Στο τέλος του 2015 αναμένεται να ολοκληρωθεί η δημιουργία του εικονικού μουσείου για τον Μέγα Αλέξανδρο, μιας προσπάθειας που έχει ως...
Στο τέλος του 2015 αναμένεται να ολοκληρωθεί η δημιουργία του εικονικού μουσείου για τον Μέγα Αλέξανδρο, μιας προσπάθειας που έχει ως στόχο να μεταφέρει την προσωπικότητα και την κληρονομιά του Μακεδόνα στρατηλάτη, διαμέσου του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο.
Ένα ντοκιμαντέρ διάρκειας πέντε ωρών, επτά θεματικές ενότητες, 304 αντικείμενα που θα λειτουργήσουν ως αφετηρία για να ξεδιπλωθούν πτυχές του ελληνιστικού κόσμου και 3.500 κείμενα συνθέτουν το υλικό του ψηφιακού μουσείου, που θα διατρέχει τους αιώνες, από τις απαρχές της Μακεδονίας μέχρι τις σύγχρονες αναφορές στον Μ. Αλέξανδρο. Επίσης, το εικονικό μουσείο θα έχει ως στόχο να λειτουργήσει ως χώρος συζήτησης επιστημόνων που ασχολούνται με την ελληνιστική εποχή.
Τα παραπάνω ανέφερε η αρχαιολόγος και εμπνεύστρια του εγχειρήματος, Αγγελική Κοτταρίδη. Η κ. Κοτταρίδη βρέθηκε προχθές το βράδυ στο καφέ του βιβλιοπωλείου «Ιανός» και συνομίλησε με τη δημοσιογράφο Μαργαρίτα Πουρνάρα για αρχαίες απαντήσεις σε σύγχρονα ερωτήματα. Η συζήτηση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του κύκλου εκδηλώσεων «Συναντήσεις απρόβλεπτες στο καφέ του Ιανού».
Το έργο στις Αιγές
Η κ. Κοτταρίδη αναφέρθηκε και στο μεγάλο έργο που συντελείται τα τελευταία χρόνια στις Αιγές, με την κατασκευή του Πολυκεντρικού Μουσείου, το οποίο μόλις ολοκληρωθεί θα αποτελέσει ένα πρότυπο αρχαιολογικό πάρκο, το οποίο θα «συνομιλεί με τους επισκέπτες και θα αγκαλιάζει την περιοχή».
«Η αρχαιολογία, εκτός από επιστήμη της μνήμης, μπορεί να είναι δουλειά της πραγματικότητας» τόνισε, θέλοντας να σημειώσει τη συμβολή που έχει το έργο στην ανάπτυξη της περιοχής, καθώς δίνει θέσεις εργασίας, ενώ μετά την ολοκλήρωσή του θα δημιουργηθεί «ένας πόλος επισκεψιμότητας που κινητοποιεί την περιοχή».
Σύμφωνα με την κ. Κοτταρίδη, στο έργο του Πολυκεντρικού Μουσείου εντάσσονται η ανάδειξη του Ανακτόρου των Αιγών, το αρχαιολογικό πάρκο με το Νεκροταφείο των Τύμβων, αλλά και το Ψηφιακό Μουσείο για τον Μέγα Αλέξανδρο με χιλιάδες καταχωρήσεις,το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο στο τέλος του έτους.
Επίσης, σχεδιάζεται ένα μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την εξέλιξη μιας ανασκαφής.
Εκτός από το εικονικό μουσείο, η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας αναφέρθηκε και στο όραμα του Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών, το κτίριο του οποίου θα ολοκληρωθεί φέτος, όπως είπε. «Η ιδέα μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα μουσείο ανοιχτό που συνομιλεί με τους επισκέπτες και αγκαλιάζει όλη την περιοχή. Δημιουργούμε "αίθουσες" διάσπαρτες στο χώρο, ένα τεράστιο αρχαιολογικό πάρκο 500 στρεμμάτων με όλο το νεκροταφείο των τύμβων. Φυτέψαμε εκεί ήδη 3.000 δέντρα και ξαναφτιάχνουμε το αρχαίο περιβάλλον. Εκεί έχουμε εγκρίνει και μέσα από το ΚΑΣ την ιδέα του ζωντανού εκθέματος, δηλαδή ανασκαφή που θα γίνεται από ειδικευμένο προσωπικό και θα απευθύνεται σε επισκέπτες που θέλουν να την παρακολουθήσουν ως γεγονός. Στο δε νέο μουσειακό κτίριο που χτίζεται έχουμε προβλέψει να μην υπάρχει μόνιμη έκθεση. Πέραν των δύο αιθρίων, που θα αφορούν στο ανάκτορο και σε γλυπτά, ο υπόλοιπος χώρος θα έχει διαρκώς εναλλασσόμενες εκθέσεις. Επίσης, θέλουμε να λειτουργήσει και ένα κέντρο μελέτης της ελληνιστικής οικουμένης» εξήγησε.
Το Ανάκτορο
Η ανάδειξη του Ανακτόρου των Αιγών (350 π.Χ.-340 π.Χ.) ξεκίνησε το 2007, αλλά ουσιαστικά, όπως είπε η κ. Κοτταρίδη, αρχαιολογική κοινότητα αναμετριέται με το μνημείο από το 1865, με την ανασκαφή του Λεόν Εζέ.
«Το δύσκολο δεν είναι να σκάψεις, το δύσκολο είναι να συμμαζέψεις και να συντηρήσεις» πρόσθεσε, τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα τεράστιο μνημείο, σε έκταση 12, 5 στρεμμάτων, «καθοριστικό για να αντιληφθεί κάποιος τι είναι αρχιτεκτονική».
«Έχω ζήσει με το ανάκτορο την πιο συγκλονιστική στιγμή της ζωής μου» συνέχισε, περιγράφοντας πώς κατάφερε να «αναστήσει» την κάτοψη του μνημείου. Σύμφωνα με την κ. Κοτταρίδη, ο αρχιτέκτονας του μνημείου, ενδεχομένως ο Πύθεος, είχε στο μυαλό του όλη την πλατωνική φιλοσοφία, ενώ όλο το κτήριο οικοδομήθηκε με λόγο τη «χρυσή τομή».
«Ο αρχιτέκτονας του μνημείου κατασκεύασε ένα κτήριο που εμπνέεται όλο από τον Πλάτωνα και είναι η χειροπιαστή στο χώρο διατύπωση της πεφωτισμένης ηγεμονίας μέσα από ένα αρχιτεκτονικό μανιφέστο. Αυτό για εμένα είναι συγκλονιστικό» είπε η κ. Κοτταρίδη.
Τι σημαίνει να είσαι αρχαιολόγος
Για τη στιγμή που αποφάσισε να γίνει αρχαιολόγος, για τα χρόνια που εργάστηκε πλάι στον κορυφαίο Μανώλη Ανδρόνικο και τη στιγμή που άνοιξε ο τάφος του Φιλίππου Β’, για το έργο που συντελείται στις Αιγές, για τον Μέγα Αλέξανδρο, αλλά και για την Αμφίπολη, μίλησε η διευθύντρια της Ζ' ΕΠΚΑ Αγγελική Κοτταρίδη στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας στον Ιανό.
«Για να είσαι καλός αρχαιολόγος πρέπει να αγαπάς τα αρχαία» δήλωσε η επικεφαλής των ανασκαφών στις Αιγές –και όχι στη «Βεργίνα» όπως έχουμε συνηθίσει να λέμε και να γράφουμε.
Η διευθύντρια της Ζ' ΕΠΚΑ και επικεφαλής των ανασκαφών στις Αιγές, Αγγελική Κοτταρίδη |
«Κοινωνία χωρίς μνήμη είναι άνθρωποι με αμνησία. Πρέπει να διατηρήσουμε τη μνήμη, αυτή είναι η δουλειά του αρχαιολόγου» υπογράμμισε, αποκαλύπτοντας ότι αποφάσισε να γίνει αρχαιολόγος σε ηλικία 5 ετών και αφού επισκέφθηκε με την οικογένειά της τον Παρθενώνα.
Τα χρόνια δίπλα στον Ανδρόνικο
Ήταν 7 Νοεμβρίου του 1977 όταν ο Μανώλης Ανδρόνικος ανοίγει τον τάφο του Φιλίππου Β’ και η Αγγελική Κοτταρίδη νεαρή αρχαιολόγος τότε ήταν εκεί. Αυτό που επικράτησε «ήταν τρελοκομείο» είπε, σημειώνοντας τις δυσκολίες που είχε να αντιμετωπίσει ο δάσκαλός της.
«Είχε να διαχειριστεί έναν θησαυρό στο 'πουθενά', είχε να διαχειριστεί ευρήματα που έπρεπε να μεταφερθούν σε έναν ασφαλή χώρο και τα έκανε όλα πολύ σωστά» πρόσθεσε, ενώ όσο για τη διδαχή του Μανώλη Ανδρόνικου η κ. Κοτταρίδη ήταν σαφής: «Να νοιάζεσαι πάρα πολύ το αρχαίο, να είσαι πολύ προσηλωμένος σε αυτό. Να νοιάζεσαι να το φροντίσεις και να το συντηρήσεις».
Η διαφορά του Μανώλη Ανδρόνικου, κατά την κ. Κοτταρίδη, σε σχέση με άλλους αρχαιολόγους είναι ότι νοιάστηκε να κοινωνήσει τα αρχαία σε όλο τον κόσμο και όχι να τα δείξει μόνο στην επιστημονική κοινότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια