των αρχαίων Μακεδόνων και την καίρια συμβολή του ΑΠΘ στην ανασκαφή του -παρουσιάζονται και πληροφορίες την ιστορία της ανασκαφής και των ανθρώπων της (Leon Heuzey, Κωνσταντίνος Ρωμαίος, Μανόλης Ανδρόνικος και σήμερα). Στην έκθεση περιλαμβάνεται ακόμα χάρτης της αρχαίας Ελλάδας την παραμονή της εκστρατείας του Αλέξανδρου στην Ανατολή (με σήμανση των Αιγών και του μακεδονικού βασιλείου), καθώς και τοπογραφικό σχέδιο της αρχαίας πόλης και νεκρόπολης των Αιγών με συνοδευτικές φωτογραφίες. 

Η έκθεση θα παραμείνει επισκέψιμη για το κοινό μέχρι την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου.


Πηγή: Γ. Σωτηροπούλου, Αγγελιοφόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια