Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Νεότερα από τον τάφο της Αμφίπολης

Ο Τύμβος Καστά όπου εντοπίστηκε ο αρχαίος τάφος Παγκόσμιο ενδιαφέρον εκδηλώνεται, σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού Κώστα Τασούλα, γ...


Ο Τύμβος Καστά όπου εντοπίστηκε ο αρχαίος τάφος
Παγκόσμιο ενδιαφέρον εκδηλώνεται, σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού Κώστα Τασούλα, για την πορεία των ανασκαφών στον Τύμβο Καστά στην Αμφίπολη, με τους αρχαιολόγους να κάνουν καθημερινά σημαντικά βήματα προς το εσωτερικό του αρχαίου τάφου. Πρωτοφανή κοσμοσυρροή στον αρχαιολογικό χώρο και στο Μουσείο της Αμφίπολης.

Μιλώντας στο Mega, ο κ. Τασούλας δήλωσε πολλά διεθνή μέσα ενημέρωσης έχουν ζητήσει να κάνουν λήψεις στο χώρο της ανασκαφής.

«Νομίζω ότι με αφορμή αυτή την εξέλιξη και την έκρηξη ενδιαφέροντος και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για το μνημείο αυτό το μοναδικό, αξίζει να σκεφτούμε πάλι το θέμα της ανάδειξης του πολιτισμού μας, το θέμα της περηφάνιας που μας προκαλεί ο πολιτισμός μας και το θέμα της προστασίας του, σε συνδυασμό με την αξιοποίησή του περισσότερο από ο,τι μέχρι σήμερα, ώστε η Ελλάδα να ξανακερδίσει μέσω και του πολιτισμού της τη θέση που της αξίζει» σημείωσε.

Αναφερόμενος στις ανασκαφές, ανέφερε ότι προχωρούν κανονικά, ότι ενδεχομένως χρειαστούν δύο ή και περισσότερες εβδομάδες πριν από την εξαγωγή οριστικών συμπερασμάτων και ότι στην αρχαιολογία μετρούν μόνο τα γεγονότα και όχι οι εικασίες ή οι «γεύσεις».

Σε ανακοίνωσή της η αρμόδια ΚΗ' ΕΠΚΑ που πραγματοποιεί την αρχαιολογική ανασκαφή στον Τύμβο Καστά αναφέρει ότι «αναμένει την εύλογη κατανόηση όσων φορέων (πολιτικών, επιστημονικών, κοινωνικών) ζητούν ξενάγηση και ενημέρωση για την διεξαγόμενη έρευνα».

«Βρισκόμαστε μπροστά σε μία σημαντική εν εξελίξει αρχαιολογική ανασκαφή που πρέπει να ολοκληρωθεί απρόσκοπτα.  Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ενημερώνει τακτικά για την πρόοδο των εργασιών που ενδιαφέρει όχι μόνο την ελληνική αλλά και την διεθνή κοινή γνώμη. Η υπηρεσία μας θα είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου φορέα μόλις ολοκληρωθεί η κρίσιμη φάση της ανασκαφής που διεξάγεται ήδη» τονίζεται στην ανακοίνωση.

Όπως επίσης ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού, ο δημόσιος φορέας Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Α.Ε. (ΔΕΣΦΑ) θα διαθέσει 30.000 ευρώ προκειμένου να συνδράμει τις σημαντικές αρχαιολογικές έρευνες στο σημείο. Σημειώνεται πως ο ΔΕΣΦΑ διατηρεί διαρκή και γόνιμη συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού στο πλαίσιο της κατασκευής και επέκτασης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, η οποία οδηγεί σε αρχαιολογικές ανακαλύψεις και σωστικές ανασκαφές σε πολλά μέρη της Ελλάδας από όπου διέρχονται οι αγωγοί.  

Ο κ. Τασούλας ευχαρίστησε τον αρμόδιο υφυπουργό Ενέργειας κ. Παπαγεωργίου καθώς και τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ για την πρωτοβουλία.

Επιπλέον στοιχεία για τον τάφο

Σύμφωνα με την αρχαιολόγο Αντουανέττα Καλλέγια, «ο τύπος του μακεδονικού τάφου εμφανίζεται ξαφνικά στη Μακεδονία κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα» και δεν φαίνεται να έχει πρόδρομο τύπο στον ελλαδικό χώρο. Η εμφάνιση αυτών των επιβλητικών μνημείων την εποχή αυτή συμπίπτει χρονικά με την οικονομική άνοδο του βασιλείου της Μακεδονίας.

Στους κορμούς των δύο Σφιγγών, που είναι δουλεμένοι με ψιλό ντισιλίδικο, αποτυπώνoνται η πλαστικότητα και η λεπτοδουλειά των γλυπτών της τελευταίας εικοσιπενταετίας του 4ου π.Χ. αιώνα.
Οι προσόψεις των πρώιμων τάφων ήταν απλές και σχεδόν ακόσμητες και ανάλογο παράδειγμα αποτελεί ο τάφος «της Ευρυδίκης» στις Αιγές. Σταδιακά, η πρόσοψη άρχισε να κοσμείται με ανάγλυφα αρχιτεκτονικά μέλη, που είχαν καθαρά διακοσμητική αξία και επιχρίονταν με γυψοκονίαμα, για να δίνουν την εντύπωση μαρμαροκατασκευής.

«Ακολούθησε η επίθεση χρωμάτων (κόκκινου, κυανού, πράσινου και λευκού), που χάριζαν στο μνημείο μια εντυπωσιακή όψη, έστω και αν η είσοδος αυτή δεν προοριζόταν για το θεαθήναι» αναφέρει η κ. Καλλέγια. «Η απόληξη της πρόσοψης συχνά κοσμήθηκε με ζωφόρο που έφερε ζωγραφικό διάκοσμο, μοναδικά έργα τέχνης της μεγάλης ζωγραφικής του 4ου αιώνα π.Χ.: το βασιλικό κυνήγι στον Τάφο ΙΙ της Μεγάλης Τούμπας, μάχη Ελλήνων-Περσών και σκηνές κενταυρομαχίας στον τάφο «της Κρίσεως» στα Λευκάδια, σκηνή κρίσεως νεκρού στον τάφο «των στρατιωτών» από το αγρόκτημα Μπέλλα στη Βεργίνα κ.ο.κ.»

Οι προσόψεις ήταν δωρικού ή ιωνικού ρυθμού και τη διακόσμησή τους αποτελούσαν επίσης κοσμοφόροι με φυτικά μοτίβα. Πολλές φορές, υπήρχε γραπτός διάκοσμος και στους εσωτερικούς τοίχους: αρματοδρομίες, σκηνές μάχης, έντονα κινημένες μορφές, καθώς και φυτικά μοτίβα και άψυχα αντικείμενα.

Η πρόσοψη

Η κ. Καλλέγια τονίζει ότι λίγοι είναι οι τάφοι που είχαν πρόσοψη αετωματική, όπως ο κομψός τάφος «του Ρωμαίου», που θυμίζει αρχαίο ναό. «Ουσιαστικό στοιχείο της πρόσοψης είναι η θύρα που υπάρχει και στους δύο θαλάμους, σαν για να θυμίζει ότι ο νεκρός εισέρχεται στην αιώνια κατοικία του. Γι' αυτό αποτελεί πλήρη μεταφορά της ξύλινης πόρτας σε μάρμαρο».

Tο πέλμα της Σφίγγας
Στην περίπτωση του Τάφου της Αμφίπολης, οι παραστάδες δείχνουν να μην παρουσιάζουν βλάβες. Από την κατάστασή τους και την κατάσταση του τάφου θα εξαρτηθούν ο τρόπος και ο χρόνος εισόδου. Θα μετρήσει δηλαδή αν η θύρα είναι απαραβίαστη και σε τι κατάσταση θα εκτιμηθεί ότι είναι το εσωτερικό του τάφου.

Σε δηλώσεις του στη ΝΕΡΙΤ ο καθηγητής Αντισεισμικής Τεχνολογίας Π. Καρύδης υποστήριξε ότι τα κεφάλια των δύο Σφιγγών μπορεί να «έσπασαν» από τον κορμό των αγαλμάτων από κάποια σεισμική δόνηση στο παρελθόν και ίσως να βρίσκονται στο εσωτερικό του προθαλάμου του τάφου. Κάτι τέτοιο βέβαια ενισχύει την υπόθεση ότι ο τάφος δεν είχε συληθεί κατά την αρχαιότητα.

«Γνωρίζει πρωτοφανή κοσμοσυρροή ο αρχαιολογικός χώρος»

«Βρέθηκε ο τάφος του Αλέξανδρου, του Μεγάλου Στρατηλάτη;» ρώτησε γκρουπ Κινέζων τουριστών που έφτασαν χθες με λεωφορείο από τη Θεσσαλονίκη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αμφίπολης, το οποίο καταγράφει αύξηση πάνω από 50% στον αριθμό των επισκεπτών τις τελευταίες μέρες.

Το Μουσείο της Αμφίπολης καταγράφει αύξηση πάνω από 50%
στον αριθμό των επισκεπτών τις τελευταίες μέρες
Την ερώτηση αυτή πάντως δέχεται εκατοντάδες φορές καθημερινά ο υπαρχιφύλακας, Γιώργος Γκάλιος, ο οποίος σπεύδει να τους εξηγήσει ότι η αρχαιολογική ανασκαφή είναι χρονοβόρα διαδικασία. «Μας ρωτούν συνέχεια για τον τάφο, σε ποιον ανήκει, δεν πιστεύουν ότι εμείς δεν ξέρουμε. ''Όλο και κάτι θα έχετε ακούσει, αλλά δεν μιλάτε'', μας λένε και μας κοιτούν με δυσπιστία», είπε ο κ. Γκάλιος στο «Έθνος». Περίπου 200 άτομα επισκέπτονται καθημερινά το Μουσείο και κατά 80% πρόκειται για Έλληνες τουρίστες, ντόπιους από τη γύρω περιοχή, τελευταία προστέθηκαν σε αυτούς αρκετοί δημοσιογράφοι, αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες και κάθε λογής ειδικοί και... περίεργοι.

Σε απόσταση 200 μέτρων από το Μουσείο ξεκινά ο αρχαιολογικός χώρος, ο οποίος τελειώνει μετά από ένα χιλιόμετρο. Όλοι θέλουν να φτάσουν στον τύμβο Καστά και απογοητεύονται όταν τους απαγορεύεται η είσοδος. Με κινητά τηλέφωνα, φωτογραφικές μηχανές, τηλεφακούς απαθανατίζουν τον τύμβο από απόσταση, ενώ οι selfies δίνουν και παίρνουν. «Με την ευκαιρία αυτή γνωρίζει πρωτοφανή κοσμοσυρροή ο αρχαιολογικός χώρος και για μας είναι σημαντικό, γιατί όλο και περισσότεροι μαθαίνουν την ιστορία της περιοχής. Μέχρι σήμερα όταν άκουγαν για Αμφίπολη ήξεραν μόνο τον Λέοντα, τώρα γνωρίζουν και άλλες σημαντικές αρχαιότητες, τις παλαιοχριστιανικές, τα τείχη, το γυμνάσιο», πρόσθεσε ο κ. Γκάλιος.

Αυτήν τη στιγμή στο Μουσείο εργάζονται τρία άτομα ως μόνιμο προσωπικό και τέσσερα ως έκτακτο και οι χώροι του είναι ανοιχτοί για το κοινό καθημερινά (εκτός από Δευτέρα) από τις 8 το πρωί έως τις 3 το μεσημέρι. Το πολύπλευρο σύνολο χώρων του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αμφίπολης ολοκληρώθηκε το 1987 και την έκθεση σχεδίασε η αρχαιολόγος Χάιδω Κουκούλη-Χρυσανθάκη και συνάδελφοί της από την ΙΗ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (σ.σ.: το 2004 αποσπάστηκαν οι Σέρρες και ιδρύθηκε η ΚΗ' ΕΠΚΑ).

Στον προθάλαμο της έκθεσης, στον χώρο υποδοχής, εκτίθενται η ασημένια λειψανοθήκη και το χρυσό στεφάνι από φύλλα ελιάς που βρέθηκαν στον τάφο του Βρασίδα, στο σημείο που είναι τώρα χτισμένο το μουσείο.


Πηγή: Αγγ. Κώττη, Μ. Ριτζαλέου, Έθνος, in.gr, Το Βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια